بازگشت امید به آسمان ایران
در حال حاضر نیمی از هواپیماهای کشور که در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند. هواپیماهای روسی نیز خاطرات تلخی را برای هموطنان زنده می کنند.به گفته کارشناسان نیاز است 160 هواپیمای جدید برای نوسازی ناوگان هوایی خریداری شود که البته با رفع موانع بخش خصوصی می تواند دولت را در این امر یاری دهد.
کد خبر: ۲۰۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 08 April 2015
یکی از صنایعی که از تحریمهای کشورهای غربی علیه ایران بیشترین صدمه را دید صنعت هواپیمایی کشور بود.

به گزارش تابناک صنعت هواپیمایی کشور از نخستین صنایعی بود که در اوایل انقلاب مورد تحریم قرار گرفت. در تمام این سالها غرب از فروش هواپیما و قطعات به ایران خودداری کرد و همین موضوع باعث شد صنعت هواپیمایی کشورمان روزهای سختی را سپری کند.

سقوط وفرود اضطراری به دلیل نقص فنی در سالهای اخیر موجب شده تا مسافران با ترس و لرز هواپیما را به عنوان وسیله سفر خود انتخاب کنند.

این در حالی است که مسافران پروازهای داخلی خدمات مناسب با متد روز دنیا را هم دریافت نمی کنند. تاخیرهای چندین ساعته به دلیل نقص فنی و سرگردانی در فرودگاه ها از مواردی است که مسافران همیشه از آن گلایه داشته اند.

حال با توافق ایران با 5+1 بارقه های امید در دل دلواپسان صنعت هواپیمایی به وجود آمده است چرا که رفع تحریمها در صنعت هوایی یکی از مهمترین بندهای تفاهمنامه بین ایران و کشورهای 5+1 به شمار می رود.

با لغو تحریمها صنعت هواپیمایی بار دیگر می تواند کمر راست کرده و در کنار خرید قطعات مورد نیاز هواپیماها به دانش هوایی روز دنیا دست یابند. هواپیماهای فرسوده از رده خارج شوند و فناوری روز دنیا به این صنعت راه پیدا کند.

در طول سالهای اخیر به دلایل شرایط تحریم شرکتهای ساخت وتعمیر هواپیما از معامله با ایران منع شده بودند و ایران به ناچار مجبور به خرید هواپیماهای فرسوده آن هم با شرایط خاص بود.

گرچه ایران در تولید برخی قطعات هواپیما به خودکفایی رسیده است اما ساخت قطعاتی مانند موتور از توان مهندسان ایرانی خارج است ضمن اینکه این امر نیاز به سرمایه گذاری کلان دارد و وارد کردن آن به صرفه تر خواهد بود.

در حال حاضر نیمی از هواپیماهای کشور که در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند. هواپیماهای روسی نیز خاطرات تلخی را برای هموطنان زنده می کنند.به گفته کارشناسان نیاز است 160 هواپیمای جدید برای نوسازی ناوگان هوایی خریداری شود که البته با رفع موانع بخش خصوصی می تواند دولت را در این امر یاری دهد.

البته سخن گفتن از لغو تحریم هواپیمایی و نوسازی این ناوگان هنوز زود است اما با توجه به  شایعاتی که از مذاکره با بوینگ به گوش می رسد می توان امیدوار بود حداقل تعامل با شرکتهای بزرگ فعال در صنعت هواپیما سازی شکل بگیرد .

با این وجود توافق با کشورهای غربی می تواند بسیاری از مشکلات ایرلاین های داخلی را مرتفع سازد چراکه هم اکنون با توجه تقاضای بسیار بالای مسافران برای پروازهای داخلی و خارجی ظرفیت مناسب وجود ندارد.

توافق احتمالی هسته‌ای ایران و شش کشور قدرتمند جهان حتی اگر به افزایش هواپیماهای جدید در ناوگان هوایی ایران منجر نشود  می‌تواند به هواپیماهای زمین گیر توان پرواز دوباره بخشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه براساس تحریم ها فقط هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال به ایران فروخته می شود، گفت: امیدواریم لغو تحریم قطعات هواپیما اجرایی شود.

احمد مجیدی در گفتگو با مهر در خصوص تاثیر لغو تحریم قطعات هواپیما و خدمات هوایی بر صنعت هوایی، گفته بود: در حال حاضر ۲۴۷ فروند هواپیما در کشور داریم که برخی از آنها مشکل قطعه دارند و مابقی هم در آینده نیاز به قطعه پیدا می کنند، بنابراین احتمال دارد با لغو تحریم ها قطعات این هواپیماها تامین شود.

وی با بیان اینکه لغو تحریم ها هنوز هم مشخص نیست تا چه اندازه ای عملی می شود، افزوده بود: متاسفانه با توجه به عملکردی که در سال های گذشته این کشورها داشتند، اطمینان زیادی برای تامین قطعات نداریم اما امیدواریم با لغو تحریم ها تعداد زیادی از هواپیماها تعمیر شده و به ناوگان ملحق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص احتمال خرید هواپیماهای نو و ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور، افزود: براساس قانون داماتو، فقط باید هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵ سال به ایران فروخته شود که امیدواریم این تحریم هم برداشته شود تا هواپیماهای مناسب تری وارد ناوگان هوایی کشور شود.

هر چند در تفاهم ابتدایی سخن از لغو تمام تحریم‌های هوایی ایران مطرح شده و این بند هیچ تبصره مشخصی ندارد اما شاید غرب همچنان در مسیر فروش هواپیماهای جدید به ایران مانع تراشی کند.

به هر حال افزایش تقاضا برای پروازهای داخلی و خارجی و توقع مسافران از سرویس دهی مناسب از یک طرف و لزوم رقابت با کشورهای منطقه و همسایه  از سوی دیگر لزوم نوسازی ناوگان هوایی را بیش از پیش مطرح می سازد. امید است با لغو تحریم ها ناوگان فرسوده هوایی جوانسازی شود و مسافران با فراغ بال و بدون دلهره از هواپیما استفاده کنند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار