ماشین تبلیغاتی انگلیس به دنبال ایجاد جنگ مذهبی در عراق؛
شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق ـ که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند ـ درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.
کد خبر: ۲۴۷۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴ 18 June 2016
همزمان با آزادسازی سریع فلوجه، یکی از دژهای اصلی داعش که بخش اعظمی از تروریست‌های وابسته به این گروه در آن تمرکز داشتند، بی بی سی فارسی در خبرهایش، بارها از لفظ «تصرف» برای مناطق آزاد شده استفاده کرد؛ تعبیری نادرست که بی‌بی‌سی فارسی به درستی و در راستای سیاست‌هایش برای ایجاد تنش‌های قومیتی و مذهبی در این مناطق به کار می‌برد.

به گزارش «تابناک»، ارتش و نیروهای مقاومت عراق روز پیشین -جمعه 28 خرداد- بخش‌های تازه‌ای از شهر فلوجه را آزاد کرد؛ شهری که گفته می‌شود بیش از سه هزار تروریست وابسته به داعش در آن حضور دارند و یکی از اهداف اصلی برای آزادسازی کامل مناطق تحت اشغال عراق محسوب می‌شود، ولی این هدف بزرگ، هدف سختی است.

با توجه به حجم بالای حضور تروریست‌های داعش در فلوجه و همچنین استفاده داعش از غیرنظامیان ساکن فلوجه به عنوان سپر انسانی، تصور می‌شد آزادسازی فلوجه بسیار کند پیش برود و آزادسازی هر بخش از شهر ماه‌ها طول بکشد، اما بر خلاف انتظار، در روزهای اخیر، نیروهای ضدتروریست عراق با پشتیبانی نیروهای مقاومت مردمی عراق به سرعت در حال آزادسازی فلوجه هستند.

حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

در میان رسانه‌هایی که اقدام به پوشش عملیات آزادسازی عراق می‌کنند، مجموعه بی بی سی به ویژه بی‌بی‌سی فارسی و بی بی سی عربی شیوه خاص خود را برای پوشش انتخاب کرده‌اند؛ شیوه‌ای که اساساً موجودیت و مأموریت بی‌بی‌سی در راستای آن تعریف شده و ظاهراً جزو هدف گذاری‌های سیاست خارجی انگلیس است.

هرچند بی بی سی عربی حرفه‌ای انجام مأموریت و از ادبیات ظریف‌تری استفاده کرده، در مقابل بی بی سی فارسی به شفاف ترین روش ممکن عمل کرد و پس از آنکه امروز مناطقی از فلوجه آزاد شد، بارها از لفظ «تصرف» استفاده کرد. این در حالی است که استفاده از «تصرف» برای مناطق اشغالی که آزاد شده، معنایی ندارد و هیچ کشوری، شهرهای خودش را «تصرف» نمی‌کند.حمایت تلویحی بی بی سی از داعش همزمان با آزادی فلوجه

شواهد نشان می‌دهد، سناریوی بی بی سی، القای این رویکرد به مخاطبانش است که فلوجه و سایر مناطق سنی نشین عراق آزاد نشده، بلکه از سلطح داعش خارج شده و به تصرف نیروهای مقاومت عراق که شیعیان حضور پررنگی در ترکیب جمعیت‌شان دارند، درآمده است. در واقع با رویکرد بی بی سی، باید تنش در سطح عراق از طریق تلاش برای ایجاد درگیری‌های قومیتی حفظ شود.

بی بی سی پیش از آن نیز کوشیده بود، عملکرد نیروهای مقاومت در مناطق آزاد شده را به چالش بکشد و به تازگی با نقل گفت و گویی از فواد معصوم رئیس جمهور عراق، این ادعا را پیش کشیده بود که شبه‌نظامیان شیعه ـ که در عملیات فلوجه شرکت دارند ـ مرتکب آزار و اذیت شده‌اند.

این نوع عملیات روانی، دقیقاً با هدف تحریک بومیان برای مقاومت و حتی پیوستن گروهی از آنها به داعش قابل تفسیر است. همچنین این رویکرد می‌تواند منجر به شکل دادن به جنگ مذهبی شده و روند تجزیه عراق پس از حذف داعش، از این طریق پیگیری شود؛ رویکردی که مردم عراق باید نسبت به آن هشیار باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار