بدهی دولت به پیمانکاران آذربایجان غربی حدود 500 میلیارد تومان بود، که در طول دو سال گذشته 250 میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران استان پرداخت شده است.
کد خبر: ۱۹۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 01 March 2016
مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه


حضرتی پر

تابناک آذربایجان غربی : با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران اسلامی و به تبع آن کمبود بودجه دستگاه‌های اجرایی که این کمبود بودجه سبب شد تا در سالهای متمادی در بخش عمران و سازندگی کشور با مشکلات متعددی مواجه شویم. به گزارش فارس ؛ در این میان آذربایجان غربی نیز به عنوان استانی محروم نیازمند توسعه و آبادانی بود، از این رو نیازمند اعتبار قابل توجهی برای توسعه و آبادانی بود.

با وجود اینکه در سال‌های گذشته با کمبود اعتبار در استان مواجه بودیم ولی مدیران استانی در تلاش برای جلب رضایت هر چه بیشتر پیمانکاران بودند تا پروژه‌های عمرانی به دلیل کمبود اعتبار و به دلیل بدهی دولت به پیمانکاران با رکود مواجه نشود و این امر سبب شده امروز دولت بدهی قابل توجهی به پیمانکاران استان داشته باشد.

ناصر حضرتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی ظهر امروز در همایش نقش پیمانکاران عمرانی در پسابرجام که در محل هتل ساحل ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت اقتصاد کشور از لحاظ استاندارد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و نیازمند ترمیم و تدبیر مسئولان و دولتمردان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: براساس اعلام اقتصاددانان جهانی آنچه که در کشورهای کمتر توسعه یافته سبب رکود اقتصاد شده است، کمبود اعتبار و منابع نبوده بلکه عدم مدیریت و نوع حکمرانی مدیران بوده که موجبات فلج شدن اقتصاد هر کشوری را فراهم می‌آورد و مصداق این موضوع را در کشور ملاحظه می‌شود.

*اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی تنها راه حل نجات کشور

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها راه‌حل حل نجات کشور بوده و این موضوع کشور را در مسیر رشد و شکوفایی قرار می‌دهد.

این مسئول ادامه داد: برای دست یافتن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین دست‌یابی به اهداف برنامه ششم توسعه با رویکرد جهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به انجام برخی از وظایف در این راستا مکلف شده و در این خصوص نیازمند تعامل بیشتری بلا بخش خصوصی کشور است.

حضرتی افزود: طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال حاضر برای اتمام طرح‌های عمرانی کشور نیازمند  ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که دولت در آن قرار گرفته است راهی به جز واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی وجود ندارد.

*آذربایجان غربی از استان‌های فقیر کشور است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی به وضعیت اقتصادی آذربایجان غربی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان غربی جزء فقیرترین استان‌های کشور بوده و به شدت کمتر توسعه یافته است.

این مسئول ادامه داد: آذربایجان غربی از لحاظ شاخص توسعه انسانی که شامل، سه مولفه سواد، درمان و میزان درآمد است در رتبه‌های آخر استان‌های کشور قرار گرفته شده است.

حضرتی بر ضرورت ارتقای شاخص‌ توسعه انسانی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر شاخص سواد در آذربایجان غربی بسیار تاسف‌بار بوده و ۱۰ درصد از آمار باسوادی کشوری عقب هستیم.

*سرانه درآمد مردم آذربایجان غربی پایین‌تر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی به میزان درآمد هر شهروند آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌های کشور اشاره کرد و ادامه داد: به طور متوسط میزان درآمد یک نفر در آذربایجان غربی از متوسط درآمد سرانه کشور ۵۰ درصد پایین‌تر است به طوری که درآمد متوسط سرانه هر شهروند ایرانی ۱۳ میلیون تومان در سال است، در حالی که درآمد سرانه هر شهروند آذربایجان غربی ۵ میلیون تومان در سال است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که موفقیت‌های که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته شده نمی‌توان انتظار داشت به سرعت سبب رونق اقتصادی کشور داشته باشد.

این مسئول به ضرورت تعامل دولت با بخش خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی در راستای تعامل با بخش خصوصی ۸۵ درصد از میزان اعتبارات عمرانی استانی را در طول امسال به صورت پیمانی اعمال کرده است.

حضرتی با اشاره به اینکه بدهی دولت به پیمانکاران آذربایجان غربی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  استان با همکاری استانداری آذربایجان غربی در طول دو سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران استان را تسویه کرده است.



مصاحبه اختصاصی سایت خبری و تحلیلی تابناک آذربایجان غربی با سرپرست مرکز علمی-کاربردی دانشگاه صنعتی ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار