استاندار آذربایجان غربی گفت: منطقه آزاد ماکو دروازه ورود ایران به اروپاست و به عنوان پایه توسعه صادرات غیرنفتی در کشور مطرح و نقش‌آفرینی خواهد کرد.منطقه ‌آزاد ‌ماکو به یک منطقه صادراتی و ارزآور برای استان و کشور تبدیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ 07 April 2015

استاندار آذربایجان غربی گفت: منطقه آزاد ماکو دروازه ورود ایران به اروپاست و به عنوان پایه توسعه صادرات غیرنفتی در کشور مطرح و نقش‌آفرینی خواهد کرد.

مدیرعامل سابق منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو هم در اقتصاد استان و هم در اقتصاد کشور تاثیر زیادی دارد،‌ افزود: منطقه ‌آزاد ‌ماکو به یک منطقه صادراتی و ارزآور برای استان و کشور تبدیل خواهد شد.

استان آذربايجان غربی به دليل برخورداری از خاک حاصلخيز کشاورزی ، مناطق طبيعی غنی و تنوع دامی ، از مهم‌ترين مناطق کشاورزی و دامپروری ايران است. توليدات بخش صنعت و معدن 5/4 درصد از صادرات کل کشور را تشکيل می‌دهد. معادن اين استان بعد از استان‌های خراسان و سمنان مقام سوم را از نظر تنوع ماده معدنی دارد.

محصولات صنعتی استان آذربایجان غربی عمدتاً در دسته صنایع مصرفی تولید می‌شوند. سهم گروه صنایع غذایی و آشامیدنی بیش از سایر صنایع است.این امر همراه با توسعه بخش کشاورزی استان که نهاده‌های اصلی این گروه صنایع را تأمین می‌کند و همچنین نزدیکی به بازارهای خارجی نشان می‌دهد که قابلیت‌ها و امکانات استان برای استقرار و توسعه این گروه از صنایع بسیار گسترده بود است.در حال حاضر استان آذربایجان غربی با 9 واحد تولیدی کنسانتره سیب و انگور، مهم‌ترین تولیدکننده در کشور محسوب می‌شود.که میتواند برای بخش خارجی جذاب و قابل سرمایه گذاری باشد.

از سوی دیگر استان آذربایجان غربی به تنهایی با چهار کشور هم مرز میباشد.از شمال و شمال شرق با کشورهای ارمنستان و جمهوری نخجـوان،از غرب با کشورهای ترکیه و بخشی از عراق مرز مشترک دارد

اما با وجود تمامی استعدادهای طبیعی،صنعتی و نیروی انسانی ،این استان در کلیه شاخصهای رشد کشور در رده های بسیار پایین قرار دارد.

موضوع به این قسمت ختم نمیشود ،بلکه از لحاظ آمادگی ذهنی و فکری مردم استان نسبت به آنچه دارند و آنچه که میتوانند باشند نیز مشکلاتی وجود دارد.بکر ماندن و عدم شناسایی پتانسیلهای استان و همچنین عدم وجود زمینه فعالیت ،موجب گردیده تا مردم استان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار باشند.

اکثر فعالان اقتصادی در این استان امید چندانی برای سرمایه گذاری و بهره گیری از سرمایه ندارند.ناامیدی و رکود و رخوت برای فعالیتهای اقتصادی موج میزند.در همین راستا ،در حالیکه منطقه آزاد تجاری ماکو فرصتی استثنایی برای استان و کشور میباشد ،اما بدلیل عدم آگاهی های کافی و تبلیغات مناسب ،همچنین عدم آمادگی فکری مردم استان،این منطقه از اقبال قابل توجهی از سوی مردم استان برخوردار نیست.

به نظر میرسد که آماده کردن مردم از لحاظ ذهنی و فکری برای شکوفایی اقتصاد استان و جذب سرمایه گذاریهای داخلی مهمترین محور کار مسئولین باشد.

بطوریکه سعادت استاندار آذربایجان غربی در سخنانی گفت:منطقه آزاد ماکو علی‌رغم داشتن استعدادها و پتانسیل‌های بسیار بالا، هنوز سرمایه گذاری‌های لازم در آن انجام نگرفته و جزو محروم‌ترین مناطق استان به شمار می‌رود.

ایشان در زمینه پتانسیلهای این منطقه ابراز میدارد: موقعیت فوق استراتژیک اقتصادی جغرافیایی و قرار گرفتن در دروازه ایران و اروپا ،وجه تمایز اساسی منطقه ماکو با سایر مناطق آزاد پرقدمت دیگر کشور است.

اما باید اذعان داشت که برای بهره گیری از هر آنچه که منطقه آزاد ماکو دارد باید در گام نخست نسبت به اصلاح زیر ساختهای این منطقه اقدام جدی و عملی صورت گیرد.در حال حاضر منطقه ازاد تجاری ماکو از محرومیتهایی به قدمت تاریخ موجودیتش رنج میبرد.محرومیتها و مشکلاتی که سالیان سال مردم این منطقه را از هر آنچه که داشتند بی نصیب گذاشته است.

استاندارد آذربایجان غربی در این زمینه به لزوم توسعه زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری دراستان و منطقه آزاد ماکو اشاره کرده و افزود: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود، قطعا سرمایه‌گذاران نیز علاقمند به فعالیت در استان خواهند شد و با رونق سرمایه‌گذاری شاهد اشتغالزایی، ارتقای سطح تولید،‌ افزایش درآمد سرانه و بهبود سطح معیشت مردم استان خواهیم بود.

یکی از زیر ساختهای مهم هر جامعه ایی آموزش و افزایش سطح آگاهی و شناخت مردم است.که در این خصوص کل استان آذربایجان غربی و به تبع آن منطقه ماکو با مشکلات جدی مواجه است.

طبق گفت سعادت: آذربایجان‌غربی از لحاظ نرخ سواد، رتبه 28 کشور را دارد که این جایگاه واقعا در شان مردم این استان نیست؛ لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی پنج سال، بتوانیم تمام 250 هزار بی‌سواد در استان را تحت آموزش و سوادآموزی قرار دهیم و جایگاه استان را به لحاظ برخورداری از نرخ سواد، ‌ارتقاء دهیم.

وی در ادامه عنوان داشت:با توجه به این محرومیت‌ها، سازمان منطقه آزاد ماکو اعتبارات خوبی را به بخش آموزش و پرورش منطقه تزریق نموده و امید می‌رود طی سال‌های آتی، شاهد بهبود و تکمیل زیرساخت‌های آموزشی دراین منطقه باشیم.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه به تمهیدات اندیشیده شده در استان برای استفاده هرچه بهتر از ظرفیت‌های منطقه آزاد ماکو اشاره و خاطرنشان کرد: رسیدن به توسعه اقتصادی و رشد و شکوفایی، نیازمند سرمایه گذاری است و لازمه سرمایه‌گذاری نیز تامین امنیت سرمایه‌گذاری است که این مورد به صورت جدی در استان پیگیری می‌شود و مدیران نیز مکلف به تسهیل شرایط فعالیت برای سرمایه‌گذاران در استان هستند.

سعادت در ادامه گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی نیز در راستای همین محرومیت‌زدایی و در جهت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و استعداد منطقه، طرح منطقه آزاد را برای آن که شامل سه شهرستان ماکو، پلدشت و شوط می باشد، مورد تصویب قرار دادند.

سعادت تاکید کرد: مجموعه مدیریتی استان با همدلی و تلاش بی‌وقفه، به دنبال آماده‌سازی زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت، گردشگری و فناوری‌های نوین در استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار