محقق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس طی انجام دو پروژه جداگانه موفق به کشف و معرفی دو گونه جانوری جدید در اعماق خلیج فارس شد.
کد خبر: ۱۶۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵ 09 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، شادی خاتمی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در حالی از کشف و معرفی گونه‌های جانوری در خلیج فارس خبر داد که علی رغم تلاش کار‌شناسان و محققان کشور با انجام پژوهش‌های زیاد موفق به شناسایی آن نشده بودند.
 
این پژوهشگر گونه اول را «ماهی هامور» عنوان کرد و گفت: این گونه به دلیل خصوصیات منزوی بودن، درشکاف‌های صخره‌ها یا مرجان‌ها مخفی می‌شود به طوری که مشاهده آن کار سخت و دشوار است.
 
خاتمی افزود: تیم تحقیقاتی واحد بندرعباس با به کارگیری از روش غواصی در اکوسیستم مرجانی در جزیره لارک موفق شد با مشاهده آن و شناسایی برای اولین بار در خلیج فارس گزارش دهد.
 
وی «اسکوئید مینیاتوری» را به عنوان دومین گونه یافت شده یاد کرد و گفت: اینجا نور دریایی به دلیل ناشناخته بودن بیولوژی آن تاکنون در کل جهان در نوع خود منحصر به فرد است.
 
این محقق عنوان کرد: تیم پژوهشگر با جستجو و جمع آوری تخم‌های این گونه جانوری از عمق ۴۰ متری آب دریا و با نگهداری آن در مرکز تحقیقات نرم‌تنان خلیج فارس و با رساندن آن به مرحله نوزادی و با بررسی‌های مورفولوژی و مولکولی در این واحد دانشگاهی، توانست آن را کشف و گزارش دهد.
 
وی گفت: آنچه این دو گونه را متمایز می‌سازد، نوع تحقیق در مورد آنهاست که تا کنون به دلیل نوع زیستگاه و زندگی آنها با وجود تحقیقات پژوهشگران در این زمینه نتیجه‌ای حاصل نشده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار