جاذبه های گردشگری استان مرکزی
تابناک: تالاب میقان اراک جزو 105 منطقه مهم برای پرندگان و یکی از مرتفع ترین شوره زارهای ایران است که هر ساله پذیرای طیف زیادی از گردشگران و علاقه مندان به طبعیت است و به ویژه در فصل بهار و همچنین 15 آبان ماه که به عنوان روز استانی درنا نام گرفته گروه های متعددی از سطح کشور برای بازدید از جلوه های زیستی منحصر به فرد این منطقه گسیل می شوند.
کد خبر: ۲۰۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶ 27 March 2016

به گزارش تابناک مرکزی، تالاب کویری میقان اراک یکی از حلقه های مهم زیستگاهی پرندگان مهاجر در ایران است که سالانه تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی در آن اقامت موقت دارند و برخی از این گونه ها نظیر درناهای خاکستری ارزشمند بوده و از حمایت بین المللی برخوردارند.

تالاب کویری میقان اراک واقع در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی شهر داودآباد، از تالاب های مهم کشور است که جلوه های زیبایی از پرواز پرندگان مهاجر، تنوع گونه های گیاهی و جانوری، دریاچه فصلی و طلوع و غروب های کم نظیر را در خود دارد.

این تالاب به وسعت 25 هزار هکتار دارای دریاچه ای زیبا با سه جزیره است که یکی در وسط ، دیگری در بخش کویری و جزیره سوم در ناحیه حاشیه ای آن قرار دارد و در فصل بهار فراز و فرود پرندگان بومی و مهاجر در آن ، صحنه های بکر و به یادماندنی را ایجاد می کند.

در سال هایی که میزان بارندگی مناسب است، دریاچه این تالاب دارای آب قابل توجهی می شود اما در سال های کم بارش دریاچه فصلی تالاب در فصول گرم سال خشک می شود اما معمولا در بهار سطح دریاچه آبگیری شده و جلوه های زیبایی را فراروی بیننده می گذارد.

ارتفاع تالاب میقان از سطح دریاهای آزاد یک هزار و 700 متر است و منابع تامین آب آن از بارش های جوی، آب هفت مسیل و پساب تصفیه فاضلاب اراک است.

سالانه حدود 25 تا 30 هزار پرنده مهاجر وارد تالاب میقان اراک می شود که از این تعداد 12 تا 15 هزار پرنده از گونه درنای خاکستری است.

این پرندگان تا بارش نخستین برف سنگین در زیستگاه ها و تالاب های این استان می مانند و پس از آن به سمت مناطق جنوبی گرمسیری و شمال آفریقا پر می گشایند.

پوشش گیاهی در این تالاب کویری بیشتر از نوع گیاهان شورپسند یا هالوفیت بوده و این منطقه را به یکی از ذخیره گاه های مهم گیاهان شور کشور تبدیل کرده است.

علاوه بر پرندگان، گونه های پستانداران، آرتمیا و گونه ای جلبک آب شور از دیگر جانداران تالاب و محیط اطراف آن هستند.

به علت شوری آب، لایه های نمکی در منطقه دیده می شود که زیبایی خاصی به تالاب داده و در گوشه و کنار این منطقه به ویژه در حاشیه دریاچه تزئینات متعدد نمکی دیده می شود.

این تالاب جزو 105 منطقه مهم برای پرندگان و یکی از مرتفع ترین شوره زارهای ایران است که هر ساله پذیرای طیف زیادی از گردشگران و علاقه مندان به طبعیت است و به ویژه در فصل بهار و همچنین 15 آبان ماه که به عنوان روز استانی درنا نام گرفته گروه های متعددی از سطح کشور برای بازدید از جلوه های زیستی منحصر به فرد این منطقه گسیل می شوند.

در حوزه کویری این تالاب که با گیاهان قره داغ پوشیده شده و زیبایی های خاص خود را دارد، دکل کویر نگری نصب شده که 15 متر ارتفاع دارد و با رفتن بر فراز آن می توان تمامی تالاب را مشاهده کرد و از زیبایی های آن لذت برد.

تالاب میقان اراک زیستگاه 140 گونه پرنده است و سالانه 90 گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می شوند.

چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار