وزیر رفاه:
چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی روز گذشته درحالی با حضور تعدادی از مسئولان حوزه بهداشت و در مان برگزار شد که مشکلات پزشکان عمومی در کشور و موضوعات مربوط به طب عمومی همچنین پزشک خانواده مهمترین مباحث مطرح شده در این همایش بودند.
کد خبر: ۲۲۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 12 May 2016
در این برنامه وزیر تعاون، رفاه و تامین اجتماعی ابتدا توضیحاتی درباره دلایل حذف نشدن یارانه داد، اینکه حدود پنج تا 6میلیون نفر در کشور بسیار ثروتمندبوده و رفتارهای اقتصادی غیرمتعارف دارند. حدود چهار تا پنج میلیون نفر آمادگی سوء تغذیه داشته و بسیاری از مردم با 200 تا 300هزار تومان از یک دهک به‌دهک دیگر جابه‌جا می‌شوند به همین دلیل در بحث هدفمندی یارانه‌ها را نتوانستیم حذف کنیم. علی ربیعی همچنین اظهارکرد: درطرح تحول سلامت قرار بود که جامعه ایران از نظر درآمد که به شکل U است بررسی شود. بررسی‌ها نشان داد در کنار آمار ارائه شده، بیماری باعث جابجایی دهک در میانه این نمودار می‌شود، بنابراین با طرح تحول سلامت به دنبال دور کردن مردم از هزینه‌های کمرشکن بودیم یا آنها را از تله فقر نجات دهیم؛ چرا که یک بیماری جدی می‌توانست زندگی‌ها را جابجا کند. وزیر رفاه با تحول با اشاره به اینکه قبل از طرح بسیاری از مردم دفترچه بیمه نداشتند و اکنون 11 میلیون نفر بیمه شدند گفت: اغلب این افراد کارگران غیررسمی و حاشیه‌نشین بودند همچنین سعی شد حمایت غذایی برای جلوگیری از سوء تغذیه تعریف شود.وی با تاکید بر اینکه بدون کمک پزشکان عمومی موفق به ادامه طرح نبودیم، بیان کرد: فارغ از تعصبات سازمانی اگر این طرح بخواهد موفق شود باید کنار هم قرار بگیریم. چون مهمترین ذی‌نفع مردم هستند و نمی‌توان هیچ بازیگری را در این طرح ‌های رفاهی حذف کرد. باید دست به اصلاحات بزنیم.

 نمی‌گویم طرح تحول سلامت ایرادی ندارد
ربیعی تصریح کرد: نمی‌گویم طرح تحول سلامت ایرادی ندارد شاید سرعت طرح یکی از همین اشکالات است اما دستاورد آن هدف قرار دادن مردم بود. البته باید منابع پایدار تعریف شود. ما هزینه بیمارستان، خدمات سرپایی را تقبل کرده‌ایم. پرداخت از جیب مردم را به 3.6درصد کاهش دادیم و تعرفه‌ها را اصلاح کردیم هرچند که زیرساخت آن را آماده نکردیم. ما واقعا به عنوان مسئول بیمه شانه‌هایمان خرد شد و روزهای سختی می‌گذرانیم تا طرح به جلو برود. براین اساس نیاز است که بازگردیم و زیرساخت‌ها را بیشتر ترمیم کنیم صرف افزایش منابع راهکار نیست چون اکنون با کسری مواجه‌ایم و یکی از راه‌های اجرای طرح، اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع از طریق طب عمومی است.

 پزشک خانواده به موازات تخصص باید گسترش یابد
باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود که در صحبت‌های خود پزشک خانواده را براساس اسناد بالادستی قانون برنامه توسعه و سیاست‌های ابلاغی محور نظام سلامت دانست که باید در این راستا خدمات جامع همگانی سلامت را با محوریت نظام ارجاع سازماندهی شود. البته وی به این نکته نیز اشاره کرد که در 80کشور دنیا پزشک خانواده داریم که اگر نتوانیم به موازات تخصص و تکنولوژی این برنامه را گسترش دهیم. چالش‌های پیش روی امروز مرهون توجه نکردن به آن است. معاون آموزشی وزیر بهداشت در ادامه به راهکاری برای جلوگیری از افزایش هزینه و خدمات القایی در حوزه سلامت پرداخت. اینکه پزشک خانواده می‌تواند بیمار را از سردرگمی رها کند. این در حالی است که پزشک خانواده در بسیاری از کشورها به عنوان دروازه‌بان نظام سلامت مورد قبول است. بنابراین آموزش و پزشک خانواده با هم عجین شده است مراقبت‌های فراگیر، ورود به زمینه خانوادگی بیماری، مسئولیت حرفه‌ای و توجه به ابعاد بیماری اهمیت دارد.لاریجانی توضیحاتی هم درباره ویژگی‌های پزشک خانواده داد. به گفته وی پزشک خانواده خدمت فراگیر، ‌تداوم خدمت، ‌خط اول بودن در خدمات، هماهنگ بودن، ‌تمرکز بر خانواده،‌ جامعه‌نگری و توجه به الزامات را باید داشته باشد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اما از وجود آفتی نیز در جامعه پزشکی کشور سخت گفت، به اعتقاد وی متاسفانه یکی از آفت‌ها در جامعه پزشکی این است که پزشکان با توجه به الزامات نظام سلامت اقدام نمی‌کنند و اطلاعات‌شان مناسب نیست. آنها در ارائه سبک زندگی سالم مشکل دارند. در جامعه 40درصد افراد تحرک ندارند، چهار برابر استاندارد نمک می‌خوریم و بدترین تغذیه را در منطقه داریم باید در این زمینه‌ها فکری کرد.

 به‌روز شدن پرداخت حقوق پزشکان عمومی
در ادامه این همایش، سید تقی نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی خبرخوبی برای پزشکان عمومی داشت، اینکه از سه ماه پیش مطالبات مراکز درمان دولتی به روز شده یعنی این دسته از پزشکان در شبکه بهداشت باید به روز حقوق بگیرد، اما در بخش خصوصی 2ماه عقب هستیم.وی با بیان اینکه مهمترین چالشی که داریم هویت پزشکان عمومی است. اینکه کجای نظام سلامت قرار دارند؟ ادامه داد: در نظام سلامت مبتنی بر پزشک خانواده، پزشک عمومی نقش مشخصی دارد، اما در نظام سلامت این جایگاه معلوم نیست، چون نقش اول را در مراجعه ندارد، خدمات خاص نمی‌دهد و در زمینه پیشگیری هم کاری نمی‌کند. البته قوانین مشخص است، قوانین بالادستی توسعه‌ای و جاری مشخص است باید به پزشک عمومی چگونه توجه شود.رییس سازمان تامین اجتماعی به این نکته نیز اشاره کرد که سلامت در گذشته اولویت سوم در کشور بود، اما در این دوره در عمل به آن پرداخته شده و منابع زیادی به‌آن تزریق شده است. در سال 92 در تامین اجتماعی منابع درمان هفت هزار میلیارد تومان بود، اما اکنون 16هزار و 500میلیارد تومان شده است و در بیمه سلامت از پنج هزار میلیارد به 13هزار و 500میلیارد  تومان رسیده است. نوبخش سخنان خود را اینگونه ادامه داد: در 2استان فارس و مازندران پزشک خانواده اجرایی شد، اما تا چقدر آن را توسعه دادیم؟ در نظام سلامت پزشک خانواده محور است و رویکرد پرداخت و آموزش باید داشته باشد. یادمان باشد پزشک خانواده هزینه‌ها را کم نمی‌کند بلکه جلوی خدمات القائی را می‌گیرد. وی قول داد تا در شورای عالی بیمه که استراتژی پزشک خانواده مطرح شده برای استقرار آن در کشور کمک کند.

 طب عمومی بازمهندسی شود
طب عمومی باید بازمهندسی شود؛ در قانون بهره‌وری خدمات کارکنان سلامت حقوق پزشکان را دیده شده، اما در عمل به این قانون توجهی نشده است. همچنین پزشک عمومی در سال‌های گذشته در حد فوق‌لیسانس ارزیابی می‌شد که اصلاح شد اما هنوز در نظام  اداری کشور عملیاتی نشده است. این موارد گلایه‌هایی بود که علیرضا زالی، رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور در چهارمین گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی آنها را بیان کرد. البته وی این توضیح را نیز داد که پنج‌هزار پزشک عمومی در مراکز درمان معتادان (MMT) ورود کرده‌اند، اما درمان پنج تا 6میلیون تومان درآمد دارند، آیا این با صرفه است؟ زالی همچنین بر استفاده از پزشک عمومی در حاشیه‌ شهرها تاکید کرد و گفت: اگر به این مناطق اهمیت دهیم می‌توانیم پزشک عمومی را توانمند کنیم. این در حالی است که 50 درصد پزشکان عمومی در طبابت اشتغال ندارند. با این وجود اگر سلیقه سازمانی را کنار بگذاریم می‌توانیم پروتکل‌های خوبی طراحی کنیم. رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور افزود: درآمد پزشک عمومی شاغل در بخش‌های ستادی به‌گفته خود آنها حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است؛ بنابراین امنیت شغلی و اشتغال برای آنها مهم است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار