مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت : برداشت‌های بی رویه و غیر اصولی از منابع آب زیرزمینی در کنار خشکسالی‌های پیاپی، موجب افت شدید سطح آب زیرزمینی شده است از این رو باید بحران آب جدی گرفته شود.
کد خبر: ۲۵۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 10 July 2016
مهدی غیب الهی  بابیان اینکه منابع آب زیرزمینی نقش تعیین کننده‌ای در بقا و توسعه مزارع و اراضی کشاورزی ایفا می کنند اظهار کرد: بحران آبی ، تهدیدی جدی برای وضعیت موجودکشاورزی شهرستان ابرکوه است.
وی افزود: 648 حلقه چاه کشاورزی و 13 قنات، منابع تامین آب کشاورزی شهرستان ابرکوه هستند.
غیب الهی خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 150 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه پمپاژ می شود که بالغ بر 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود.
این مسئول ادامه داد: به طور متوسط 46 میلیون مترمکعب در سال و یا بعبارتی معادل یکهزار و460لیتر در ثانیه آبخوان را با کسری و بیلان منفی روبرو می سازد.
وی همچنین گفت: طی سالهای گذشته 21 رشته قنات شرق ابرکوه کاملاً خشک شده و آبدهی 72 حلقه چاه منطقه شرق از750 لیتر در ثانیه به کمتر از200 لیتر در ثانیه رسیده است .
غیب الهی بابیان اینکه متوسط بارندگی کشور درشرایط طبیعی 250میلمتر واستان یزد110میلمتر و ابرکوه 60میلمتر است اظهار کرد: متوسط بارندگی در شهرستان ابرکوه یک چهارم متوسط بارندگی کشور و یک دوم استانی است که متاسفانه سال قبل این میزان نسبت به متوسط سالیانه 30درصد کاهش داشته است.
این مسئول خاطرنشان کرد: پدیده خشکسالی باعث شده که زمینه مهاجرت روستاییان به شهر فراهم شود که خود تبعات و مشکلات اجتماعی زیادی را به همراه خواهد داشت.
این مسوول ادامه داد: وضعیتی که متاسفانه در صورت تداوم آن، آینده کشاورزی و صنایع وابسته آن را با فاجعه‌ای غیر قابل برگشت روبرو خواهد ساخت و اشتغال بالغ بر نیمی از مردمان ابرکوه را مستقیم و غیر مستقیم تهدید خواهد کرد.
مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه باتاکید برکم آبی شدید چاهها و قنوات خاطرنشان کرد: مساله هجوم آب شور از سمت کفه ابرکوه به سمت آبخوان و شور و تلخ شدن چاههای کشاورزی این بحران را دوچندان کرده است.
غیب الهی تاکیدکرد: اصلاح الگوی کشت ، توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار ، نصب کنتورهای هوشمند، افزایش بهروری آب شامل احداث استخر ذخیره آب، اجرای طرح های انتقال آب با استفاده از کانال های بتونی یا لوله های پلی اتیلن، مرمت و لایروبی وحفاظت قناتهای موجود در این شهرستان می تواند بقای کشاورزی این شهرستان راتامین کند .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: برغم همه این معضلات وخشکسالی بیش از 7800بهره بردار پرتلاش این شهرستان توانسته اند سالیانه 190 هزارتن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات در شهرستان ابرکوه تولید و به بازار عرضه کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار