کد خبر: ۲۵۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۱ 01 July 2016

 

شرایط کنونی خاورمیانه و روابط مذاهب و فرق اسلامی مدتی است مسئله فلسطین را به محاق برده و مستتر نموده است. درگیری های خاورمیانه و اختلافات داخلی جهان اسلام موجب به حاشیه رانده شدن مسئله فلسطین به عنوان فصل مشترک جهان اسلام شده است. واقعیت این است که در حال حاضر اکثر کنشگران و عوامل ذی مدخل مبارزه برای احقاق حق مردم مظلم فلسطین اکنون درمانده و آزرده خاطر از پای نشسته و در نظاره آتش درون سوز جهان اسلام اند.

در روزهای گذشته در آستانه تجمع جهانی حمایت از آزادی قدس، شاهد از سرگیری روابط ترکیه به عنوان میراث دار عثمانی و مدعی احیای امپراتوری عثمانی با رژیم صهیونیستی بودیم. رابطه سیاسی و اقتصادی رژیم اشغالگر قدس با ترکیه به عنوان قوی ترین رابطه این رژیم با دولت های اسلامی در خاورمیانه به شمار می آید.

از سوی دیگر ماه گذشته رژیم صهیونیستی که مصادیق نقض حقوق بشر توسط آن بر همگان روشن بوده و مصداق اظهر من الشمس است به عنوان رئیس کمیته ششم (حقوقی) سازمان ملل انتخاب شد که به دیگر نقاط تاریک در کارنامه این سازمان افزوده گشت. طرفه آنکه عربستان سعودی به عنوان خاستگاه اسلام با انتخاب اسرائیل مخالفت نکرد. که البته با توجه به رفتارشناسی و سوابق اسرائیل حضور این رژیم بر مسند ریاست کمیته حقوقی سازمان ملل بی شک به زیان محور مقاومت خواهد بود و با عنادورزی در بستری حقوقی علیه محور مقاومت اقداماتی را سازماندهی خواهد نمود.

فلسفه وجودی روز جهانی قدس بر اساس ظلم ستیزی و قاعده لا تَظلِمونَ وَلا تُظلَمونَ بینان نهاده شده است. که با توجه به بهم ریختگی ژئوپلتیکی منطقه و آشوب های جاری این مسئله حیاتی از کانون توجه و تمرکز مسلمانان خارج شده و با دگردیسی میدان و طرفین درگیری روبرو هستیم. روز قدس آغاز احیای گفتمان آرادیخواهی اولین قبله مسلمین و روز وحدت و یکپارچگی جهانی همه رهروان ادیان الهی فارغ از رنگ ، نژاد ، ملیت و دین و مذهب است. طرح و بینان نهادن این روز در ماه رمضان به همچون فصل مشترک همه مسلمانان از سوی امام (ره) بعنوان رهبری شیعی نشانگر جهان بینی اسلامی و جهان شمولی و وحدت گرای این پیشوای فقید دارد. چراکه فارغ از تفاوت مذهبی با مردم فلسطین، آزادی و بازپس گیری سرزمین شان را مهم ترین مقوله جهان اسلام خطاب می کنند.

همچنان که امام على (ع) مى فرمايد: "اَحسَنِ العَدلِ نصرة المظلوم" یعنی بهترين عدالت يارى مظلوم است. در این برهه بغرنج و خطیر بر هر مسلمانی فرض و متحتم است که در راستای عطف توجه به مهم ترین مسئله جهان اسلام همانا مسئله فلسطین و آزادسازی نخستین قبله مسلمین بکوشد. بنابراین روز قدس هم دارای مبانی تئوریک بوده و هم نقطه عطفی برای تقویت عملی روند مبارزاتی مردم فلسطین است. باشرایط پیش گفته شده در خصوص ضعف دولت های اسلامی و اشتباهات سازمان های مبارز فلسطینی همچون حماس، بی شک حضور گروه های اجتماعی مختلف در روزجهانی قدس و بسیج توده ها در راستای ظلم ستیزی به نفع جهان اسلام خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار