مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌غربی گفت:با تولید برنامه‌های فاخر در رادیو و تلویزیون به دنبال تقویت فرهنگ بومی هستیم و تلاش می‌کنیم با تولید برنامه‌های چالشی مطالبات مردم را از مسئولین پیگیری کنیم.
کد خبر: ۱۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰ 17 March 2015

بی تردید تعمیق تعاملات رسانه‌ای ما بین رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری سبب شتاب در اطلاع رسانی از رویدادها و در نهایت توسعه استان می‌شود بنابراین می‌توان با اجرای طرح‌های مشترک خدمات بهتری را به شهروندان ارائه کرد.

روزنامه های کاغذی و فضای مجازی ،اینترنت،شبکه های اجتماعی،رادیو و تلویزیون همگی اعضای یک خانواده هستند.اعضای خانواده ایی به نام رسانه های جمعی که هدف مشترکی را دنبال میکنند.

هدف ظاهری همه رسانه های جمعی ،آگاهی دادن،اطلاع رسانی بموقع ،انتقال پیام ،آموزش و فرهنگ سازی است.اما همین خانواده ،هدفهای پنهانی نیز دارد.هدفهایی مانند شکل دهی به اذهان عمومی،تحت تاثیر قراردادن جامعه و کانالیزه کردن جامعه به سمتی که مد نظر میباشد.

مک‌ لوهان استاد مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو، و مطرح‌کننده مفهوم "دهکده جهانی"در خصوص مزایای تلویزیون معتقد است: «تلویزیون ضمن آنکه همه مزایای دیگر وسایل را دربردارد، با افزودن تصویر، قدرت نفوذ فوق‌العاده‌ای را به دست آورده است. به عقیده او، تلویزیون می‌تواند نه تنها در یک کشور، بلکه در سراسر منطقه حتی در یک قاره، جوّی احساس برانگیز پدید آورد».

بدین ترتیب از میان رسانه‌ها، تلویزیون بدلیل تماشای گسترده ، افزایش کمی شبکه‌های استانی و تنوع برنامه‌ها و دیگر موارد سبب شده است این رسانه در سطح بسیار کلان در جامعه اثرگذار باشد.

علیرغم تمامی مزایایی که برای تلویزیون شمرده شد نباید از نقش و تاثیر گذاری سایر اعضای خانواده رسانه جمعی همانند روزنامه ها و سایت های خبری و غیره غافل ماند.چه بسا که در جهان امروزی هر کدام از این رسانه ها در تاثیر گذاری بر افکار عمومی نقش مهمی دارند.

در همین راستا مدیر کل سازمان صدا و سیمای آذربایجان غربی با تشخیصی درست و بموقع ضمن اشاره بر نقش رسانه های جمعی ،بر ایجاد ارتباط بین همه رسانه های شنیداری و نوشتاری تاکید کردند.

مسعود مجرد ‌در نشست هم‌اندیشی با اعضای تشکل‌های صنفی رسانه‌ای آذربایجان‌غربی ‌با تاکید بر اهمیت استمرار برگزاری سلسله جلسات با فعالان رسانه‌ای به منظور دستیابی به نتایج کاربردی برای استفاده در تولید برنامه در صداوسیمای استان اظهار داشت: در صداوسیمای آذربایجان‌غربی به دنبال کیفی‌سازی برنامه‌ها و جذب مخاطب جدید هستیم و در این میان به اطلاع رسانی از سوی سایر رسانه‌ها، نقد و فضای تضارب آرا نیاز داریم چون رسانه را محور توسعه استان در همه عرصه‌ها می دانیم.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این منطقه از بسیاری جهات استانی خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد است و شرایط استثنایی آن ایجاب می‌کند متناسب با آن و با لحاظ همه فرهنگ‌های موجود اقدام به برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: بی تردید تعمیق تعاملات رسانه‌ای ما بین رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری سبب شتاب در اطلاع رسانی از رویدادها و در نهایت توسعه استان می‌شود بنابراین می‌توان با اجرای طرح‌های مشترک خدمات بهتری را به شهروندان ارائه کرد.

مجرد با تشریح وضعیت حاکم بر صداوسیمای آذربایجان غربی از ابعاد ساختاری، نرم‌افزاری و سخت افزاری گفت: این سازمان در استان ظرفیت مشخص و محدودی در تولید برنامه دارد اما تلاش می‌کنیم در همین محدوده نیز به گونه‌ای عمل کنیم تا برنامه‌ها حداکثر کارآمدی را داشته باشند و در این میان به همراهی فعالان رسانه در چارچوب‌های تعیین شده سازمانی نیازمندیم.

مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌غربی گفت: از آغاز دوره مدیریتی جدید بیشترین تعداد جلسات داخلی با مسئولین و فعالان بخش خبر برگزار شده است چون به اثر بخشی اخبار در روند توسعه استان اعتقاد راسخ داریم بنابراین ارتقا کیفی این بخش مورد توجه ماست.

وی تقویت فرهنگ بومی محلی را از رویکردهای جدی صداوسیمای آذربایجان‌غربی دانست و افزود: با تولید برنامه‌های فاخر هم در رادیو و هم در تلویزیون به دنبال تقویت این سیاست در برنامه‌سازی‌ها هستیم و همزمان به اهمیت آموزش در گویش‌های ترکی و فارسی در میان مجریان و گزارشگران واقفیم و تلاش می‌کنیم با تولید برنامه‌های چالشی مطالبات مردم را از مسئولین پیگیری کنیم.

وی با اشاره به کمبود منابع مالی و تاثیرات آن در تولید برنامه‌ها از اصحاب رسانه خواست در معرفی خبرنگاران، گزارشگران، گویندگان و مجریان مناسب با شرایط صداوسیمای استان این رسانه را همراهی کنند.

مدیرکل صداوسیمای آذربایجان‌غربی گفت: این رسانه خود را متعهد به حفظ آئین‌ها و سنت‌های بومی محلی می‌داند و در این مسیر حفظ فرهنگ آشیقها به عنوان یکی از عناصر هویتی مردم منطقه در عرصه موسیقی را برای خود یک رسالت می‌پندارد.

در این جلسه نمایندگان رسانه‌های مختلف به ابراز دیدگاه و راهکارهای خود در مورد برنامه‌های صدا و سیمای آذربایجان غربی پرداختند.

شایان ذکر است رهبر انقلاب در بخشی از حکم انتصاب سرافراز به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران عنوان داشتند :" سازمان صدا و سیما با مأموریت خطیر «هدایت و مدیریت فرهنگ و افکار عمومی جامعه» به مثابه دانشگاه عمومی، با تکیه بر فعالیت ها و برنامه‌های حرفه‌ئی پیشرفته و عمیق رسانه‌ای، وظیفه گسترش دین و اخلاق و امید و آگاهی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی در میان آحاد ملّت را بر عهده دارد. مسئولیت تاریخی رسانه ملّی در مقطع کنونی، حفظ و ارتقای استقلال فرهنگی و هویت انقلاب ایران اسلامی است.... سازمان صدا و سیما همچنین به عنوان موتور محرک و مشوق پیشرفت کشور، وظیفه پشتیبانی رسانه‌ای همه‌جانبه و مبتکرانه در امر بسیج عمومی ملّت و نیز کمک به مدیریت‌های اجرایی در جهت تأمین اهداف و اجرای سیاست‌های کلان نظام و تحقق سند چشم‌انداز کشور را بر دوش دارد."

گفتنی است پس از یک دوره 10 ساله مدیریت قبلی سازمان صدا و سیمای آذربایجان غربی که این رسانه مهم را با چالشهای فراوانی مواجه ساخته بود. مجرد ریاست جدیدی این رسانه ،با تعصی به رهنمود های رهبر معظم انقلاب در حکم انتصابی ریاست سازمان صدا و سیما ،موج جدیدی از فعالیت در این رسانه آغاز گردیده است.موجی که میتواند با کمک سایر رسانه های نوشتاری و فضای مجازی در راستای اعتلای فرهنگ غنی اسلامی ایرانی و منطقه ایی موثر واقع شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار