مدیر عامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا(ع) از استحکام بنا ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع از فضای مسجد گوهرشاد خبر داد.
کد خبر: ۲۴۴۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰ 12 June 2016

به گزارشتابناك رضوي، جمشید میرشاهی با بیان اینکه مسجد جامع گوهرشاد حدود 600 سال قدمت دارد و احداث آن به عهد تیموریان باز می‌گردد، اظهار كرد: در سال 1391 با توجه به مشاهده آسیب‌های رو به افزایش در دیوارهای مسجد و با انجام بررسی‌های تخصصی توسط کارگروه‌های کارشناسی، مشخص شد که به سبب بعضی اقدامات متاخر و همچنین بالا آمدن سطح آب‌های زیر زمینی و کاهش باربری خاک زیر‌سازه، استقامت بنای مسجد جامع گوهرشاد به‌شدت کاهش یافته و نیازمند استحکام بنا است.

وی با بیان اینکه عملیات تحکیم بنا، از بهمن ماه سال 91 و از ضلع جنوب غربی حیاط مسجد و ایوان مقصوره آغاز شد، به روند اجرای این پروژه عظیم اشاره و تصریح کرد: در شهریور ماه 94 پس از بازدید تولیت فقید آستان قدس رضوی و دستور موکد ایشان مبنی بر تسریع در انجام عملیات، سرعت انجام کار به شکل قابل توجهی افزایش یافت. به‌گونه‌ای که درصد پیشرفت پروژه از 25 درصد در ابتدای سال 94 به 70 درصد در پایان این سال رسید و پس از گذشت 2 سال از آغاز این پروژه، با بسته شدن کامل بست شیخ بهایی و مسجد جامع گوهرشاد، عملیات بهسازی و کفسازی به بهترین شکل انجام گرفت.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم حضرت رضا(ع) با اشاره به تاکیدات حجت‌الاسلام و‌المسلمین رئیسی؛ تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر بازگشایی مسجد در ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: در بازدیدی که ایشان از روند اجرای پروژه داشتند، تاکید کردند که تمام توان مهندسی آستان قدس رضوی به‌کار گرفته شود و این مسجد تاریخی و معنوی برای ماه مبارک رمضان، به‌روی زائران بارگاه منور حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بازگشایی شود.

وی گفت: در نهایت با لطف الهی و عنایت حضرت رضا(ع) و تلاش شبانه روزی خدمتگزاران حضرت(ع) در سازمان عمران و توسعه حریم حرم رضوی، این مسجد در شب اول ماه مبارک رمضان به روی میهمانان روزه‌دار حرم امام رئوف علیه السلام بازگشایی شد.

میرشاهی با برشمردن بخشی از فعالیت‌های انجام گرفته در این پروژه ابراز کرد: در مجموع 6 هزار و 500 متر مربع از فضای مسجد جامع گوهرشاد استحکام بنا شد که در آن 900 تن تیرریزی، 4 هزار و 400 متر مربع بتن ریزی، 510 تن آرماتور بندی و 6 هزار و 300 متر مربع قالب بندی انجام شد.

مدیرعامل سازمان عمران و توسعه حریم حرم امام رضا(ع) میزان خاکبرداری این پروژه را بیش از 10 هزار متر مکعب معرفی و اضافه کرد: همچنین در طی این پروژه 3 هزار و 500 متر مربع سنگ کف نوسازی، 7 هزار و 500 متر مربع دیوار و سقف نقاشی و 20 عدد درب نصب و رنگ آمیزی شده است.

منبع: پايگاه اطلاع رساني آستان قدس رضوي

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار