این روزها استفاده از انواع هورمون‌های نیروزا و مکمل‌ ورزشی میان نوجوانان و جوانانی که تب داغ تناسب‌اندام و عضلانی شدن را در سردارند بیشتررایج شده واین قشر بدون توجه به عوارض جانبی فقط برای رسیدن به هدفی که در سردارند سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد.
کد خبر: ۱۸۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 16 February 2016

این روزها استفاده از انواع هورمون‌های نیروزا و مکمل‌ ورزشی میان نوجوانان و جوانانی که تب داغ تناسب‌اندام و عضلانی شدن را در سردارند بیشتررایج شده واین قشر بدون توجه به عوارض جانبی فقط برای رسیدن به هدفی که در سردارند سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد.

به گزارش تابناک همدان ؛مصرف خودسرانه پروتئین‌ها و مکمل‌ های ورزشی در بسیاری از باشگاه‌ها رواج دارد، اما درصورتی‌که در استفاده از این ترکیبات دقت کافی صورت نگیرد می‌تواند عوارض خطرناکی مانند فشارخون و آسیب به کلیه را به همراه داشته باشد.

تجویز و تزریق هورمون‌ها و شبه هورمون ‌های غیراستاندارد توسط افراد غیرمتخصص به آرایشگاه‌های زنانه نیز راه ‌یافته است. زنان و مردان ناراضی از شرایط موجود، بدون اینکه بخواهند برای هیکلی متناسب، ورزش کرده و رژیم غذایی صحیحی را رعایت کنند، دست به انتخاب‌های اشتباهی می‌زنند که آنها را گاهی به بیراهه‌ های بی‌ بازگشت می‌کشاند و اعتیاد، رفتار های خشونت‌آمیز، نارسایی کبدی، اختلال رشد، اختلال در یادگیری، عقیمی و... از شایع‌ترین عوارض مصرف این قبیل داروهاست.

انواعی از داروها که از هورمون جنسی مردانه مشتق شده و برای تقویت عضلات استفاده می‌شود غیرقانونی هستند. وجود این مواد در خون ورزشکاران به‌عنوان دوپینگ محسوب می‌شود. همچنین مصرف این داروها به‌خصوص در خانم‌ها باعث ریزش موی سر، عضلانی شدن بیش‌ازحد و به‌صورت مردانه، پرمویی، اختلال سیستم باروری و بم شدن صدا می‌شود.

گاه این عوارض حتی بعد از قطع مصرف داروها نیز باقی خواهد ماند. استفاده از این داروها در مردان هم باوجوداینکه این مواد مشتقات تستسرون هستند، به خاطر سرکوب سیستم ترشح هورمون مردانه درونی موجب عقیمی و بیماری پروستات می‌شود.

علاوه بر این، عوارض کبدی مثل سرطان‌های کبدی و عوارض روانی شدید این داروها تا سال‌ها بعد بیمار را آزار خواهد داد این داروها بر اساس تنوعی که دارند، تأثیرات منفی مختلفی بر سیستم غدد بدن بر جای می‌گذارند و به‌شدت بر غدد جنسی تأثیر منفی دارند، برخی از این داروها می‌توانند کاهش عملکرد و اندازه غدد جنسی، عقیم شدن و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند، گذشته از این موارد هورمون‌های رایج در بدن‌سازی حتی آثار منفی بر کبد و کلیه‌ها هم می‌گذارند.

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت مصرف خودسرانه پروتئین و مکمل‌های ورزشی در بسیاری از باشگاه‌های ورزشی رواج پیداکرده و چنانچه در استفاده از این ترکیبات و هورمون‌ها دقت کافی صورت نگیرد می‌تواند عوارض خطرناک و غیرقابل جبرانی را در پی داشته باشد.

میلاد براتی بابیان اینکه طاسی، کلفتی شدید صدا، عقیم شدن در آقایان، کلفتی صدا، افزایش اشتها، افزایش جوش‌های صورت در زنان و افزایش کلسترول بد خون، خشونت و رفتارهای تهاجمی، افسردگی ناهنجاری‌های کلیه و کبد از عوارض این مکمل‌ها است گفت در بسیاری از مواقع مصرف هورمون‌ها و مکمل‌ها باعث مرگ ناگهانی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر فرد این داروها را خودش تزریق کند امکان عفونت و انتقال بیماری‌های مانند هپاتیت و ایدز در صورت مصرف سرنگ وجود دارد افزود مصرف این داروها ازنظر قانونی ممنوع است مگر پزشکی برای مصارف درمانی توصیه کرده باشد.

براتی خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر این مواد در خارج از کشور تولید و به داخل کشور قاچاق می‌شود و اغلب حاوی مواد اعتیاد زا ست.

باوجودی که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی نظارت خوبی بر باشگاه‌های ورزشی می‌شود، اما بازهم گاهی اوقات دیده‌شده که افراد غیرمتخصص و مربیان ورزشی ناآگاه به‌صورت غیرقانونی اقدام به فروش، تجویز و تزریق هورمون‌های رشد می‌کنند؛ درصورتی‌که اگر این افراد به متخصصان مراجعه کنند حداقل در جریان عوارض سوء داروها و هورمون‌ها قرار خواهند گرفت.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار