به گزارش تابناک رضوی دکتر هادی خانیکی عصر امروز در نخستین نشست از «سلسله نشستهای تخصصی گفتمان شهر » در مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: گمشده ایرانشهر که مشهد هم مصداقی از آن تعریف شده است ارتباطات انسانی است که همان عنصر اصلی ایران شهر می باشد و متاسفانه با وجود شبکه های وافر مجازی و الکترونیکی این زنجیره انسانی در حال ضعیف شدن است.
وی ادامه داد: مطرح شدن مشهد و معرفی آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 زمینه گفتگوی بین مجریان و صاحبان اندیشه و کلام را فراهم کرده و این پرسش را به وجود میآورد که آیا تبدیل شدن مشهد به پایتخت فرهنگی جهان اسلام وظیفه نهادهای دولتی است یا مسئولیتی همگانی و وظیفهای برعهده آحاد اقشار جامعه است؟
خانیکی با بیان اینکه باید به دنبال بازتولید محتواها باشیم، عنوان کرد:
رسانهای شدن گفتوگوها موجب از بین رفتن شکل واقعی آن میشود، به طوری که
طرفین گفتوگو نادیده گرفته میشوند و فهم سیاسی مهم تلقی میشود.
وی بیان داشت: اگر چه مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده است اما هنوز شاخصهای برای تشخیص این که از چه منظری باید به این پایتخت تبدیل شود مشخص نشده است. اکنون این نگرانی وجود دارد که پروژههای فیزیکی شهر بر جنبههای معنوی و محتوایی این رویداد غالب شود.
این استاد دانشگاه علامه افزود: بحرانی که در حال حاضر مشهد را تهدید میکند رشد فزاینده و تغییرات پرشتاب در بافتهای سنتی شهر مشهد است و در حال حاضر مدیران شهری به جای پرداختن به مسائل محتوایی مرتبط با مشهد در پی ایجاد تغییرات گسترده فیزیکی و ظاهری در این شهر هستند.
این عضو شورای علمی گروه مطالعات فرهنگی اجتماعی پژوهشکده ثامن تصریح کرد: ارتباط ابعاد وجودی امام رضا (ع) با شهر مشهد و جنبههای تاریخی این شهر از جمله مسائل مهمی است که بیم غفلت از آنها میرود و نباید این ویژگی مهم مشهد در موج گسترده پروژههای تغییر بافت فیزیکی شهر گم شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مشهد ویژگی خاص خود را دارد، تصریح کرد: سعی نکنیم شهر مشهد را به حالت کلیشهای در بیاوریم.
خانیکی با بیان این که ادعای وجود تفکر داعشیگری شیعی را در مشهد تکذیب میکند اظهار کرد: در سالهای اخیر مشهد نقش بزرگی در فضاهای سیاسی و اجتماعی کشور ایفا کرده است و من مخالف عقیده عدهای هستم که میگویند ریشه فلسفه و تفکر در مشهد خشک شده و داعشیگری شیعی در حال شکلگیری است.