کد خبر: ۱۴۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱ 13 December 2015

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کلیدی‌ترین راه پیشگیری از بیماری آنفلونزا، رعایت بهداشت فردی و البته دوری از اماکن آلوده به بیماری در زمان خستگی و بروز استرس است.

دکتر «راضی ناصری‌فر» در گفت‌وگو با ایسنا منطقه ایلام، اظهار کرد: آنفلوآنزا بيماری ويروسی حاد دستگاه تنفس است كه با تب، سردرد، درد عضلانی، عرق، آبريزش بينی، گلودرد و سرفه ظاهر می‌شود که سرفه‌های آن شدید و ادامه‌دار است ولی ساير نشانه‌های بيماری بعد از 2 تا 7 روز خود به خود بهبود پيدا می‌كند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه عامل ایجاد کننده بیماری، ويروس آنفلوآنزا از نوع A، b و C است که نوعB و c در انسان و نوع A علاوه بر انسان در برخی حیوانات نظیر اسب، خوک، گربه و پرندگان ایجاد بیماری می‌کند، ادامه داد: اخبراً نوعی ویروس آنفلوآنزا در پرندگان و خوک شکل گرفته که قابلیت سرایت به انسان و بیماری‌زایی را دارد.

وی دوره کمون بیماری را بین 1 تا 3 روز عنوان کرد و افزود: دفع ویروس آنفلوآنزا احتمالاً بین 1 تا3 روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی در بالغین خواهد بود اما در کودکان تا 7 روز بعد از آن ادامه خواهد داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کلیدی‌ترین راه پیشگیری از بیماری آنفلونزا، رعایت بهداشت فردی و البته دوری از اماکن آلوده به بیماری در زمان خستگی و بروز استرس است.

ناصری‌فر گفت: آنفلوآنزا از طریق تماس با پرندگان و حیوانات مخزن (خوک) و انتقال انسان به انسان از طریق ریزگردهای تنفسی (صرفه و عطسه) و همچنین تماس فرد با اشیاء آلوده به ویروس و دست دادن با شخص بیمار انتقال می‌یابد که از علائم و نشانه‌های آن شروع ناگهانی تب بیش از 38.5 درجه، سرفه خشک، درد عضلانی و سردرد، ناراحتی گلو ، گرفتگی و آبریزش بینی، تهوع و اسهال (بیشتر در کودکان ) است.

وی کلیدی‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا را رعایت اصول بهداشت فردی و اجتناب از حضور در تجمعات در فصل بيماری به خصوص در زمانی كه دچار استرس و خستگي زياد هستيد اعلام و عنوان کرد: اجتناب از تماس مستقيم با افراد بيمار، اجتناب از دست زدن به بينی، چشم‌ها و دهان قبل از شستشوی دست‌ها، اجتناب از نشستن و ايستادن نزديک افرادی كه سرفه و عطسه می‌كنند، شستشوی دست‌ها پس از تماس با افراد آلوده، عدم استفاده از وسائل و لوازم مشترك با بيماران آلوده، تعويض مسواك پس از بهبودی، اجتناب از استرس‌های روحی روانی، دفع بهداشتی زباله‌ها (دستمال كاغذي مصرف شده و غيره)، به حداقل رساندن تماس با نوزادان، استفاده از ماسک در طول بیماری، تميز كردن و ضد عفونی منظم سطوح به وسيله صابون و آب از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار