هرچند دولت طرح پزشک خانواده را مهار کرد، اهتمام دولت به کاهش هزینه‌های دارو و درمان و توسعهٔ کمی و کیفی نظام بیمه‌ای، عملاً نوید بهبود وضعیت در این بخش را داد، این طرح که عملا یکی از نقاط قوت دولت روحانی به حساب می‌آید، با کاستی‌هایی همراه بود، به گونه ای که در ماه های گذشته، باعث اعتراض و نارضایتی طیف گسترده‌ای از مردم می‌شد.
کد خبر: ۱۹۹۰۶۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 16 March 2016

مردم هزینه های درمان را پیشاپیش داده اند حدود دو سال از طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد؛ طرحی که ۱۵ اردیبهشت سال ۹۳ از سوی وزیر بهداشت به همهٔ دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد تا تحولی را در نظام سلامت ایجاد کنند. حال با گذشت تقریبا دو سال از این طرح، می‌توان آن را بهتر ارزیابی و تحلیل و نقاط ضعف و قوت آن را بررسی کرد؛ تحولی که به شدت به آن احساس نیاز می‌شد.

به گزارش «تابناک»، به گفته بسیاری از کار‌شناسان، نظام سلامت به یک جراحی بزرگ نیاز داشت تا از وضعیت اسفبار و ورشکسته بیمارستان‌ها جلوگیری کند؛ طرحی که با روی کار آمدن دولت جدید با هدف تغییر شرایط درمانی کشور و با انگیزه توسعه عدالت درمانی و دسترسی بیشتر مردم به خدمات سلامت در کشور آغاز شد.

هرچند دولت طرح پزشک خانواده را مهار کرد، اهتمام دولت به کاهش هزینه‌های دارو و درمان و توسعهٔ کمی و کیفی نظام بیمه‌ای، عملاً نوید بهبود وضعیت در این بخش را داد، این طرح که عملا یکی از نقاط قوت دولت روحانی به حساب می‌آید، با کاستی‌هایی همراه بود، به گونه ای که در ماه های گذشته، باعث اعتراض و نارضایتی طیف گسترده‌ای از مردم می‌شد. 

بنا بر این گزارش، از جمله اقداماتی که باعث ایجاد نارضایتی گسترده شد، افزایش چند برابری دستمزد پزشکان، افزایش پدیده زیرمزی پزشکان و فراگیر نبودن توزیع خدمات و امکانات پزشکی در سراسر کشور بود. 

دکتر رسول خضری در گفت‌و‌گو با تابناک اظهار داشت: در دو سال گذشته، در طرح تحول سلامت، گام هایی برای بهبود وضعیت برداشته شد، ولی آنقدر بلند نبود که بتواند چشم انداز روشنی از آینده ترسیم کند.

وی گفت: در این طرح، حدود ۱۰ میلیون تن در حمایت بیمه‌ها قرار گرفتند و تا اندازه بسیاری، پرداخت از جیب بیماران کاهش پیدا کرد، ولی متأسفانه بیش از ۷۰ درصد مشکلات کشور در این زمینه، ناشی از ضعف و سوءمدیریت‌های ایجاد شده است. در این باره باید گفت، برای طرح تحول سلامت، هزینه‌های بسیاری شده؛ هزینه‌هایی که شاید در تاریخ ایران بی‌سابقه باشد.

این نماینده مجلس همچنین افزود: هرچند هزینه‌هایی که برای این بخش شده، در ظاهر هزینه و پرداخت از جیب بیمار را کم کرده است، به هر حال از مردم گرفته شده‌اند. ما در بودجه سال ۹۴ برای اینکه این بخش را ساماندهی کنیم، حتی با وجود رسیدن به سقف میزان مالیات بر ارزش افزوده یک درصد دیگر به آن اضافه کردیم و منابع آن را در اختیار وزارت بهداشت و حوزه سلامت قرار دادیم. 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنابراین مردم هزینه درمان خود را پپیشاپیش پرداخت کرده‌اند و از این بابت منتی بر سر آن‌ها نیست؛ اما متأسفانه این مبالغ آن گونه که باید هزینه نشده است، مثالهای مختلفی برای این می‌توان در نظر گرفت؛ به عنوان مثال، معاونت درمان وزارت بهداشت، هنوز نمی داند شهری مانند سردشت، از وجود متخصص کودکان محروم است و هر قدر گفته می‌شود از خواب بیدار نمی‌شود. 

وی ادامه داد: مسئولان ما از حال شهر‌های مرزی و مناطقی که بیش از سایر شهر‌ها نیاز به بهداشت دارند بی‌خبرند و حتی از کوچک‌ترین امکانات درمانی نیز محروم هستند. 

وی یادآور شد: متأسفانه هزینه‌هایی که از مردم گرفته شده، توسط افراد ضعیف و نحیف در جاهایی که باید هزینه نشده‌ است، حال آنکه ما می توانستیم با این میزان از درآمدی که در حوزه سلامت شد، سیستم سلامت کشور را نوسازی کنیم، ولی دیدیم که بیشتر باعث نارضایتی مردم شد، به گونه ای که حتی سبب شد، برخی کمپین‌های مردم علیه پزشکان شکل گیرد. 

وی گفت: هنوز با وجود افزایش درآمد پزشکان به بهانه زیرمیزی، پدیده زیرمیزی در کشور بیداد می‌کند، اوایل سر و صداهایی نیز کردند، ولی بعد همه چیز تمام شد و همچنان کسانی که زیرمیزی می‌گرفتند مشغول کار خود هستند. 

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: وزارت بهداشت برای امسال نیز برنامه‌هایی جهت افزایش بودجه دارد؛ اما با این وضعیت، با مخالفت‌های اساسی از سوی پزشکان در کمیسیون تلفیق خواهد شد، چون منابع حاصل شده در سال گذشته، بیشتر از حد انتظار حیف و میل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار