استاندار اردبیل گفت: با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان مشگین‌شهر نیاز است صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی و باغی در مشگین‌شهر ایجاد شود.
کد خبر: ۲۰۳۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲ 30 March 2016

به گزارشخبرگزاری تسنیمازمشگین‌شهر، مجید خدابخش در جلسه ستادخدمات سفر با حضور معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی کشور در مشگین‌شهر اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی که در 10 سال گذشته در شهرستان مشگین‌شهر اتفاق افتاده به طوری‌که در اسفند ماه به لحاظ حاکم شدن جو پایدار درختان میوه‌های هسته‌ای زود گل می‌دهند و در بارندگی‌های اوایل فروردین به لحاظ سرمای شدیدی دچار خسارت می‌شوند نیاز است راهکار جدی در این خصوص اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی کمک زیادی به کشاورزان و باغداران می‌کند و از نظر ارزش اقتصادی ارزش افزوده بالایی برای باغداران و کشاورزان به دنبال دارد که نیاز است در این راستا با بسترسازی مناسب زمینه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کنیم تا کشاورزان با استفاده از این صنایع تبدلی و فناوری‌های روز از صرفه اقتصادی محصولات خود بی‌بهره نباشند.

استاندار اردبیل با اشاره به تأخیر در پرداخت حق بیمه کشاورزان مشگین‌شهری گفت: صندوق بیمه کشاورزی متعهد به پرداخت غرامت به کشاورزان است و در این زمینه باید اقدامات لازم مبنی بر پرداخت حق بیمه ناشی از خسارات باغات در اسرع وقت به کشاورزان انجام شود تا از کاهش بیمه‌شدگان کشاورزی جلوگیری شود.

وی بیان کرد: 10 سال است که خسارت‌های مکرر به لحاظ بارش‌های نابهنگام و یرودت هوا گریبان کشاورزان این شهرستان را گرفته و نیاز است در این زمینه از راهکارها و تحقیقات علمی نخبگان دانشگاهی برای 15 سال آینده با همین شرایط اقلیمی استفاده کرد و از روش‌های علمی با در نظر گرفتن تغییرات اقلیمی راهکار کاربردی و اقتصادی را در این منطقه اجرایی کرد.

خدابخش دلیل گرایش باغداران به کشت درختان هلو و شلیل را صرفه اقتصادی این محصولات دانست و گفت: درخت سیب به لحاظ گل دهی زود، خسارت بر هست و باید در این راستا با ایجاد صنایع تبدیلی، اصلاح روش‌های سنتی باغداری و جایگزین کردن روش‌های مدرن از خسارات وارده جلوگیری به عمل آورد چراکه اکثر مردم این منطقه متکی به درآمد محصولات کشاورزی و باغی هستند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار