گونه‎های گیاهی مشخصی برای مکان‌های مختلف استان مازندران طراحی نشده است.
کد خبر: ۱۳۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 01 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، گسترش فضای سبز لازمه زندگی شهرنشینی است که آرامش روانی را برای افراد به همراه دارد، اما متاسفانه این روزها تنها ساختمان‌های سربه‌فلک کشیده دید عمومی افراد را پر کرده است، در حالی که فضای سبز شهری جزو ضروری‌ترین امر در کارکرد شهرها نقش دارد.
فضای سبز شهری می‌تواند جدای از فضای سبز و تلطیف بودن هوا به کاهش آلودگی هوا و در آرامش افراد موثر باشد.


* طرح مطالعاتی جامع فضای سبز در دستور کار قرار گیرد

عضو شورای اسلامی شهر ساری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، درباره توسعه فضای سبز استان گفت: استحقاق برای استان محقق نشده و علت آن هم سیاست‌گذاری نادرست و عدم تخصیص منابع است.

مسعود پیری افزود: به‌عنوان نمونه کشور هلند از لحاظ جغرافیایی دارای وضعیت مشابه مازندران است که بیشترین صادرات گل و‌ گیاه را دارد، در حالی که در مازندران اگر بذری بکاریم سبز می‌شود، اما در بیشتر مناطق استان شاهد فقر فضای سبز هستیم که نشان‌ می‌دهد مشکلاتی وجود دارد و باید رفع شود.


عضو شورای اسلامی شهر ساری اضافه کرد: عدم مطالعات درست از دیگر مشکلات استان است که نتوانسته‌ایم گونه گیاهی مشخصی برای مکان‌های مختلف طراحی کنیم و باید برای اصلاح فضای موجود فضای سبز، طرح مطالعاتی جامع در دستور کار قرار گیرد.

* وجود 113 پارک جنگلی در شمال کشور

مدیرکل جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: پارک‌های جنگلی اعم از طبیعی، طبیعت و دست‌کاشت از مقوله‌های بسیار مهمی هستند که از نظر ماهیت و عملکرد و در برداشتن اثرات زیست‌محیطی در شرایط فعلی که زندگی ماشینی در همه ابعاد فعالیت‌های انسانی رخنه کرده، بسیار ارزشمند است.


عباس‌علی نوبخت با بیان اینکه در حال حاضر 113 پارک جنگلی بالغ بر 36 هزار هکتار در شمال کشور وجود دارد، گفت: 52 پارک جنگلی به مساحت 16 هزار و 668 هکتار در مازندران واقع شده است و هفت پارک جنگلی به مساحت 9 هزار و 833 هکتار در محدوده شهری قرار دارد که 57 درصد از پارک‌های واقع در محدوده و حریم شهرها وفق قانون چهارم و پنجم برنامه توسعه، مدیریت بهره‌وری آنها به شهرداری‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: پارک‌های جنگلی برای حفظ اکوسیستم‌های طبیعی منحصربه‎فرد با هدف بازسازی طبیعت تحت مدیریت درآمده و در حاشیه با ایجاد پیوند شهروند با طبیعت، ایجاد فرصت‌های تفرجی در جنگل توأم با برنامه‌های آموزشی و علمی برای ارتقا آگاهی‌های مردم تحت مدیریت قرار می‌گیرند.


مدیرکل جنگل‌کاری، پارک‌ها و ذخیره‌گاه‌های جنگلی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: سطح تفرجگاهی متمرکز و گسترده در پارک‌های جنگلی برای استفاده مردم حدود 30 تا 40 درصد اختصاص داده می‌شود که تعیین سطح حفاظت و تفرج در عرصه‌های مختلف با توجه به وضعیت طبیعی منطقه متفاوت است که بر‌اساس ظرفیت و توان عرصه مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون، واگذاری عرصه پارک‌های جنگلی مطلقاً ممنوع است و با توجه به سیاست‌های دولت، تنها واگذاری اجرای طرح مدیریت بهره‌وری پارک‌های جنگلی از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و براساس ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها در مدت مشخص و با نظارت کامل در طول اجرای طرح صورت می‌گیرد.
امیدواریم با رشد روز‌افزون جمعیت و گسترش شهرها، فضای سبز شهری و توسعه آن و اجرای طرح‌های فضای سبز در دستور کار جدی‌تر مدیران شهری قرار گیرد.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار