گفتگوی اختصاصی تابناک خراسان رضوی با مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع):
شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد تنها مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بدسرپرست زیر 6 سال در استان خراسان رضوی است و به طور میانگین بین 160 تا 170 کودک در این مرکز نگهداری می شوند.
کد خبر: ۱۶۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱ 24 January 2016
مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تابناک رضوی گفت: تلاش ما در این مرکز این است که خلأ بزرگ کودکان در نبود پدر و مادر در کنار آنها را جبران کنیم اما حقیقت این است که هیچ چیز جای خانواده را برای یک کودک نمی تواند پر کند؛ به همین دلیل است که تقریباً 100 درصد کودکان واجد شرایط واگذاری به خانواده ها تحویل داده می شوند مگر کودکانی که بیماری خاصی دارند که دوره درمان آن طولانی است و معمولاً این کودکان یک درصد از کل فرزندان این مرکز را تشکیل می دهند.


65 درصد کودکان شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) بدسرپرست هستند

فرخنده پیرنهاد گفت: حدود 60 تا 65 درصد کودکان این مرکز بدسرپرست هستند یعنی والدین و بستگان آنها حضور دارند ولی در شرایطی نیستند که بتوانند از این کودکان نگهداری کنند.

وی افزود: کودکان بدسرپرست آن دسته از فرزندان ما هستند که به عنوان مثال سرپرست خانواده در حبس است یا پدر و مادر به خاطر اعتیاد به دستور مقام قضایی صلاحیت نگهداری از این کودک را ندارد.

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) با اشاره به نیاز جدی کودکان به خانواده گفت: تمام تلاش ما این است که تا حد امکان این کودکان را به خانواده خود یا خویشاوندان درجه یک واجد شرایط نگهداری برگردانیم.

وی گفت: همین عوامل اجتماعی مثل اعتیاد و به نظر من بحث ازدواج موقت باعث حضور کودکان بی سرپرست و نوزادان رها شده در این مرکز است.


با افزایش تعداد ساختمان های مرکز و ایجاد شبه خانواده سعی کرده ایم جای خالی خانواده را برای کودکان پرکنیم

پیرنهاد در رابطه با برنامه های مرکز برای پرکردن خلأ بزرگ نبود خانواده برای کودکان شیرخوارگاه به خبرنگار تابناک رضوی گفت: سعی کرده ایم با افزایش ساختمان و تعداد اتاقها حالت شبه خانواده را ایجاد کنیم. در هر اتاق اینجا حداکثر 10 تا 12 کودک با یک مربی و یک کمک مربی زندگی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این بوده که با کم کردن تعداد بچه ها در هر اتاق مربیان ما بتوانند کودکان را بغل کنند، با آنها حرف بزنند و بازی کنند تا کمی از خلأ نبود خانواده را برای آنها پر کنیم اما حقیقت این است که هیچ آغوشی نمی تواند آغوش گرم یک مادر باشد.

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) ضمن تأکید بر تلاش این مرکز برای رشد عادی و تأمین بهداشت روانی کودکان این مرکز افزود: ما در این مرکز دو روانشناس بالینی داریم که بطور مدام با بچه ها و مربی های آنها در ارتباطند. همچنین هفته ای یک روز روان پزشک در این مرکز حضور دارد.

پیرنهاد گفت: علاوه بر حضور گفتار درمان و کار درمان، متخصصانی برای بازی درمانی هم در این مرکز داریم و همه تلاش می کنیم تا فرزندانمان در محیطی امن یک رشد عادی را داشته باشند.


امکان بهره مندی از نیروی افتخاری را نداریم

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد ضمن اشاره به تخصصی بودن و حساسیت کار با بچه ها گفت: نیروهای انسانی ما از طریق خود بهزیستی معرفی می شوند و به لحاظ اداری و قانونی مجاز به استفاده از حضور نیروهای افتخاری نیستیم مگر در کارهای تخصصی مثل پزشکی و پرستاری.

وی گفت: به عنوان مثال کلینیک دندانپزشکی این مرکز با حضور افتخاری دندانپزشکان مشغول به کار است. همچنین دو پزشک متخصص کودکان یک روز در هفته در مرکز حضور پیدا می کنند و کودکان از ویزیت رایگان آنها بهره مند می شوند.


ارتباط خوبی بین خیرین و کودکان مرکز برقرار شده است

پیرنهاد با اشاره به دولتی بودن شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) گفت: اگرچه ما از اعتبارات دولتی بهره مندیم اما حقیقت این است که این بودجه جوابگوی تمام نیازهای کودکان نیست.

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) افزود: خوشبختانه ارتباط بسیار خوبی بین خیرین و کودکان این مرکز برقرار شده و خیرین خیلی به بچه های این مرکز لطف دارند. امکانات امروز این مرکز مرهون اعتماد خیرین است.

وی گفت: سیاست اداره بهزیستی جلب مشارکتهای مردمی است. واقعیت این است که اعتبارات دولتی کفاف خدمت رسانی به تمام جامعه هدف را نمی دهد یا لااقل به موقع نمی دهد و خدا را شکر دیدگاه نیکوکارانه مردم نسبت به کودکان پررنگ است.


از سال 92 قانون واگذاری سرپرستی کودکان و فرزندخواندگی تسهیل شده است

پیرنهاد با اشاره به تسهیل قانون در زمینه فرزندخواندگی گفت: قبلاً خانواده ها باید برای درخواست فرزندخواندگی به دادگاه محل سکونت مراجعه می کردند ولی با تصویب قانون جدید تقاضانامه مستقیماً در خود شیرخوارگاه تنظیم می شود و این سازمان بهزیستی است که صلاحیت یک خانواده را برای واگذاری سرپرستی تأیید یا رد می کند و در نهایت کودک با حکم دادگاه به خانواده متقاضی سپرده می شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا کماکان فرآیند واگذاری سرپرستی طولانی است و خانواده ها باید مدت طولانی منتظر بمانند گفت: دیر تحویل دادن یک کودک به خانواده بسیار بهتر از رفتن و برگشتن او به مرکز است چرا که در این صورت کودک آسیب جبران ناپذیری را متحمل می شود.

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) افزود: تعداد خانواده های متقاضی بسیار بیشتر از کودکان واجد شرایط واگذاری است و در واقع خانواده ها بیشتر منتظر هستند تا فرزندی برای واگذاری وجود داشته باشد نه اینکه روند اداری واگذاری طولانی باشد.

وی گفت: قانون دو ماه به ما فرصت داده تا بتوانیم صلاحیت یک خانواده را برای واگذاری سرپرستی تعیین کنیم. تمام تلاش ما این است که کودکان را به آغوش گرم خانواده ها برسانیم چرا که معتقدیم هیچ چیز نمی تواند جای خالی خانواده را برای این کودکان پر کند.

پیرنهاد افزود: به نسبت پذیرش در مرکز، ترخیص داریم و این ترخیص یا به‌صورت تحویل به بستگان درجه اول و در صورت نبود، بستگان درجه 2 و 3 و بعد به صورت فرزند خواندگی و یا تحویل به خانواده‌های امین موقت صورت می گیرد.


انگیزه درونی و معنوی پشتوانه پرسنل شیرخوارگاه

مدیر شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) با بیان اینکه کار در مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست انگیزه ای فراتر از مادیات می خواهد گفت: آنچه در راستای کمک کردن به بچه هایی که به لحاظ خانوادگی مشکل دارند به ما نیرو می دهد، انگیزه درونی و معنوی تک تک ماست و صرفاً حقوق و مزایا دلیل حضور ما در این موقعیت نیست.

وی افزود: خانواده مهمترین نهادی است که شخصیت و منش کودک در آن شکل می گیرد و ما نهایت تلاشمان را می کنیم تا کودکان را به خانواده یا وابستگان و اقوام و یا خانواده های جایگزین برگردانیم.

پیرنهاد گفت: وقتی کودکی را به خانواده ای تحویل می دهیم در واقع نتیجه کارمان را می بینیم و این حس، حس بسیار خوب و انرژی بخشی برای ما است.

لازم به یادآوری است شیرخوارگاه حضرت علی اصغر(ع) مشهد در بلوار نمایشگاه، میثاق 2 واقع شده است و شماره حساب 2173451765006 و شماره کارت 6037991899507879 در بانک ملی به نام شیرخوارگاه حضرت علی اصغر (ع) برای کمک های نقدی خیرین می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار