استان ايلام در ايام تعطيلات نوروز 95 با توجه به داشتن طبيعت زيبا و چشم نواز ميزبان تعداد قابل توجهي از مسافران، مهمانان و گردشگران نوروزي بود كه از جاي جاي ايران براي ديدن اماكن تاريخي، استفاده از طبيعت بكر و سرسبز و مناطق تفريحي به ايلام سفر كردند.
کد خبر: ۲۰۷۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷ 06 April 2016

استان ايلام در ايام تعطيلات نوروز 95 با توجه به داشتن طبيعت زيبا و چشم نواز ميزبان تعداد قابل توجهي از مسافران، مهمانان و گردشگران نوروزي بود كه از جاي جاي ايران براي ديدن اماكن تاريخي، استفاده از طبيعت بكر و سرسبز و مناطق تفريحي به ايلام سفر كردند.


به گزارش تابناک ایلام؛استان ايلام با داشتن يك هزار و 500 ابنيه تاريخي و آثار طبيعي و تفريحي يكي از مناطق مستعد كشور براي توسعه گردشگري و جلب گردشگران داخلي و خارجي به ويژه در ايام نوروز و فصل بهار است.
اين استان با 2 ميليون هكتار گستره در منطقه كوهستاني و مرتفع غرب كشور واقع شده و به سبب داشتن طبيعت بكر و زيبا، كوه هاي سر به فلك كشيده و دشت هاي سرسبز به عروس زاگرس معروف است.
طبيعت چهار فصل استان ايلام باعث شده كه بسياري از مسافران نوروزي ايلام را براي سفرهاي خود انتخاب كنند و در اين ميان بارش هاي كم سابقه سال گذشته بر زيبايي و سرسبزي طبيعت اين استان افزوده بود.
ستاد تسهيلات سفر استان ايلام در طول ماه هاي منتهي به نوروز 95 با پيش بيني افزايش سفرهاي نوروزي، برنامه ريزي گسترده اي براي پذيرايي و اسكان گردشگران و مسافران انجام داد و مسئولان دستگاه هاي اجرايي عضو اين ستاد با بسيج امكانات خود تلاش كردند بهترين شرايط را براي مسافران در اين استان فراهم كنند.
يكي از دستگاه هايي كه در اين ميان وظيفه جا به جايي مسافران نوروزي را بر عهده داشت اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان ايلام بود كه به گفته مدير كل اين دستگاه خدماتي از 25 اسفند پارسال تا 15 فروردين امسال 128 هزار و 31 مسافر توسط 117 هزار و 147 سفر توسط ناوگان عمومي بين شهري اين استان جا به جا شدند كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزايش 9 درصدي نشان مي دهد.
مهرداد جهاني اظهار كرد: از شمار مسافران جا به جا شده در استان ايلام 34 هزار و 455 نفر توسط هفت هزار و 167 سفر درون استاني و 93 هزار و 576 نفر توسط چهار هزار و 563 سفر برون استاني جا به جا شدند.
وي گفت: از مجموع اين آمار بيشترين حجم جا به جايي در سفرهاي برون استاني با اتوبوس انجام شده و بيشترين حجم جا به جايي در سفرهاي درون استاني نيز توسط خودروهاي سواري ناوگان حمل و نقل عمومي انجام شده است.
جهاني با اشاره به افزايش 23 درصدي ميزان ترددها در اين ايام نسبت به سال گذشته يادآور شد: در نوروز امسال يك ميليون و 860 هزار تردد در جاده هاي اين استان ثبت شد در حاليكه سال 94 يك ميليون 510 هزار تردد در سطح جاده هاي استان به ثبت رسيده بود.
وي با اشاره به وضعيت تردد و حمل و نقل بين المللي (ورود و خروج) از پايانه مرزي مهران افزود: در اين ايام (25 اسفند تا 15 فروردين) بيش از 202 هزار نفر از مرز بين المللي مهران تردد داشتند كه اين ميزان در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 28 درصد افزايش داشته است.
نيروي انتظامي استان ايلام نيز تمهيدهاي گسترده اي براي ارتقاي امنيت و سلامت مسافران نوروزي اتخاذ كرده بود و با توجه به حضور مردم در دامان طبيعت و خالي شدن منازل آنها همه تلاش خود را به كار گرفت تا زمينه آرامش خاطر مسافران و مردم را فراهم كند.
فرمانده انتظامي ايلام مي گويد: طرح نوروزي نيروي انتظامي همزمان در سراسر كشور از 25 اسفند پارسال آغاز و تا 14 فروردين امسال نيز ادامه داشت.
سردار علي دولتي افزود: پليس ايلام با افزايش واحدهاي گشتي و ايجاد پايگاه هاي ايست و بازرسي به ويژه در مبادي ورودي و خروجي شهرها در ايام نوروز سعي كرد تا امنيت و آسايش هر چه بيشتري را براي شهروندان و مهمانان و گردشگران نوروزي فراهم كند.
فرمانده انتظامي ايلام با اشاره به مسافرت هاي شهروندان در ايام نوروز و كاهش حضور مردم در منازل خود يادآور شد: رسيدگي به جرائمي همچون سرقت از جمله بخش هايي است كه به طور ويژه در دستور كار پليس قرار گرفت.
سردار دولتي با بيان اينكه 97 درصد از سرقت هاي اتفاق افتاده در ايام نوروز 95 در اين استان كشف شده است، تاكيد كرد: ميزان وقوع سرقت در سايه حضور پررنگ پليس در ايام نوروز امسال 2 درصد كاهش يافت.
فرمانده انتظامي ايلام با اشاره به استقرار 40 تيم و گشت پليس راه در جاده هاي برون شهري استان كه در روز طبيعت به 45 تيم افزايش يافت، گفت: ميزان تلفات حوادث جاده اي در استان با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده و رعايت قوانين و مقررات از سوي رانندگان نسبت به دوره مشابه پارسال 70 درصد كاهش يافت، ضمن اينكه ميزان تلفات در مجموع حوادث درون و برون شهري نيز كاهش 58 درصدي را نشان مي دهد.
سردار دولتي تعامل سازنده با مردم و استفاده از نقش شهروندان در ارتقاي امنيت عمومي را از مهمترين برنامه هاي پليس برشمرد و ابراز اميدواري كرد اين همكاري و همراهي در طول سال تداوم داشته باشد تا شاهد افزايش روز افزون سطح رضايت مندي مردم از نيروي انتظامي باشيم.
آموزش و پرورش استان ايلام نيز همچون سال هاي گذشته به عنوان متولي ستاد اسكان با در اختيار قرار دادن بخشي از فضاهاي آموزشي و اقامتي خود براي اسكان مسافران نوروزي با توجه به كمبود اين مكان ها در استان، توانست نياز آنان را فراهم كند.
مسئول اسكان مسافران نوروزي اداره كل آموزش و پرورش ايلام مي گويد: از ابتداي طرح اسكان گردشگران و مسافران نوروزي (25 اسفند پارسال تا پايان روز 13 فروردين امسال) در مجموع بيش از 46 هزار نفر در مدارس اين استان اسكان يافتند.
نجف عسگري نژاد اظهار كرد: اين تعداد مهمان و مسافر نوروزي در 132 مدرسه با 739 كلاس درس اسكان داده شدند.
وي افزود: كلاس ها و مدارس در نظر گرفته شده براي اسكان نوروزي مسافران بر حسب امكانات و شرايط اسكان به صورت ويژه، الف، ب و ج درجه بندي شده بودند و براي مدارسي كه بهترين و مطلوب ترين خدمات و امكانات را در اختيار مسافران قرار دهند، بسته هاي تشويقي تعلق مي گيرد.
عسگري نژاد اضافه كرد: مدارس درجه ويژه داراي تخت، پتو، فرش، تلويزيون، سامانه هاي گرمايشي و سرمايشي و يخچال، مدارس درجه الف داراي فرش، پتو، تلويزيون و يخچال، مدارس درجه ب نيز داراي فرش، تلويزيون، تلويزيون و يخچال مشترك و مدارس درجه ج نيز فقط داراي فرش و زيرانداز بودند.
عسگري نژاد يادآور شد: بيشترين اسكان مسافران نوروزي در شهرستان هاي ايلام و دره شهر بوده است.
فرودگاه ايلام نيز در ايام نوروز با افزايش تعداد پروازهاي روزانه خود و راه اندازي خط پروازي ميان ايلام - مشهد مقدس تلاش كرد تا بخشي از مسافران نوروزي را از اين طريق جا به جا كند.
مدير فرودگاه شهداي ايلام از جا به جايي چهار هزار و 696 مسافر در مسيرهاي رفت و برگشت از طريق اين فرودگاه در ايام نوروز امسال خبر داد و اظهار كرد: اين تعداد مسافر نوروزي از 25 اسفند سال گذشته تا 14 فروردين امسال از طريق پرواز شركت هاي مختلف هوايي از فرودگاه شهداي ايلام عازم تهران و مشهد شدند.
مجتبي بياتي با بيان اينكه در اين مدت 66 پرواز رفت و برگشت به مقصد تهران و مشهد از اين فرودگاه انجام گرفت، يادآور شد: در اين مدت 40 هزار و 499 كيلوگرم بار همراه مسافر نيز از طريق اين فرودگاه جابجا شده است.
اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام نيز با توجه به وظيفه ذاتي اين دستگاه اجرايي در ساماندهي مراكز اقامتي و تاريخي و برنامه ريزي براي اسكان مسافران در تلاش بود تا زمينه رفاه هر چه بيشتر گردشگران را فراهم كنند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام گفت: 431 هزار و 935 گردشگر نوروزي از 27 اسفند سال گذشته تا 13 فروردين امسال در اقامتگاه هاي نوروزي اين استان اسكان يافتند.
عبدالمالك شنبه زاده با بيان اينكه در مدت مشابه سال گذشته، 406 هزار گردشگر در اين استان اسكان داده شدند، اظهار كرد: آمار اسكان گردشگران در تعطيلات نوروز امسال پنج درصد در مقايسه با نوروز 94 افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه اين تعداد گردشگر در تعطيلات نوروز امسال در هتل ها، مهمانپذيرها، كمپ هاي دائم و موقت و مدارس سراسر استان اسكان داده شدند، افزود: شهرستان هاي مهران، ايلام، دره شهر و دهلران ميزبان بيشترين تعداد گردشگر در تعطيلات نوروز امسال بودند.
مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايلام با بيان اينكه امسال متوسط افزايش گردشگران نوروزي در كشور نيز پنج درصد است، تاكيد كرد: امسال بر خلاف تعطيلات نوروز سال هاي گذشته آمار گردشگراني كه در طبيعت استان چادر برپا كردند در آمار كلي گردشگران لحاظ نشده است.
مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي ايلام خاطر نشان كرد: همچنين در اين مدت در مجموع 980 هزار بازديد از مكان هاي تاريخي، طبيعي، فرهنگي و يادمان هاي دفاع مقدس استان ايلام انجام شد.
شنبه زاده با بيان اينكه اين تعداد بازديد جدا از آمار بازديدكنندگان مكان هاي مذهبي و بقاع متبركه استان است، افزود: آمار بازديد از اماكن مذهبي استان توسط اوقاف و امور خيريه به صورت جداگانه اعلام مي شود.
وي اظهار كرد: تنگ كافرين، تنگ رازيانه، چشمه هاي آبگرم دهلران، تنگ بهرام چوبين، چشمه هاي دوقلو سياه گاو، تنگه ساز و بن و درياچه امامزاده ابراهيم قتال(ع) ركورد دار بيشترين شمار بازديد كننده در تعطيلات نوروز امسال بود.
اداره كل تعزيرات حكومتي ايلام در ايام نوروز 95 با راه اندازي گشت هاي ويژه و بازرسي از صنوف مختلف ارائه دهنده خدمات توانست ضمن جلوگيري از افزايش بي رويه قيمت ها با تعدادي از واحدهاي متخلف برخورد قانوني داشته باشد.
مديركل تعزيرات حكومتي استان ايلام مي گويد: متخلفان صنفي در اين استان طي روزهاي نوروز 95 به 264 ميليون و 439 هزار ريال جريمه نقدي در حق صندوق دولت محكوم شدند.
نعمت الله بيرانوند اظهار كرد: اداره كل تعزيرات حكومتي استان در راستاي رسالت و وظايف سازماني خود از نيمه دوم اسفند 94 در قالب كشيك نوروزي و برگزاري گشت هاي مشترك شعب سيار با همراهي كارشناسان و بازرسان دستگاه هاي نظارتي بازار شب عيد و ايام نوروز را تحت نظارت و كنترل قرار داد.
وي افزود: 293 پرونده در بخش كالا و خدمات در جريان ايام ياد شده براي متخلفان تشكيل شد كه در همين مدت رسيدگي به 247 فقره انجام و متخلفان در مجموع به پرداخت 189 ميليون و 247 هزار ريال جريمه نقدي در حق صندوق دولت محكوم شدند.
مديركل تعزيرات حكومتي ايلام يادآور شد: 13 فقره پرونده نيز در بخش قاچاق كالا طي اين مدت تشكيل شد كه متخلفان اين حوزه نيز در مجموع به 65 ميليون و 742 هزار ريال محكوم شدند.
بيرانوند پرونده هاي تشكيل شده در بخش بهداشت و درمان را نيز 9 پرونده عنوان كرد كه به تمامي آنها رسيدگي شده و متخلفان 9 ميليون و 450 هزار ريال جريمه نقدي شدند.
وي كشف 75 كيلوگرم شيرخام غير بهداشتي، 9 كيلوگرم گوشت گوسفندي ناسالم، 625 كيلوگرم انواع شيريني فاسد و يك هزار و 159 كيلوگرم مرغ منجمد تاريخ مصرف گذشته را از ديگر فعاليت هاي تعزيرات حكومتي استان ايلام در ايام نوروز 95 برشمرد.
مديركل تعزيرات حكومتي ايلام گفت: 20 كيلوگرم كالباس و سوسيس تاريخ مصرف گذشته، 25 سطل ماست غير قابل مصرف، 92 عدد آبميوه قاچاق نيز در اثر بازرسي هاي كارشناسان اين سازمان كشف شده است، ضمن اينكه در ايام تعطيلات نوروزي يك رستوران نيز به دليل رعايت نكردن موازين بهداشتي پلمپ شد.
بيرانوند تاكيد كرد: مهمترين پرونده رسيدگي شده در اين ايام مربوط به كشف محموله كفش هاي چيني قاچاق بود كه در اين ارتباط سه نفر از متهمان به پرداخت 65 ميليون ريال جريمه نقدي و ضبط كالاها محكوم شدند.
وجود 60 بقعه متبركه و زيارتگاه در استان ايلام كه بيشتر در مناطق خوش آب و هوا قرار دارند رنگي از اصالت و معنويت به اين منطقه بخشيده و موجب جذب گردشگر در مناسبت هاي مختلف سال به ويژه نوروز شده است.
بنابر گفته مديركل اوقاف و امور خيريه ايلام از ابتداي تعطيلات نوروز 95 تا پايان روز 13 فروردين بيش از 2 ميليون و 500 هزار زائر از زيارتگاه ها، بقاع متبركه و اماكن مذهبي اين استان بازديد كردند.
حجت الاسلام حسن شهيدي تاكيد كرد: همچنين از 27 اسفند ماه گذشته تا پايان روز گذشته بيش از 200 هزار نفر از مسافران نوروزي در جوار 31 بقعه متبركه و امامزاده اين استان اسكان يافتند كه بيشترين مسافران نوروزي در سطح بقاع متبركه اين استان در امامزاده علي صالح (ع) اسكان يافتند.
مديركل اوقاف و امور خيريه ايلام با اشاره به اجراي طرح آرامش بهاري در سطح 15 بقعه متبركه اين استان از 27 اسفند 94 افزود: امامزادگان علي صالح(ع)، سيد سيف الدين(ع)، سيد عبدالله(ع)، سيد ناصرالدين(ع)، پير محمد عابد(ع)، ابراهيم قتال(ع)، سيد صلاح الدين(ع) و سيد عباس(ع) از جمله اماكن متبركه اجرا كننده طرح آرامش بهاري در اين استان بودند.
وي يادآور شد: در اجراي اين طرح علاوه بر برپايي خيمه هاي معرفت در جوار اين اماكن، ايستگاه هاي همه واقف باشيم، پاسخگويي به مسائل شرعي، مشاوره خانواده، غرفه هاي كودك و نوجوان، اقامه نمازهاي جماعت، برنامه ها و نمايشگاه هاي متنوع فرهنگي و مذهبي نيز در اين اماكن برگزار شد.
مديركل اوقاف و امور خيريه ايلام همچنين از اعزام 24 مبلغ روحاني از حوزه هاي علميه قم و ايلام در اجراي طرح آرامش بهاري براي استقرار در اماكن متبركه استان و پاسخگويي به مسائل شرعي، برپايي نماز جماعت خبر داد.
نيروهاي جمعيت هلال احمر ايلام نيز در طول تعطيلات نوروزي به منظور امدادرساني به حوادث احتمالي در آماده باش كامل قرار داشتند و با استقرار در مناطق مختلف به ويژه در شهرستان هاي كوهستاني در ايجاد آرامش خاطر براي گردشگران و رسيدگي به مشكلات آنها نقش بسزايي ايفا كردند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام گفت: امدادگران اين جمعيت در ايام تعطيلات نوروزي امسال در مجموع به 27 حادثه جاده اي در مناطق مختلف اين استان امدادرساني كردند.
محمد سليماني اظهار كرد: امدادگران جمعيت هلال احمر ايلام در جريان ايام نوروز در قالب طرح امداد و نجات جاده اي به كمك 92 مصدوم 27 سانحه رانندگي جاده اي، كوهستان و خدمات حضوري شتافتند و 28 نفر را نيز به مراكز درماني منتقل كردند.
وي افزود: همچنين در قالب اين طرح 27 عمليات امداد و نجات نيز در سطح استان ايلام توسط امدادگران هلال احمر انجام شد كه در اين حوادث نيز به 119 نفر حادثه ديده خدمات لازم ارائه شد و پنج نفر از مصدومان نيز به مراكز درماني منتقل شدند.
سليماني يادآور شد: پنج مورد عمليات امداد در كوهستان نيز توسط عوامل تيم هاي امداد و نجات هلال احمر استان ايلام در ايام تعطيلات نورورزي انجام گرفت كه در اين ميان خدمات امدادي به 15 مصدوم اين حوادث در محل ارائه شد و 2 نفر نيز به دليل شدت مصدوميت توسط امدادگران به مراكز درماني منتقل شدند.
وي تاكيد كرد: اجراي طرح هاي امداد نوروزي و راهنمايي مسافران نوروزي همه ساله با هدف كاهش تلفات جاده اي و ارائه خدمات به مسافران نوروزي اجرا مي شود كه امسال نيز همزمان با سراسر كشور در اين استان اجرا شد.
مدير عامل جمعيت هلال احمر ايلام گفت: در اجراي اين طرح كه از 25 اسفندماه پارسال در اين استان آغاز و تا 15 فروردين جاري ني زادامه دارد علاوه بر 11 پايگاه جاده اي ثابت مستقر در جاده هاي ارتباطي استان، پنج پايگاه ديگر با بكارگيري 48 نجاتگر آموزش ديده تخصصي نيز به صورت سيار راه اندازي شده است.
وي گفت: 29 پزشك ، 13 پيراپزشك و 10 پرستار در اجراي اين طرح با جمعيت هلال احمر مشاركت داشتند.
سليماني يادآور شد: 40 دستگاه خودرو نجات، آمبولانس و پشتيبان نيز به همراه يك هزار و 280 نفر روز امدادگر در اين پايگاه ها مستقر شدند و تا 15 فروردين نسبت به ارائه خدمات امداد جاده اي به مسافران نوروزي اقدام مي كنند.
وي از ارائه مشاوره و راهنمايي به 38 هزار 443 مسافر و گردشگر نوروزي توسط نيروهاي مستقر در چادرها و پست هاي نوروزي شاخه جوانان در مبادي ورودي و خروجي شهرهاي استان ايلام خبر داد.
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام ادامه داد: در اين مدت 50 هزار و 693 مسافر نوروز به پايگاه ها مراجعه كردند، 17 هزار و 723 عدد نقشه راهنماي استان توزيع شد، 21 هزار 227 بروشور و 20 هزار و 326 عدد اقلام فرهنگي نيز ميان گردشگران پخش شده است./ف

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار