نماینده ولی فقیه در استان همدان برج‌سازی را آفت استان همدان برشمرد و گفت: الگوهای وارداتی سبب شده تا زیبایی‌های معماری سنتی برای مردم قابل درک نباشد.
کد خبر: ۲۷۴۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵ 25 April 2015

نماینده ولی فقیه در استان همدان برج‌سازی را آفت استان همدان برشمرد و گفت: الگوهای وارداتی سبب شده تا زیبایی‌های معماری سنتی برای مردم قابل درک نباشد.

به گزارش تسنیم ، آیت اله غیاث الدین طه محمدی در افتتاحیه همایش "سنگ، سبک، سینا" در سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان اظهار داشت: زیبایی‌های معماری سنتی به سبب الگوهای وارداتی برای مردم قابل درک نیست و یکی از آفت‌های تمدن جدید برج سازی است که اطراف آن را نابود می‌کند.

وی با اشاره به اینکه معماری به معنای واقعی خود با حقیقیت انسان عجین شده است، افزود: اهتمام والا و شایسته را باید به معماری بخشید و دل‌ بخواهی‌های شخصی را از آن دور کرد.

محمدی با بیان اینکه مجموعه معماری زیر چتر مسکن قرار گرفته است، تصریح کرد: در بسیاری از شهرها انسانها مجبور به زندگی هستند ولی شهرها آنها را تحمل نمی‌کند و آسایش و آرامش را شهر به شهروند نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در برخی شهرها مردم نگران و مضطرب بوده و شهر نیز نمیتواند آنها را تحمل کند، تاکید کرد: برخی شهرهای به سبب اینکه شهروند را تحمل نمیکنند ناقص بوده و امروز شاهد هستیم که معضل ترافیک، ماشین و تنفس در برخی شهرها بیداد میکند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان عنوان کرد: مردم آنقدر که از طبیعت دست نخورده لذت می‌برند از ساختمان‌های بزک شده که میلیاردها برای آن هزینه شده لذت نمی‌برند چون حس زیبایی‌شناسی مردم دست نخورده است.

وی با اعلام اینکه در این دنیا حس زیبایی‌شناسی مردم تخریب شده است، بیان کرد: متاسفانه معماری غلط فرانسه و آلمان به علت ابرقدرت بودن الگو قرار گرفته است در صورتی که معماری ایرانی اسلامی باید در اولویت قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه اصول شهرسازی در تهران رعایت نشده و در این شهر نمی‌توان لذت برد، تاکید کرد: در تهران نمای ساختمان‌ها هماهنگ نبوده و شلوغی بیشتر به چشم مردم و شهروندان میآید.

امام جمعه همدان عنوان کرد: میدان امام خمینی(ره) همدان دارای هماهنگی و زیبایی معماری خاصی است که متاسفانه ایجاد بانک ملی ایران در این میدان همچون غده سرطانی معماری این محل را بهم ریخت.

وی با تاکید بر اینکه انسان برای عمران و آبادانی آفریده شده است، بیان کرد: تنها نماز و روزه تکلیف ما نیست و عمران و آبادانی این خاک به عهده انسان است، عمران در قرآن تنها معماری و ساخت و ساز مسکن نیست و همه جوانب را باید در نظر گرفت.

محمدی با اشاره به اینکه زیبایی و روح‌انگیز بودن ساختمان به نقشه آن بستگی دارد، افزود: اگر در استان همدان یک ساختمان فاخری ساخته شده و از نظر ابعاد، شکل، شمایل و ماندگاری دارای ارزش بالایی است به سبب اهمیت بالای آن است.

امام جمعه همدان با اعلام اینکه صاحبان سه شغل در مدیون جامعه هستند، عنوان کرد: روحانیون مدیون دین، پزشکان مدیون جان و مال مردم، و معماران هم مدیون مال مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی باید در احداث مسکن و ساختمان مورد توجه معماران قرار گیرد، بیان کرد: مساجد قدیمی همدان براساس اصول اقلیمی ساخته شده و بدون استفاده از ابزارآلات نوین مقاوم ایستاده است.

محمدی با اعلام اینکه حس زیبایی‌شناختی را از مردم گرفتد، عنوان کرد: انتظار داریم از نظر میراث فرهنگی به بناهای قدیمی شهر همدان بها داده شود چراکه همدان داای جایگاه بالایی در زمینه معماری و آثار تاریخی است.

وی با اشاره عملکرد شورای شهر همدان در زمینه معماری و ساخت و ساز اظهار داشت: افرادی که به آنها رای دادیم از مبنا و اصول شهرسازی چه می‌دانند و چه تخصصی دارند، جانمایی در همدان از ابتدا غلط بوده و بانک را به جای مسجد ساختیم.

امام جمعه همدن با تصریح بر اینکه ادارات استان همدان نامناسب جانمایی شده و این امر جای تاسف دارد، بیان کرد: باید در اصول شهرسازی و خانه‌سازی همدان بازنگری شود، اگر بناست آپارتمان‌سازی کنیم باید طوری باشد که مزاحم هیچ همسایه‌ای نباشد.

همایش "سنگ، سبک، سینا" به مناسبت شصتمین سالگرد احداث بنای آرامگاه بوعلی سینا و روز معمار در سوم اردیبهشت ماه با حضور مدیران، مسئولان و معماران ایران در سالن پوریای ولی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد.

همایش «سبک، سنگ، سینا» به همت دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری استانداری، سازمان نظام مهندسی، میراث فرهنگی و گردشگری، صدا و سیما، شهرداری، دانشگاه‌ها در روز پنجشنبه سوم اردیبهشت‌ماه سال جاری به‌مناسبت روز معمار با حضور جمعی از مفاخر معماری ایران، صاحب‌نظران، مقامات کشوری و لشکری در دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار