کیوسک بین‌المللی «تابناک»
توافق کشورهای جهان در کنفرانس پاریس بر سر موضوعات مربوط به آب و هوای سیاره زمین و واکنش اوباما به این توافق، بازداشت دو تبعه سوری در جریان عملیات ضد تروریستی پلیس سوئیس، بازتاب تظاهرات مردم عراق علیه حضور نیروهای نظامی ترکیه در این کشور، حضور زنان در انتخابات عربستان برای نخستین بار و آمار جدید از درگیری های ماه سپتامبر قندوز افغانستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 13 December 2015
واکنش اوباما به توافق آب‌و‌هوایی پاریس/ بازتاب نخستین حضور زنان عربستانی در انتخاباتتوافق کشورهای جهان در کنفرانس پاریس بر سر موضوعات مربوط به آب و هوای سیاره زمین و واکنش اوباما به این توافق، بازداشت دو تبعه سوری در جریان عملیات ضد تروریستی پلیس سوئیس، بازتاب تظاهرات مردم عراق علیه حضور نیروهای نظامی ترکیه در این کشور، حضور زنان در انتخابات عربستان برای نخستین بار و آمار جدید از درگیری های ماه سپتامبر قندوز افغانستان، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، توافق کشورهای شرکت کننده در اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس بر سر مجموعه ای اقدامات مشترک، مهمترین موضوعی است که از شب گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «لس آنجلس تایمز»، توافق پاریس را لحظه ای خوب برای سیاره زمین خوانده و می نویسد مذاکرات حدود 200 کشور در پاریس، روز شنبه به تدوین مجموعه ای از اصول و اهداف منجر شد که می تواند روند گرم شدن زمین را کند کند. اکنون مهمترین مسئله پیش رو، این است که کشورهای امضاکننده این توافق، در عمل تا چه حد به تعهدات خود برای همکاری جهت محدود کردن افزایش دمای زمین به 2 درجه بالاتر از زمان انقلاب صنعتی، پایبند خواهند ماند. این موضوعی است که اکنون محور اصلی بحث متخصصان و اقلیم شناسان را تشکیل می دهد.

*****

در این زمینه، «یو اس ای تودی» واکنش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به توافق پاریس مورد توجه قرار داده و می نویسد اوباما این توافق را «نقطه عطفی برای جهان» خوانده و گفته اهداف تعیین شده در این سند، راه را برای کاهش روند گرمایش زمین هموار می کند؛ هرچند سبب حل شدن اصل مسئله نخواهد شد. وی اظهار داشته: «هیچ توافقی، از جمله این مورد، بی عیب و نقص نیست. مذاکراتی با شرکت حدود 200 کشور، همواره چالش برانگیز است... این توافق، بهترین شانس ما برای حفظ تنها سیاره ای است که داریم». یو اس ای تودی معتقد است که توافق آب و هوایی پاریس، یک دستاورد مهم برای اوباما در دوره ریاست جمهوری اش است؛ زیرا وی هفت سال پیش وعده داده بود برای جلوگیری از روند گرمایش کره زمین تلاش کند.

*****

ادامه روند جست و جو برای یافتن مظنونین حمله تروریستی پاریس، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز به شمار می رود. سایت شبکه خبری «ای بی سی نیوز» به نقل از مقامات سوئیسی می نویسد دو نفر تبعه سوری که به تازگی در یک خودروی دارای آثار مواد منفجره بازداشت شده اند، ارتباطی با چهار فرد تحت تعقیب پلیس این کشور که عضو داعش هستند، ندارند. بازداشت این دو نفر، در شرایطی صورت می گیرد که پلیس سوئیس، تدابیر امنیتی را در ژنو، پایتخت این کشور افزایش داده و اعلام کرده در جست و جوی چهار فرد مرتبط با القاعده است که گفته می شود برای انجام حملاتی در این شهر برنامه ریزی کرده اند. دو فرد سوری بازداشت شده مدعی هستند خودروی خود را که در آن آثار مواد منفجره وجود دارد، به تازگی خریداری کرده اند.

*****

اعتراضات مردمی در عراق به حضور نیروهای ترکیه در این کشور، موضوعی است که روزنامه «نیویورک تایمز» به آن پرداخته است. این روزنامه می نویسد هزاران تن از مردم عراق روز شنبه با برگزاری تظاهرات در این کشور، خواستار خروج فوری نیروهای ترکیه شدند. نیویورک تایمز مدعی است این تظاهرات، به نوعی قدرتنمایی گروه های شیعه عراقی است که با حیدرالعبادی، نخست وزیر این کشور اختلافاتی دارند. این روزنامه، حضور نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق را در جمع تظاهرکنندگان، نشانه ای در تأیید این امر دانسته و مدعی است که این جریان، از اختلافات گروه های سیاسی شیعه عراقی با یکدیگر پرده بر می دارد. در این مطلب همچنین اشاره شده که هادی العامری، فرمانده سازمان بدر عراق نیز در این تجمع سخنرانی کرده و خواستار خروج نیروهای ترکیه شده است.

*****

در میان دیگر موضوعات، نخستین حضور زنان در عربستان سعودی پای صندوق های رأی، مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» در گزارش خود از این موضوع می نویسد نخستین زنانی که تاکنون توانسته اند در عربستان سعودی در انتخابات شرکت کنند، هنگام رأی دادن اقدام به گرفتن عکس های سلفی از خود می کردند. انتخاباتی که می توان آن را گامی در مسیر اصلاحات اجتماعی قلمداد کرد، اما نتوانست سبب حضور جمعیت قابل توجهی پای صندوق های رأی شود. به هر حال، این جریان را می توان نشانه ای از مطرح شدن ابتکارات جدید برای زنان در کشوری دانست که هنوز محدودیت های جدی، از جمله ممنوعیت رانندگی برای آنان وجود دارد. 

*****

در نهایت، خبرگزاری «رویترز» در مطلبی به موضوع انتشار آماری جدید از تلفات حمله ماه سپتامبر طالبان به قندوز افغانستان پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، بر اساس گزارشی که سازمان ملل از دو هفته درگیری در قندوز در ماه سپتامبر سال جاری میلادی منتشر کرده، دستکم 848 غیرنظامی در این منطقه کشته یا زخمی شده اند. بر اساس این آمار، میزان کشته های این درگیری ها 289 و تعداد زخمی ها 559 نفر بوده است که از این میان، 30 کشته و 37 زخمی مربوط به حمله هوایی آمریکا به بیمارستانی در این منطقه است که در آن زمان بسیار بحث برانگیز و جنجالی شد. در این گزارش آمده که احتمال دارد اعداد و ارقام بیان شده، در پی انتشار اطلاعات جدید، افزایش پیدا کند؛ زیرا تاکنون جمع آوری اطلاعات دقیق در قندوز به سادگی امکان پذیر نبوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار