دکتر لاریجانی در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیک غرب آسیا؛
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید در مسئله هسته‌ای رفتار ایران هوشمندانه بود، گفت: پرونده‌های ساخته‌شده در موضوع هسته‌ای جمع شد البته غربی‌ها رفتار ناجوانمردانه نیز داشته‌اند ما نیز ابزارهایی در دست داریم که می‌تواند آنان را به انجام تعهدات خود مجاب کند.
کد خبر: ۲۲۰۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۵ 28 April 2016

به گزارش تابناک تبریز از  خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (پنجشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه) در همایش ملی تحولات ژئوپلیتیک غرب آسیا با تاکید بر امنیت منطقه‌ای با تشکر از برگزارکنندگان همایش گفت: امیدوارم این همایش نتایج خوبی را در رابطه با راهی که در آن تلاش می‌کنیم، به همراه داشته باشد و همفکری‌ها را سامان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فکر می‌کنم در موضوع تحولات سریع در منطقه تردیدی نیست و هیچ‌گاه منطقه تا این حد پرمسئله نبوده است.

دکتر لاریجانی در خصوص موضوع هسته‌ای گفت: شاید در مسئله هسته‌ای رفتار ایران هوشمندانه بود و توانست با مقاومت غنی‌سازی را تثبیت کند و باعث شد پرونده‌های ساخته‌شده توسط آنان جمع شود. البته غربی‌ها رفتار ناجوانمردانه نیز داشته‌اند و در این رابطه تذکر مقام معظم رهبری به جا بود البته ما نیز ابزارهایی در دست داریم که می‌تواند آنان را به انجام تعهدات خود مجاب کند.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان اینکه تحولات سریع در منطقه اتفاق افتاده، افزود: برای اینکه بفهمیم در شرایط غبارآلود چه راهی را برگزینیم باید به چند چیز توجه داشت و اینکه چه تئوری‌هایی مطرح است، شرایط دنیا به آمریکایی‌ها اجازه تحمیل نظام مدیریتی واحد را نداد، موضوعی که بعد از فروپاشی شوروی تئوری‌هایی در این رابطه در اوج بود.

وی ادامه داد: در آن مقطع دانشمندان و صاحبنظران بیانیه صادر می‌کردند و در خصوص دموکراسی لیبرال که باید فرهنگ نهایی ملت‌ها باشد حرف می‌زدند و مبنا را می‌خواستند مدیریت یگانه قرار دهند اما تلاش‌هایشان زود رنگ باخت که البته داستان‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد.

دکتر لاریجانی افزود: برخی کشورها در این که تئوری مذکور ناتوان نشان داده شوند نقش داشتند.

رئیس مجلس ادامه داد: بعد از جنگ در کشورهای افغانستان و عراق و حادثه 11 سپتامبر فرمانده نظامی ناتو در مصاحبه‌ای گفت: به پنتاگون دعوت شده و لیست کشورهایی را در دست دارد که باید در 5 سال با جنگ کنار بروند که عراق، افغانستان و ایران جزو 7 کشور نامبرده بوده‌اند البته احتمالا سوریه نیز در این لیست بود.

وی ادامه داد: این موضوعات نشان از طراحی‌های صورت گرفته بود که می‌خواستند به بهانه 11 سپتامبر قدرت خود را تثبیت کنند و البته نقش ایران در آن شرایط خفقان بین‌المللی بسیار مهم بود به دلیل اینکه در مقابل عزمی که ساخته بودند ایران مقاومت کرد البته فرانسه و آلمان به اصطلاح جیغ زدند ولی بعد از گذشت 20 روز از اشغال عراق با عذرخواهی از آنان با آن‌ها هماهنگ شدند اما ایران اسلامی از ملت عراق حمایت کرد.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه تئوری‌های غربی‌ها در خصوص مدیریت جهانی خیلی زود رنگ باخت، افزود: بعدها نظام چند قطبی مطرح شد البته به طور مثال آمریکا با داشتن قدرت اقتصادی و نظامی بحث‌های فرا آتلانیتکی را مطرح می‌کرد که یکی از موضوعات مانند این بود که با استفاده از ناتو به عنوان قدرت نظامی به نفع خود کار کنند و از طرفی با استفاده از سازمان تجارت جهانی قدرت اقتصادی را به نفع خود رقم بزنند که با توجه به اینکه این سازمان نتوانست بیش از 40 درصد از اقتصاد جهانی را پوشش دهد.

وی افزود: البته کشور روسیه نیز تحرکاتی داشت و ناتو نیز دچار نقص‌هایی است هرچند آن‌ها به دیوار روسیه نزدیک شدند اما روس‌ها نیز منطقه کریمه را گرفتند و اجازه کار در اوکراین نیز ندادند و در سوریه نیز حق تنفس دارند. آنان در کنترل بحران غرب آسیا نیز دچار مشکل شدند و همه کشورهای اروپایی و آمریکایی اذعان دارند که لشگرکشی درست نیست و همچنین نمی‌توانند  از قدرت ناتو استفاده کنند پس نقص‌هایی در کارشان وجود دارد و غربی‌ها خواستند کشورهای دیگر را نیز درگیر کنند و کاستی‌های ناتو را پوشش دهند.

وی گفت: غربی‌ها قصد داشتند کشورهای مهم آسیایی را که با آنان در تضاد نیستند، با خود شریک کنند و پیمان‌های جدید اقتصادی و نظامی داشته باشند.

وی گفت: غربی‌ها تجربیاتی از تحریم داشته‌اند و احساس می‌کنند تحریم‌ها روش خوبی است البته در تحریم ایران موفق نبودند و در زمینه تحریم روسیه نیز کار کردند اما برای تحریم‌ها باید جمع فراگیرتر داشته باشند و خواستند کشورهایی را به جز ایران در آسیا جذب کنند اما کشور روسیه نیز تئوری‌هایی را دنبال کرده، همین تشکیل اوراسیا که در بدو کار است به این غربی‌ها مربوط می‌شود. صاحبنظران روسی این موضوع را مطرح کردند که با پیمان اوراسیا به لحاظ امنیتی و اقتصادی می‌توان کل کشورهای آسیایی را تحت پوشش قرار داد. همچنان که پیمان شانگهای گسترش یافت.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه عوامل مختلفی در موضوعات مذکور مطرح است، گفت: اینکه نقش جمهوری اسلامی ایران در این میانه چیست باید گفت: نکته مهم این است که از ابتدای انقلاب اسلامی موضوع دو قطبی بودن مطرح شده البته امروز تجربیات زیادی حاصل شده و برخی ممکن است بگویند ایران باید به این مدل‌ها سمپاتی نشان بدهد. البته نظریه مخالف این است که انقلاب ما براساس قطب‌بندی نبوده و باید به اصل مبنایی توجه شود.

وی گفت: انقلاب اسلامی برای بیداری اسلام، برادری و حفظ کرامت انسانی است، در بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فلسطین بیان شده که باید روی موضوع توجه به ارزش‌ها تاکید شود.

دکتر لاریجانی ادامه داد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در خصوص موضوع فلسطین در گروه چهارگانه یک جور در پشت صحنه هستند اما مقام معظم رهبری می‌فرمایند موضوع فلسطین قابل فراموشی نیست.

رئیس مجلس ادامه داد: خانم رایس وزیرخارجه سابق آمریکا در مصاحبه خود آنچه را که در دل داشت گفت و منهای مسئله هسته‌ای که وی مخالف بود و عنوان می‌کرد ایران نباید فناوری صلح‌آمیز نیز داشته باشد گفت؛ کشور ایران هوشمند است بنابراین نباید انرژی هسته‌ای نیز داشته باشد و حتی پیشنهاد جنگ علیه ایران را داده بود که بوش در این موضوع تردید داشت و آنان می‌خواستند ایران را تحت فشار قرار دهند و اینکه پاراداین فکری آنان را بپذیریم که این با اسلام و آرمان های انقلاب سازگار نیست.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه ما حرکت در نظام قطب بندی را قبول نداریم، گفت: ایران اسلامی باید آزاد و مستقل باشد البته باید توجه داشت غربی‌ها دچار تعارضات نیز هستند یعنی آنچه را که درباره اشخاص می‌گویند در خصوص دولت‌ها فراموش می‌کنند.

وی گفت: کانت فیلسوف برجسته غربی که در حوزه سیاست نیز حرف زده می‌گوید انسان محور کاری‌اش به فرد است و با استفاده از فرد جامعه سامان می‌یابد و ساماندهی اخلاق نیز مهم است و می‌گوید برای شایستگی باید موانع را کنار گذاشت و برای به کار بردن فرد در حوزه سیاست، اصلاح همگان و به کمال رساندن فرهنگ و برپا کردن جامعه جهانی و البته گرایشات معنوی مطرح است براین اساس باید سوال کرد چرا این موضوعات که در رابطه با انسان‌ها بیان می‌شود در سطح کشورها مطرح نمی‌کنند؟ این تعارض است.

وی ادامه داد: باید سوال کرد چطور می‌توان یک کشور جزء اقمار یک قطب دیگر شود بنابراین دستورپذیری یک کشور از یک قطب تعارض است و انقلاب اسلامی این موضوعات را قبول نمی‌کند.

رئیس مجلس با بیان اینکه با کشورها می‌توان تعامل داشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای امت اسلامی و انسان‌ها اهمیت قائل است و انقلاب اسلامی حرف نو است و روی نفوذ معنوی تاکید دارد.

وی در خصوص مسائل تروریستی گفت: جریان‌های تروریستی از نظر کمی رو به رشد هستند و در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه و یمن جریان‌های تروریستی به لحاظ کمی و کیفی رشد داشتند و در حال حاضر تروریست‌ها میلیاردها صلاح در دست دارند و حتی موشک نیز در دست دارند که نشان دهنده این است مبارزه قوی با تروریست انجام نشده و یا شکل مبارزه اشتباه بوده است.

دکتر لاریجانی افزود: باید با تروریسم مبارزه واقعی شود یعنی با اشغال نظامی بحران تروریسم گسترش می‌یابد، با اشغال عراق مشکلات مردم بیشتر شد به دلیل اینکه آمریکایی‌ها به دنبال مبارزه جدی با تروریسم نبودند حتی سفیر قبلی آمریکا به سران تروریست ها گفته بود اگر خواستار کمک مالی و نظامی هستید باید صلاح‌هایتان را به سمت شیعیان و ایرانیان ببرید و در این رابطه وزیر خارجه سابق آمریکا مطرح کرده بود راه‌حل جنگ با ایران، ایجاد جنگ مذهبی است و باید توجه داشت بسیاری از مشکلات مسلمانان علل خارجی دارد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: باید توجه داشت جنگ مذهبی پایه واقعی ندارد حتی باید سوال کرد بغدادی رئیس داعش چطور آزاد شده و خیلی حرف‌های دیگری که پشت صحنه وجود دارد، پس باید نتیجه گرفت مبارزه‌ها جدی نبوده و همچنین فهم درستی در شناخت مسائل منطقه نبوده و غربی‌ها در اشتباه بودند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: رفع مشکلات مذکور نیاز به زمان دارد و موضوع کوتاه‌مدت نیست ممکن است تروریست‌ها ضربه بخورند اما در میان مدت و بلندمدت رفع شدن این مشکل، نیاز به تعمل دارد. البته شاید این موضوع‌های تروریستی را بخواهند به جنوب آسیا و مناطق دیگر منتقل کنند.

وی افزود: در موضوعات ذکر شده دلایل اقتصادی نیز نقش دارند و زمانی مسئله نفت اصلی بوده و در این رابطه کسینجر وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود زمانی نفت خیلی ارزشمند بود. البته آمریکایی‌ها عرب‌ها را ساکن مناطق نفتی می دانند و خود را مالک محسوب می‌کنند و به نوعی نقش آنان پمب بنزین و فروشنده بنزین و نفت به آمریکایی‌ها است. البته در آینده نیز نفت مهم است اما ممکن است عزت قبلی را نداشته باشد و اخیرا در عربستان نیز به آینده در 14 سال آینده نیز توجه شده چون در حال حاضر روی استفاده از انرژی‌های نو کار می‌شود تا اتکا به نفت کم کم کاسته شود پس باید موضوع جایگزین را نیز در نظر گرفت.

دکتر لاریجانی ادامه داد: باید روش های غلط در فهم عمومی و منطقه‌ای مشخص شود و باید در نظر داشت آنان با استفاده از رسانه‌ها سروصداهایی در خصوص تروریسم دارند و علیه اسلام کار می‌کنند و می‌خواهند سوء استفاده کنند اما باید در نظر گرفت از مجموع حدود 200 اقدام تروریستی تنها حدود 4 حادثه را به اسم اسلام توانسته‌اند مطرح کنند و هرکاری که افراطی‌های چپ و راست می‌کنند سروصدای آن را بلند نمی‌کنند به دلیل اینکه آنان می‌خواهند نیاز به غرب بیشتر شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی و حرف نو آن، همچنین بیداری اسلامی و احترام به کرامت انسانی نباید کنار گذاشته شود بلکه باید پیگیری شود و با وجود اینکه بدون تعامل نیستیم اما خیلی نیز نباید وارد دسته‌بندی‌ها شد.

رئیس نهاد قانونگذاری افزود: راه علاج بحران‌های منطقه‌ای و امنیتی راه خیلی ساده و اورژانسی نیست البته به صورت اورژانسی می‌توان سرکوب‌‌های موقت در خصوص بحران‌ها انجام شود اما جواب نمی‌دهد، پس روشنگری و زمینه فرهنگی نیز باید وجود داشته باشد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه ای استراتژی هوشمندانه‌ای را پیگیری کرده و همیشه رفتار جمهوری اسلامی ایران رفتار همراه با متانت بوده است.

دکتر لاریجانی گفت: اقتصاد نقطه بسیار تعیین کننده‌ای است به دلیل اینکه ما در کویر زندگی نمی‌کنیم و کشورها در حال رقابت هستند بنابراین باید با پتانسیل قوی ضعف‌های ساختاری را برطرف کرد و براساس روش خود جلو رفت و اینگونه نباشد هرکسی که رأی می‌آورد بنیان‌های اقتصادی را تغییر دهد.

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور انرژی خیز با نیروی جوان تحصیل‌کرده و امنیت پایدار است، باید سوال کرد چرا میزان سرمایه‌گذاری کم است، البته آمریکایی‌ها دشمن هستند اما ما باید خودمان برای افزایش سرمایه‌گذاری انگیزه ایجاد کنیم و در بررسی ژئوپلیتیکی باید راهبرد برای پیشرفت اقتصادی داشت.

وی ادامه داد: شهید مطهری در کتاب اقتصاد خود تاکید دارد اقتصاد سالم باید زاینده باشد و اگر جامعه‌ای اقتصاد سالم نداشته باشد نمی‌توان اهداف عالیه را پیاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: اگر می‌خواهیم مسیر انقلاب اسلامی به صورت مطلوب پیش رود باید در همه زمینه‌ها تلاش کرد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس مرکز تحقیقات راهبردی و دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با خیرمقدم به رئیس مجلس شورای اسلامی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در مرکز تحقیقات راهبردی ارائه داد.

لازم به ذکر است در این همایش سردار رحیم صفوی، امیر سرتیپ نامی و امیر سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی حضور داشتند./

پایان پیام

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :