ضروري است مرزهاي استان كه مديون همراهي و تلاش و صيانت و پاسداري مرزنشيناني است كه به سختي امرار معاش مي كنند ، در اين سفر اولويت اول كابينه دولت تدبير باشد.
کد خبر: ۲۳۶۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۸ 27 May 2016

تمرچین


جوان پرس /عبدالسلام معروفی :
 
یکی از امتیازهای اساسی و محورهای توسعه این استان ، استفاده از توان مرزهای منطقه است و به عنوان نقطه ارتباطی ایران و اروپا هم محسوب می شود.
آذربایجان غربی ۹۷۸ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای ترکیه،نخجوان وعراق دارد و شهرهای سردشت ، پیرانشهر ، اشنویه ، ارومیه ، سلماس، ماکو، خوی و بازرگان را شامل می شود.
دارای ۵ معبر رسمی و ۸ بازارچه تجاری است ، در سالیان نه چندان دور ۶۵ درصد مبادلات مرزی استان از مرز عراق و مرز رسمی تمرچین به کشور مصرفی عراق و اقلیم کردستان عراق انجام می گرفت .
بدون شک اگر مسئولان کشوری و استانی با برنامه ریزی منسجم و اصولی در بعد داخلی و با اتخاذ تصمیمات اساسی در حوزه سیاست خارجی و توسعه داد و ستد وتجارت مرزی فعال عمل کنند می تواند حداقل بیش از ۵۰ هزار شغل مستقیم و هزاران شغل غیر مستقیم را بدنبال داشته باشد .
حدود۱۵ هزار نفر از اهالی شهرهای پیرانشهر و سردشت ازطریق کولبری که عنایت ویژه مقام معظم رهبری به مرزنشینان ومرزداران است امرار معاش می کنند .
بیش از ده ها مجتمع تجاری و بازارچه های مرزی در شهرهای همجوار با کشورهای همسایه احداث شده است و صدها نفر در این اماکن مشغول داد و ستد و فعالیت هستند.
به رغم همه محورهای توسعه و درآمدی استان اگر دولت و کارگزاران نظام درحوزه تجارت مرزی و داد و ستد خارجی موفق عمل نمایند جلوی بسیاری از ناهنجاریها ونابسامانی ها را خواهدگرفت .
ضروری است مرزهای استان که مدیون همراهی و تلاش و صیانت و پاسداری مرزنشینانی است که به سختی امرار معاش می کنند ، مورد توجه قرار گیرد.
حال با همه این تفاسیر چند سالیست کمر مرزنشین و کولبران و اهالی شهرهای مرزی در اثر برخی سیاست های غیر اصولی و غیر کارشناسی ،سلیقه نگری و عدم ارتباط قوی با کشورهای همجوار در حوزه سیاست خارجی خمیده تر شده و در این مدت روزی نبوده که صدها میلیارد از قبل مسدود شدن و بسته ماندن مرزهانصیب مردم این شهر ها شود و جوانان این مناطق مجبور به مبادرت در پدیده شوم قاچاق بشوند ،البته قاچاق همزاد مرز است و تاکنون نه کسی توانسته آن را به صفر برساند و نه کسی توانایی کنترل ۱۰۰ درصدی مرزهای منطقه اش را دارد ولی کنترل و نظارت درحد معقول امکانپذیر است ، هر چند برخی از کالاهای قاچاق از مبادی رسمی و خودگمرکات نیز انجام می گیرد و برخی اوقات با جاسازی در داخل ماشین ها ،نبود دستگاه های ایکس ری پیشرفته و برخی تبانی ها باعث می شود که قاچاق به راحتی از مرز و حدودهایش عبور داده شود.
حال این یک روی سکه است و روی دیگر مشکلاتی است که از قبل این قاچاق و پدیده بیکاری و تعطیلی مرزها و رکود ورشکسته شدن بازارچه های مرزی نصیب مردم منطقه می شود.
چند سالیست موضوع ایجاد مناطق ویژه در دستور کار دولت قرار گرفته است البته برخی ها بر آن هستند تنها منطقه آزاد ماکو که فعلا در حالت فعالیت است را تنها منطقه آزاد استان باقی بگذارند و باقی مناطق و شهرها در حد منطقه ویژه قلمداد و نامگذاری شوند که این مهم بایستی مورد بازنگری قرار گیرد.
اکثر شهرهای مرزی استان از ارومیه گرفته تا پیرانشهر و سردشت هم توانایی تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری و هم شرایط و امکانات و امتیازهای تبدیل به یک منطقه آزاد تجاری را دارند.
حال شنیده ها حاکی بر آن است از مسوولان برآن هستند در آستانه سفر هیات دولت با مطرح نمودن این موضوع که ۷ منطقه ویژه اقتصادی در استان مصوب بشود که امیدواریم این مهم مورد بازنگری قرار گیرد ، هرچند ایجاد مناطق ویژه می تواند تا حدود زیادی مشکلات حوزه داد و ستد مرزی وتوسعه مبادلات مرزی را در شهرهای موردنظر مرتفع سازد اما گویا دستان پشت پرده اجازه نمی دهد منطقه آزاد دیگری در استان در برابر منطقه آزاد تجاری ماکو خودی نشان دهد و هر چند این منطقه هم مشکلات و حواشی زیادی دارد که در این مقال فرصت رسیدگی به آن وجود ندارد .
حال که قرار است شخص آقای رئیس جمهور و تیم هیات دولت تدبیر ۱۰ خرداد به این استان سفر کند درخواست می شود رسیدگی به موضوع نابسامان مرزنشینان و حل مشکلات پیرامون سیاست شل و سفت کن و بازو بسته شدن مرزها در دستور کار قرار گیرد .
از یکسال اخیر که هر روز به بهانه خاصی و اختلافات دستگاه های متولی امر از شورای عالی امنیت ملی گرفته تا مرزبانی و گمرکات و مسئولان استانی و ارایه لیست های مختلف و معرفی کالاهای هدف مرز مسدود و تعطیل  و بعد از چند خواهش و تمنا و درخواست و پیگیری و نظر مساعد باز شده و در این مدت ضرر هنگفتی به اوضاع مرزنشینان و فعالان این حوزه داد و ستد وارد شده است.

 ضروری است تیم کاری دولت تدبیر در این سفر یکی از مصوباتش رسیدگی به اوضاع بلبشور مرزهای استان و بازارچه های تجاری و تعیین تکلیف اهالی و مردمان این مناطق و جلوگیری از موازی کاری و حاشیه سازی و حاشیه برداری این مهم است چرا که معاش مرزنشین ، امنیت مرزهای استان رابطه مستقیم با مرز ، بازارچه و توسعه تجارت خارجی دارد و امیدواریم کلید دولت تدبیر در این سر قفل بسته مرزهای استان را در خصوص باز و بسته شدن مرزهای جنوبی استان و ارومیه و همچنین تعیین تکلیف کولبران و مرزنشینان بگشاید
.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار