طبق نظر کارشناسی حداقل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه باند دوم بازرگان به ایواوغلی را 250 میلیارد تومان میباشد که با تکمیل این راه و نیز تکمیل ادامه پروژه در مرند، مسیر به اتوبان تبدیل شده و در اقتصاد منطقه و کشور تاثیرات مطلوبی بر جای می‌گذارد.
کد خبر: ۲۵۴۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲ 20 April 2015
طبق نظر کارشناسی حداقل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه باند دوم بازرگان به ایواوغلی را 250 میلیارد تومان میباشد که با تکمیل این راه و نیز تکمیل ادامه پروژه در مرند، مسیر به اتوبان تبدیل شده و در اقتصاد منطقه و کشور تاثیرات مطلوبی بر جای می‌گذارد.

به گزارش تابناک ارومیه،یکی از مولفه ها وعناصر اصلی توسعه اقتصادی، راه و ترابری است. به این معنا که ایجاد و توسعه راه های دریایی و هوایی و زمینی و امنیت راه ها و طرق و بهره گیری از ابزار و وسایل جا به جایی و ترابری نقش بنیادین و اساسی در توسعه اقتصادی دارد. به گفته بسياري از كارشناسان تاثير اين عامل بر رشد و گسترش ساير عوامل توسعه انكارناپذير مي باشد و زمينه توسعه از جهات مختلف را فراهم مي آورد.

آنچه از برخی آیات به دست می آید که راه ها در ابعاد دیگر توسعه نیز نقشی مستقیم وسازنده دارند؛ زیرا بی ر اه ها امکان تبادلات فرهنگی و انتقال داده ها و یافته ها از سرزمینی به سرزمین دیگر فراهم نمی شود. از این روست که گفته اند شکل گیری تمدنی مبتنی بر تحقق و فراهم آوری زمینه های مناسب و مساعد راه وترابری است.

آیه ۲۷ سوره فاطر بر این نکته تاکید می کند که راه ها می بایست متعدد و متنوع باشد تا امکان گذر و حمل و نقل جاده ای بیش تر و بهتر فراهم آید. تعدد و تنوع راه ها نشان از توسعه یافتگی تمدنی و دست یابی به آرامش را دارد.

یکی از راههای رسیدن به بازارهای جهانی و گشودن دروازه های اروپا ،منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان است.صرف اعلام منطقه آزاد تجاری به یک منطقه ،برای رشد آن منطقه و به تبع آن کشور کافی نیست .برای رسیدن به شاخص های رشد باید زیر ساخت های لازم محیا باشد.

از زمانیکه منطقه ماکو به عنوان منطقه آزاد تجاری اعلام گردیده ،تلاشهایی جهت متناسب کردن زیر ساختهای منطقه با شاخصهای منطقه آزاد تجاری صورت گرفته است.اما کلید تداوم توسعه و آماده سازی زیر ساختها ،توسعه راههای ارتباطی به این منطقه میباشد که به نظر میرسد در این خصوص چندان موفق عمل نشده است.

ایجاد راههای ارتباطی و مواصلاتی بیش از اینکه مطالبات مردمی باشد به عنوان یک ایجاب و یک ضرورت بحساب می آید.لذا تکمیل مسیر ترانزیتی بازرگان به ایواوغلی باید در اولویت طرحهای عمرانی استان قرار گرفته و یکی از مطالبات اصلی و عمده مسئولین استان از رئیس جمهور در این خصوص باید باشد.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی تامین اعتبار این پروژه را از مطالبات جدی مردم منطقه از رئیس جمهور در سفر آتی وی به آذربایجان‌غربی عنوان و بیان کرد: با توجه به اینکه این پروژه از مهم‌ترین زیرساخت‌های منطقه آزاد ماکو نیز محسوب می‌شود از دبیر شورای مناطق آزاد کشور ‌برای تامین اعتبار آن پیگیر‌های لازم صورت می‌گیرد.

در حال حاضر طبق نظر کارشناسی حداقل اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه باند دوم بازرگان به ایواوغلی را 250 میلیارد تومان میباشد که با تکمیل این راه و نیز تکمیل ادامه پروژه در مرند، مسیر به اتوبان تبدیل شده و در اقتصاد منطقه و کشور تاثیرات مطلوبی بر جای می‌گذارد.

از سوی دیگر با تاکید استاندار آذربایجان‌غربی بر مدیریت بدون پول در استان این پروژه توسط شرکت"احسان" در دست احداث است و مقرر شد‌ هزینه صرف شده برای آن بعد از 4 سال به شرکت پیمانکار پرداخت شود ولی به سبب اینکه این پروژه از نظر اعتباری پروژه‌ای سنگین است، نیاز به تزریق و تامین مالی دارد.

علی‌پور کل این پروژه را 130 کیلومتر خواند و گفت: 80 کیلومتر از آن در داخل محدوده منطقه آزاد ماکو و 70 کیلومتر نیز خارج از محدوده واقع شده است و تلاش می‌شود از درآمدهای منطقه آزاد ماکو نیز برای تامین بخشی از اعتبار مورد نیاز برای احداث آن استفاده شود.رگ حیاتی دروازه اروپا هنوز مصدود استرگ حیاتی دروازه اروپا هنوز مصدود استرگ حیاتی دروازه اروپا هنوز مصدود است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار