رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، مرز پرویز خان بهترین شرایط را برای صادرات و واردات به اقلیم کردستان عراق دارد.
کد خبر: ۱۵۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷ 06 January 2016
رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، مرز پرویز خان بهترین شرایط را برای صادرات و واردات به اقلیم کردستان عراق دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، کیوان کاشفی در نشست خبری که امروز (16 دی) با حضور اعضای اتاق بازرگانی سلیمانیه عراق در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، گفت: اگرچه در مرز پرویز خان مشکلاتی وجود دارد، اما این مرز بهترین شرایط را برای واردات و صادرات ایران با اقلیم کردستان عراق دارد و این به واسطه ارتباط خوب بین دو استان کرمانشاه و سلیمانیه است.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها سه درصد کالاهایی که از مرز پرویزخان به عراق می‌رود عودت داده می‌شوند، اظهار کرد: عقیده داریم همین سه درصد هم زیاد است و نباید رخ دهد، زیرا کالایی که برگشت می‌خورد برای خود تاجرین هم خسارت زیادی به همراه دارد.

به گفته این مسئول، عمده کالاهایی صادراتی که از ایران به پرویزخان رفته و عودت داده می‌شوند در بخش محصولات کشاورزی و خشکبار هستند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: کالاهی کشاورزی مانند محصولات صنعتی نیستند که استاندارد خاصی برای آنها در محل کارخانه در نظر گرفته شود و از همین رو بیشترین مشکل را ایجاد می‌کنند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران، تنها راه حل این مشکل را تعامل بیشتر جهاد کشاورزی کرمانشاه با بخش کشاورزی اقلیم کردستان دانست و عنوان کرد: آمادگی داریم محلی در اختیار بخش کشاورزی کردستان عراق قرار دهیم تا در این طرف مرز مستقر شوند و اگر کالایی استاندارد نبود، قبل از خروج جلوی آن را بگیرند.

پیگیری برای صادرات سوخت به عراق

کاشفی در ادامه اشاره‌ای هم به صادرات سوخت داشت و تاکید کرد: در گذشته هم در عراق و هم در ایران مبادلات تجاری سوخت تنها در انحصار دولت‌ها بود که اکنون این فضا برای بخش خصوصی بازتر شده ‌است.

وی تصریح کرد: اگرچه فضا باز شده اما در ایران دولت نظارت جدی دارد که سوخت کشور به صورت قاچاق از مرزها خارج نشود، زیرا قیمت سوخت در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه پایین‌تر است و از سوی دیگر هم نظارت می‌شود که سوخت صادراتی با سوخت یارانه‌دار قاطی نشود.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، این امر روند مبادلات سوخت را طولانی و کند کرده‌است، اما چون مبادلات سوخت برای هر دو طرف سود مناسبی دارد پیگیری برای انجام آن ادامه دارد.

کاشفی اشاره‌ای هم به مشکل تردد تجار و فعالان بخش خصوصی کردستان به ایران داشت و ادامه داد: هماهنگی برای عبور و مرور آسان به داخل کشور نیازمند مصوبات ملی در سطح امور خارجه است، اما مکاتباتی در این خصوص با وزارت کشور انجام شده است.

وی تاکید کرد: وزارت کشور از ما لیست تجار و بازرگانان عراقی را که نیازمند تردد بیشتری هستند تقاضا کرده که امیدواریم این مشکل هم به زودی رفع شود.

 عضو هیات رئیسه اتاق ایران تسهیل در تردد تجار و بازرگانان را شرط اصلی افزایش مبادلات دو کشور دانست و ابراز امیدواری کرد، این مشکل برای هردو طرف به زوی مرتفع شود.

اتاق بازرگانی کرمانشاه و سلیمانیه را یکی می‌دانیم

وی به روابط دیرینه و قدیمی کرمانشاه و سلیمانیه اشاره کرد و افزود: چنین سطح روابطی درهیچکدام از اتاق‌های بازرگانی در این سطح و عمق وجود ندارد.

وی ادامه داد: حتی آمارها هم نشان می‌دهد که نیمی از صادرات ایران به گرمیان و سلیمانیه از طریق مرز پرویز خان استان کرمانشاه انجام می‌شود.


به گفته کاشفی برای افزایش مراودات بین دو کشور ایران و عراق لازم است، اتاق‌های بازرگانی دو استان کرمانشاه و سلیمانیه روابط خود را افزایش دهند.

وی معتقد است، اگر امروز نیمی از صادرات کشور به عراق از مرز پرویزخان است به دلیل تسهیل‌گیری است که دو استان کرمانشاه و سلیمانیه صورت داده‌اند.

کاشفی ادامه داد: ما اتاق بازرگانی کرمانشاه و سلیمانیه را یکی می‌دانیم و برای افزایش مراودات تلاش می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به تغییراتی که در فضای اقتصادی دو کشور رخ داده، بیان کرد: باید با برگزاری چنین نشست‌هایی یکدیگر را از تحولات مطلع سازیم و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم تا تجار و بازرگانان دچار مشکل نشوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار