داد و بیداد در بغداد/خرین خبرها از روز و شب ناآرام پایتخت عراق
تظاهرات‎کنندگان طرفدار مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق عصر روز گذشته(شنبه) در اعتراض به تاخیر در برگزاری نشست پارلمان برای تشکیل کابینه تکنوکرات، در "منطقه سبز" تظاهرات کردند و سپس وارد صحن مجلس شدند.هوادران جریان صدر اواخر شب گذشته به تحصن خود در منطقه سبز پایان دادند و از پارلمان و دفتر نخست وزیری خارج شدند.
کد خبر: ۲۲۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱ 01 May 2016
تظاهرات‎کنندگان طرفدار مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق عصر روز گذشته(شنبه) در اعتراض به تاخیر در برگزاری نشست پارلمان برای تشکیل کابینه تکنوکرات، در "منطقه سبز" تظاهرات کردند و سپس وارد صحن مجلس شدند.هوادران جریان صدر اواخر شب گذشته به تحصن خود در منطقه سبز پایان دادند و از پارلمان و دفتر نخست وزیری خارج شدند.

 ده‌ها هزار نفر از طرفداران مقتدی صدر عصر شنبه در اعتراض به ترکیب کابینه جدید عراق، وارد "منطقه سبز" امنیتی و سپس صحن پارلمان شدند؛ این اتفاق موجب شد در بغداد وضعیت فوق العاده اعلام شود. آخرین تحولات مربوط به عراق را می‎توانید در زیر بخوانید:


یکشنبه-95/2/12

09:17 -حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اواخر شب گذشته پس از خروج تظاهرات کنندگان از صحن پارلمان و "منطقه سبز" امنیتی، از ساختمان پارلمان در بغداد بازدید کرد.



08:45- رئیس‌جمهور عراق: سهم خواهی حزبی را کنار بگذارید.

فؤاد معصوم در بیانیه خود از حیدر العبادی نخست وزیر، سلیم الجبوری رئیس پارلمان و سران فراکسیون های پارلمانی خواست تا تعدیل کابینه را انجام داده و اصلاحات و مبارزه با فساد را اجرا کنند.
وی در بیانیه خود آورده است: مدفون کردن مکانیزم سهم خواهی های حزبی و گروهی ماموریتی است که جای هیچ گونه تعلل در آن وجود ندارد.


شنبه-95/2/11

-رئیس‌جمهور عراق از رؤسای سه گانه و رهبران سیاسی این کشور خواست تا روز یکشنبه نشست فوری را برای بررسی یورش هواداران مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به مقر پارلمان و اجرای اصلاحات مطلوب و بررسی راه‌های مناسب برای اجرای فوری اصلاحات مقرر شده برگزار کنند.

- اوضاع عراق با خروج تظاهرات کنندگان طرفدار جریان صدر عراق از منطقه سبز و پارلمان به حالت عادی بازگشت.

- دفتر "حیدرالعبادی" نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای با تأکید بر تحت کنترل بودن اوضاع بغداد از معترضان خواست تا با عدم آسیب‌رسانی به اموال عمومی، به مکان‌های اختصاص داده شده برای اعتراض بازگردند.

در این بیانیه آمده است: به تمامی مردم عراق این اطمینان را می‌دهیم که اوضاع شهر بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.



-در ادامه این بیانیه از معترضان خواسته شده تا به مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات پایبند باشند و از وارد آوردن خسارت به تأسیسات دولتی که متعلق به مردم عراق است، بپرهیزند.

- برخی از منابع خبری از خروج معترضان از صحن پارلمان و دفتر نخست وزیری  و  تجمع در میدان مراسمات خبر می دهند.

ـ تظاهرات کنندگان صدری در "ساحة الاحتفالات" (میدان جشن ها) در منطقه سبز تجمع کردند.


- فدریکا موگرینی گفت: حمله امروز به پارلمان عراق و تظاهرات خشن در بغداد، خطر بی ثبات کردن بیشتر وضعیت پرتنش کنونی را در پی دارد./حیاتی است که همه عراقی‌ها و همه بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی به ایجاد محیط مبتنی بر همکاری و فرایند سیاسی فراگیر برای با ثبات کردن کشور، کمک کنند.

- برخی از منابع خبری از درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی و پرتاب گاز اشک‌آور و شلیک گلوله برای جلوگیری از وورد بیشتر معترضان به داخل منطقه سبز خبر می دهند
- هواداران مقتدی صدر وارد مقر کابینه عراق در منطقه سبز شدند و برخی از منابع از ورود معترضان به داخل دفتر نخست‌وزیر عراق خبرمی دهند.حیدرالعبادی به منطقه ای امن در بغداد  منتقل شده است.

- سازمان ملل در بیانیه‌ای از دولت عراق و رهبران سیاسی این کشور خواست با همکاری و آغاز مذاکره، امنیت را به شهر بغداد بازگردانند./ دفتر این سازمان در پایتخت عراق همچنین با ابراز نگرانی شدید از تحولات امروز بغداد، توسل به زور علیه مقامات منتخب عراقی را محکوم کرد و خواستار آرامش، خویشتنداری و احترام گذاشتن به نهادهای برآمده از قانون اساسی عراق شد.

 

- در حالی به گزارش برخی منابع، طرفداران مقتدی صدر به منظور جلوگیری از فرار مقامات از عراق، فرودگاه بغداد را بستند، سازمان هواپیمایی عراق بر ادامه داشتن پروازها علی رغم اوضاع نا مناسب پایتخت تأکید کرد.
- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حضور معترضان عراقی در منطقه امنیتی سبز بغداد اعلام کرد: دولت عراق در قبال تامین امنیت همه اماکن دیپلماتیک،‌ مسئولیت دارد.

- فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق، از حیدرالعبادی و نمایندگان پارلمان و رهبران گروههای سیاسی خواست تا به تغییرات مناسب و پیگیری اصلاحات بپردازند

- برخی منابع از تجمع شماری از معترضان در مقابل ساختمان نخست‌وزیری خبر می دهند.



- دقایقی پس از انتشار خبر تخلیه سفارت آمریکا، سفارت آمریکا در بغداد این اخبار را تکذیب کرد.

- منابع خبری گزارش کردند که سفارت آمریکا در "منطقه سبز" بغداد در پی ورود تظاهرکنندگان طرفدار مقتدا صدر به این منطقه امنیتی تخلیه شد.



- سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق خواستار خروج معترضان طرفدار مقتدی صدر از پارلمان شد و درباره درباره فروپاشی نظام سیاسی این کشور هشدار داد.

- مرکز فرماندهی عملیات بغداد در پی ورود تظاهرات کنندگان به داخل پارلمان اعلام وضعیت فوق العاده کرد./نسیم



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار