کد خبر: ۱۵۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۲۲ 18 March 2015
به گزارش تابناک از قم، با توجه به نزديك شدن عيد نوروز، استان قم براي ميزباني از مسافران آماده مي‌شود.
در اين راستا ۱۰ كميته حمل‌ونقل و ترافيك با مسئوليت معاون هماهنگي امور عمراني استاندار قم، كميته پشتيباني و هماهنگي ادارات با مسئوليت معاون توسعه و مديريت منابع انساني، كميته تأمين ارزاق با مسئوليت معاون برنامه‌ريزي و كميته خدمات شهري و رفاه عمومي با مسئوليت شهرداري براي خدمات‌رساني به زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) در ايام نوروز تشكيل شده است.
يونس عالي‌پور معاون هماهنگي امور زائران استاندار قم در باره اقدامات انجام شده براي ميزباني از زائران حرم مطهر حضرت معصومه(س) بيان كرد: با توجه به تقارن شهادت حضرت زهرا(س) با ايام نوروز شمار مسافران و زائراني كه به قم سفر مي‌كنند افزايش خواهد داشت، زيرا مردم با توجه به اينكه در ايام سوگواري حضرت زهرا(س) هستيم ترجيح مي‌دهند مقصد سفرشان را حرم اهل‌بيت(ع) انتخاب كنند.
براي ميزباني از زائران تنها هتل و مسافرخانه لازم نيست شايد برخي بخواهند تنها چند ساعت در اين شهر بمانند كه لازم است در اين زمينه تمهيداتي انديشيده شود.
مهدي اصفهانيان‌مقدم معاون خدمات شهري و امور اجتماعي شهرداري قم، آماده‌سازي بوستان‌هاي قم را براي پذيرايي از زائران و مسافران نوروزي مورد توجه قرار داد و گفت: ۲۰ بوستان‌ در مناطق هشتگانه شهر قم براي ايام نوروز آماده شده كه مي‌تواند محلي براي استراحت موقت مسافران و زائران نوروزي باشد.
وي اضافه كرد: براي پذيرايي از زائران و مسافران نوروزي نمازخانه، سرويس بهداشتي و وسايل ورزشي در بوستان‌ها در حال آماده‌سازي است تا مسافران خاطرات خوشي از سفر به قم داشته باشند.
اين اقدامات تنها بخشي از كارهايي است كه براي ميزباني از مهمانان نوروزي از سوي شهرداري انجام مي‌شود و ديگر دستگاه‌هاي استان قم نيز براي پذيرايي از مسافران نوروزي از هيچ تلاشي دريغ نمي‌كنند.
چهره شهر
تعطيلات نوروزي شايد زماني براي تفريح خانواده‌ها باشد و براي لذت بردن از روزهاي خوب بهاري، كوله‌بار سفر ببندند و به شهرهاي ديگر سفر كنند و يا به ديدار اقوام و خويشان بشتابند اما فضاي شهر‌هاي مقصد نيز بايد در اين زمان تداعي‌كننده آرامش و امنيت باشد.
معاون سياسي امنيتي استاندار قم در اين‌باره گفت: بزرگترين آسيب اجتماعي در ايام نوروز، وجود متكديان و كارتن‌خواب‌هاست. از اين‌رو جمع‌آوري اين افراد در دستور كار نيروهاي امنيتي استان قرار گرفته است. حجت‌الاسلام علي بنايي تصريح كرد: اين تمهيدات امنيتي در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمكران نيز وجود دارد و با اجراي طرح‌هاي امنيتي از سرقت جلوگيري مي‌شود.
با توجه به اينكه حادثه هيچ‌گاه خبر نمي‌كند براي ميزباني از زائران و مسافران نوروزي لازم است تمهيدات امدادي نيز انديشيده شود.
محسن اروجي مديركل بحران استانداري قم با بيان فعاليت ۳۶ پايگاه امدادي و هلال احمر طي ايام نوروز در قم، بيان كرد: براي خدمات‌رساني به زائران نوروزي ۶ بيمارستان آماده شده و ۱۸ پايگاه ثابت و سيار آتش‌نشاني به خدمات‌رساني در نوروز اهتمام دارند.
نظارت بر فعاليت‌هاي اماكن فروش و توليد اغذيه نيز بايد براي اين پذيرايي مفصل انجام شود كه به گفته مديركل بحران استانداري ۳۳۰۸ بازديد از اماكن گوناگون انجام شده و در اين بازديدها ۱۰۶ مورد تخلف مشاهده و ۱۶ واحد نيز پلمب شدند.
با توجه به اينكه معتادان و كارتن‌خواب‌ها منظر شهري را نا زيبا جلوه مي‌دهند در اين زمينه بايد برنامه‌اي اجرا شود تا شاهد مشكلات ناشي از حضور اين افراد كاهش يابد.
رضا سيار فرماندار قم در اين‌باره گفت: براي جمع‌آوري معتادان و متكديان فضاي مناسبي به مساحت ۶۰۰‌متر به غير از مركز نگهداري قمرود به شهرداري تحويل داده شده تا با متكدياني كه اطراف حرم حضرت معصومه(س) هستند و براي زائران ايجاد مزاحمت كرده و محلي براي خواب ندارند، برخورد مناسب صورت گيرد.
اسكان مسافران
اسكان مهمانان نوروزي ديگر مسأله‌اي است كه بايد به‌صورت جدي به آن توجه كرد تا زائران با خاطره‌اي خوش از قم به شهرشان باز گردند.
حميدرضا دژاكام مديركل آموزش و پرورش استان با بيان اينكه در سال گذشته ۴ هزار كلاس و ۴۰۰ آموزشگاه براي اسكان فرهنگيان به زائران و مسافران نوروزي خدمات ارائه شد بيان كرد: با توجه به افزايش حجم زائران در تلاش هستيم مانند سال گذشته خدمات خود را ارائه دهيم.
وي درباره مدت زمان ماندگاري فرهنگيان در سال گذشته تصريح كرد: ماندگاري فرهنگيان در گذشته كمتر از ۱۷ ساعت بود كه اين ميزان در اوايل سال ۹۳ به ۳ روز افزايش يافت.
مديركل آموزش و پرورش استان قم همچنين از تجهيز مدارس براي اسكان نوروزي خبرداد و گفت: در اين زمينه شست‌وشوي ۲۵۰۰ فرش، ۷ هزار پتو، خريد شيرآلات و تلويزيون در مدارس انجام شده است. اكنون هزار واحد آموزشي كه ۷۹۰ واحد آن در شهر قرار دارد براي حضور مهمانان و زائران نوروزي آماده هستند.
نوروز فاطمي
استاندار با اشاره به اينكه تقارن نوروز امسال با ايام فاطميه موجب شد مسئولان در آذين شهر تمهيدات ويژه‌اي بينديشند، گفت: شهر قم در ايام نوروز رنگ و بوي عزاي فاطمي به خود مي‌گيرد به همين دليل نوروز امسال را نوروز فاطمي نامگذاري كرديم. حجت‌الاسلام محمدصادق صالحي‌منش اظهار كرد: ۳ روز نخست عيد نوروز با ايام فاطميه مقارن شده و شهر قم متناسب با اين ايام از سوي شهرداري قم آماده مي‌شود.
ميزباني از مهمان آدابي دارد كه مردم قم به خوبي به آن آداب آگاه هستند. آيت‌الله سيد محمد سعيدي توليت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نيز با بيان اينكه مردم قم، مردمي خونگرم هستند، گفت: سيره اهل‌بيت(ع) كه همان پوشاندن عيوب است در مردم قم وجود دارد؛ ايشان اگر مشكلي وجود داشت سعي مي‌كردند با تمام وجود به شخصي كه مشكل دارد در عبور از بحران مشكلاتش ياري برسانند و با توجه به اينكه مردم قم در ميزباني از مهمانان هميشه الگو بوده‌اند، اميدواريم امسال در پذيرايي از زائراني كه به قم سفر مي‌كنند موفق باشيم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار