کد خبر: ۲۳۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱ 31 May 2016
امان الله طوقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت مکانیزه گندم از هشت هزار هکتار زمین های کشاورزی خاش با 14 دستگاه کمباین و دهها دستگاه دروگر از اوایل خرداد آغاز شده و برداشت گندم در این شهرستان تا پایان تیر ادامه دارد.
وی گفت: کشت گندم از اواسط آبان سال گذشته با 12 دستگاه ردیف کار به صورت مکانیزه در هشت هزار هکتار زمین شهرستان خاش آغاز شد و تا پایان دی ادامه داشت.
مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: گندم 40 درصد از کل مساحت زمین های زراعی و 26 درصد از کل محصولات این شهرستان را به خود اختصاص داده است.
طوقی افزود: متوسط عملکرد در هر هکتار حدود 2 هزار و 700 کیلوگرم بوده که در برخی از اراضی نیز متوسط عملکرد به دلایل موفقیت در انجام کار و بهره گیری از بذرهای اصلاح شده بالای شش تن در هکتار است.
وی رقم کشت شده گندم را در خاش از نوع کراس روشن عنوان کرد و بیان داشت: کشاورزان پیشرو در این شهرستان از بذرهای اصلاح شده برای کشت بهره می برند و اگر در نقطه ای از این منطقه بذر اصلاح شده یافت نشود بذرها توسط کارشناسان جهاد کشاورزی بوجاری و ضد عفونی شده و تحویل گندم کاران می شوند.
وی اظهار داشت: بالای 10 نفر کارشناس ناظر مدیریت مزرعه از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان کار نظارت بر کاشت، داشت و برداشت گندم در شهرستان خاش را بر عهده دارند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش همچنین با اشاره به اینکه برداشت محصول جو در این شهرستان آغاز شده، گفت: جو تنها محصول زراعی این شهرستان است که سالانه سه نوبت کشت می شود.
وی افزود: کاشتهای الگویی در این شهرستان به دلیل تنوع آب و هوایی و شرایط اقلیمی مناسب منطقه با موفقیت انجام می شود.
وی اظهار داشت: مرغداری ها و کارخانه های تولید خوراک دام از مهمترین بازارهای مصرف جو هستند.
مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: کار برداشت مکانیزه افزون بر شش هزار تن محصول جو از سطح سه هزار هکتار زمین زراعی این شهرستان در حال انجام است.
طوقی گفت: کشت محصول جو در چله زمستان انجام شده است و افزون بر 9 هزار نفر در شهرستان خاش به کار کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال دارند.
نرخ خرید تضمینی محصول گندم 12 هزارو 750 ریال در هر کیلوگرم و این رقم برای جو 10 هزارو 28 ریال در هر کیلوگرم اعلام شده که محصولات توسط سازمان تعاون روستایی و شرکت غله از کشاورزان خریداری می شود.
شهرستان خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار