خط فقر در تهران چقدر است؟
تابناک تهران- «مناطق مختلف کشور به دلیل شرایط متفاوت زندگی رفاه متفاوتی هم دارند،بنابراین ما نمی توانیم یک عدد ریالی برای خط فقر تعریف کنیم.وقتی می گوییم کسی بالا یا پایین خط فقر زندگی می کند اصولا اشتباه است، چرا این بالا و پایین بودن زمانی قابل تعریف است که خود خط فقر تعریف شده باشد.»
کد خبر: ۲۲۰۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۵ 27 April 2016
حذف یارانه 24 میلیون نفر در پایان عمر مجلس نهم این سوال را ایجاد کرد که بر اساس چه الگویی قرار است این میزان از شهروندان یارانه شان حذف شود.در این میان به درستی می توان اذعان کرد که شهروندان تهرانی در این لیست 24 میلیون نفری در اولویت هستند.

حقوق بیش از 13 میلیون کارگر در کشور حدود 1 میلیون تومان است اما بر اساس گفته های سخنگوی دولت خط فقر تهرانی‌ها را 3 میلیون تومان است که این مساله قابل توضیح است. تهران از پایتخت های گران آسیایی ست و خط فقر سه میلیونی برای هر شهروند تهرانی گاهی کفاف زندگی معمولی را در پایتخت ندهد.

مدتی قبل محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی کشور در جلسه علنی مجلس با تأکید بر "تقاضا می‌کنم چنین تکلیف مالایطاقی را به دولت تحمیل نکنید، غیر از اینکه دولت قادر به حذف یارانه 24 میلیون نفر نیست" اظهار داشت: واقعاً از مجلس نهم که حامی افراد کم‌درآمد است هم این تصور نمی‌رود که در پایان کار خود یارانه نقدی 24 میلیون نفر را حذف کند، در حالی که شما می‌دانید درآمد 3 میلیون تومانی یک کارمند در شهری مثل تهران زیاد نیست، این فرد نزدیک همین رقم را باید اجاره‌خانه بدهد و باید هزینه تحصیل فرزندانش را تأمین کند آن هم با همین وضعیت که یک درآمد هم بیشتر ندارد. از مجلسی ها خواست در این خصوص تجدید نظر داشته باشند. البته برخی زمزمه ها بیان گر این نکته است که این تلاش برای اغراض سیاسی و انتخاباتی در تهران است اما فرای همه این اما و اگرها بر منطق و عقل منطبق است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی تهران در گفت و گویی با تابناک معتقد است که خط فقر قابل تعریف نیست و در ادامه توضیح می دهد: مناطق مختلف کشور به دلیل شرایط متفاوت زندگی رفاه متفاوتی هم دارند،بنابراین ما نمی توانیم یک عدد ریالی برای خط فقر تعریف کنیم.وقتی می گوییم کسی بالا یا پایین خط فقر زندگی می کند اصولا اشتباه است، چرا این بالا و پایین بودن زمانی قابل تعریف است که خود خط فقر تعریف شده باشد.

احمد لطفی نژاد در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که در فرهنگ خانوادگی ایرانی ما یک نفر شاغل است و دیگر اعضای مصرف کننده، از این جهت چون ما نتوانستیم فرهنگ تولید را وارد خانواده های ایرانی کنیم و بیشتر ایرانی ها از این نظر مصرف کننده هستند، همین مساله سبب شده تا درآمد فصلی و ماهانه یک خانواده را کسی نتوانسته مشخص کند تا بتوان خط فقر را تعریف وبر اساس آن بالا و پایین بودن یک خانواده نسبت به خط فقر را مشخص کرد.

وی افزود: در مورد یارانه ها قانون وجود دارد که باید هدفمند می شد، در واقع به این دلیل که بخشی از آن یارانه تولید و بازسازی صنایع بود که باید برای بهسازی و کمک به واحد های صنعتی تعلق می گرفت که این اتفاق نیفتاد و متاسفانه  به جای این که به این مست سوق داده شود به سمت مصرف صرف هدایت شد و ما شاهد آثار ان از جمله تورم به دلیل ورود پول به بازار بودیم.

لطفی نژاد سپس در خصوص رابطه تورم ودرآمد نیز توضیح داد: یکی از سیاست های اصلی هر دولتی مهار تورم است،از آنجایی که فشارهای  تورمی روی افرادی وارد می شود که قدرت خرید پایینی دارند و قالب مردم هم در معرض این آسیب ها هستند از این جهت باید به صورت طبیعی بین درآمد و تورم یک نسبت برقرار باشد.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی تهران همچنین گفت: در طی دو یا سه سال گذشته که سیاست های دولت بر مهارو کاهش تورم تمرکز داشت، افزایش دستمزد کارگران توسط شورای عالی کار سبب شد  فاصله بین تورم و افزایش دستمزد را در کاهش پیدا کند. یعنی افزایش دستمزدها با تورم همخوانی داشته باشد. سابق براین که تورم به 35 درصد می رسید اما افزایش دستمزدها 15 دردصد بود که این فاصله زیاد سبب فشار به مردم می شد.

وی در پایان گفت: ما 14 میلیون نفر کارگر در سراسر کشور داریم که اگر خانوار انها را نیز در نظر بگیریم حدود 40 میلیون نفر می شود که درواقع بیش از 50 درصد جمعیت کشور را کارگران تشکیل می دهند. هر گاه این فاصله تورم و دستمزد زیاد باشد فشار روی این جمعیت بیشتر می شود. از این جهت دولت هم بر کاهش تورم و هم افزایش دستمزدها تمرکز کرد به گونه ای اکنون شاهد همخوانی این دو باهم هستیم.

منبع: تابناک
برچسب ها: تهران ، خط فقر ، چقدر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار