محمد فتحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی،پرونده دو اثر تاریخی حمام تاریخی محمودآباد شاهیندژ و مسجد روستای سوئیناس مهاباد از دی و بهمن ماه به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده بود که بعد از بررسی های لازم رای به ثبت آن داده شد .
کد خبر: ۲۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 14 April 2015

محمد فتحی در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی با اعلام این مطلب افزود: پرونده این دو اثر تاریخی از دی و بهمن ماه به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده بود که بعد از بررسی های لازم رای به ثبت آن داده شد .

به گزارش تابناک ارومیه ،«محمد فتحی» طی سخنانی گفت: پرونده دو اثر تاریخی حمام تاریخی محمودآباد شاهیندژ و مسجد روستای سوئیناس مهاباد از دی و بهمن ماه به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شده بود که بعد از بررسی های لازم رای به ثبت آن داده شد .

وی اظهار کرد: مسجد روستای سوئیناس مهاباد با شماره های 31195 و حمام محمودآباد شاهیندژ با شماره 31196 به ثبت رسید.

مسجد روستای سوئیناس مهاباد

1472 اثر تاریخی استان در ردیف میراث ملی قرار دارند

قدیمی ترین بنای باقی مانده روستای سویناس مسجد آن بوده و متعلق به اواخر عصر قاجاریه می باشد. پلان قبلی این مسجد از خشت بوده که بعد از تخریب و از روی نقشه قبلی و بدون تغییر و با مصالح سنگی ساخته می شود. مسجد سویناس دارای پلانی تقریباً مربع شکل به مساحت 319 متر مربع با یک در ورودی است که با توجه به نوع اقلیم منطقه و به تبعیت از آن در جبهة جنوبی تعبیه شده است.

این بنای یکپارچه سنگی دارای فضای ایوان ستوندار، شبستان، شبستان زنانه و انبار سوخت با فرمی شبیه به خانه های روستا و با فضایی ستون دار و ارتفاعی بیشتر ساخته شده است.

در جبهة جنوبی مسجد ایوانی ستوندار با 6 ستون چوبی و دو ستون سنگی و قرار دارد. این دو ستون ابتدا به صورت سنگی بوده اند که یکی از آنها که تخریب می شود از آجر جهت مرمت آن استفاده می کنند. شبستان دارای سه پنجره، 5 طاقچه، 2 کمد، یک ورودی و چهار ستون می باشد.

از زیبا ترین بخش های مسجد وجود ستون ها و سرستون های چوبی به شکل ایونیک و متشکل از بالشتک، طوماری و پایه است که تقلیدی از شیوۀ ایونیایی واقع در آسیای صغیر (ترکیه) می باشد.

پوشش فضای داخلی شبستان با کاه گل اندود شده و سقف مسجد نیز به صورت تیر چوبی و قرنیز سنگی می باشد. شبستان زنانه در شرق مسجد قرار دارد واحتمال دارد که بعداً الحاق شده باشد. عرض پنجره های این این قسمت دو متر با اندود گچی است که بر روی کاه گل کشیده شده است. کف مسجد قبلاً سنگ چین بوده که اخیراً به صورت سیمانی درآمده است.

حمام محمودآباد شاهیندژ

1472 اثر تاریخی استان در ردیف میراث ملی قرار دارند

1472 اثر تاریخی استان در ردیف میراث ملی قرار دارند

یکی از بناهای تاریخی باقی مانده از دوران قاجاریه در شهرستان شاهین دژ، حمام محمود آباد است که در بافت قدیم شهر محمود آباد واقع شده است.

حمام قدیمی محمودآباد، حمامی خزینه دار با طاق گنبدی بوده که در زمان سلطنت ناصرالدین قاجار توسط حسین قلی خان چهاردولی بنا شد.

این حمام در کنار مسجد جامع در جنوب غربی شهر و در ضلع شمال غربی مسجد بنا شده است.

مساحت آن 32 در 17 متر بوده و حمام شامل چند بخش مجزا ازهم می باشد که شامل سر در ورودی، تون حمام، خزینه حمام، گرمخانه حمام، بینه حمام، میان در یا صحن مرکزی است.

آب حمام همواره جاری و از قنات تامین شده و تا به امروز نیز یکبار خشک نشده است.

پلان این بنا تقریباً مستطیل شکل و به صورت شمالی جنوبی است و با مصالح سنگ لاشه، و آجر است. مساحت اثر در حدود 274 متر مربع بوده که از بخش های مختلف سردر، هشتی، بینه و سربینه، گرمخانه، خزینه، میاندر، دالان، فضاهای نظافت و گرمخانه تشکیل شده است.

فضای هشتی حمام به صورت مستطیل شکل به در 3.50×4.60 متر می باشد که فضای بیرون را به فضای داخلی حمام مرتبط می سازد. بعد از گذر از این فضا و پله های دسترسی به بخش اصلی حمام یعنی فضای بینه قرار دارد که به صورت هشت ضلعی و حوض مربع شکلی در وسط می باشد که در سه طرف آن سکوهای سربینه برای رخت کنی بوده که احتمال می رود در پلان این بخش دخل و تصرفاتی انجام شده است. پوشش این قسمت به صورت گنبدی و کاربندی است که بعد از اندود آهکی با زنگ های متفاوت رنگ آمیزی شده است. دالان U شکل موجود در سمت چپ، این بخش را به سرویسهای بهداشتی و گرمخانه متصل می نماید. گرم خانه از سه فضای مجزا و حوضی تشکیل شده است. فضای میانی به خزینه و فضاهای طرفین به اطاقک های خصوصی منتهی می شوند.

گرم خانه این حمام از طرف بیرون قابلا دسترسی می باشد که دقیقاً در پشت خزینه واقع شده است. پوشش فضاهای حمام بصورت گنبدی و چهار بخش می باشد که از داخل با ملات آهکی اندود شده و از بیرون با کاه گل پوشش داده شده است. بزرگ ترین و اصلی ترین گنبد این حمام گنبد سربینه و بعد گنبد گرمخانه بوده و گنبدهای کوچکتر مربوط به فضاهای جانبی می باشند .

آذربایجان غربی تاکنون 1472 اثر، بنا و محوطه تاریخی ثبت شده در ردیف میراث ملی را به خود اختصاص داده و دو اثر بزرگ قره کلیسای چالدران و تخت سلیمان تکاب نیز در ردیف آثار جهانی به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار