مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: امسال 110 اثر تاریخی و فرهنگی در بافت تاریخی مرمت شده که با توجه به تنگناهای اعتباری دولت این امر قدم بزرگی است.
کد خبر: ۲۷۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۹ 13 August 2016
حسن رمضانی  اظهار کرد: حفاظت میراث فرهنگی و توسعه و معرفی صنایع دستی و گردشکری از اساسی‌ترین اقدامات اطلاع‌رسانی است که گردشگری و صنایع دستی در سایه اطلاع رسانی رونق می‌گیرد.

وی افزود: اگر میراث فرهنگی به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود آن زمان می توان در حوزه حفاظت از آثار تاریخی موفق باشیم و این مهم با همکاری خبرنگاران و آگاهی بخشی رسانه‌ها میسر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی در بین 31 اداره کل کشور مقام نخست را در حوزه‌های مختلف صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری به دست آورده است، ادامه داد: در حوزه میراث فرهنگی در یک سال گذشته به جهت ثبت آثار طبیعی مقام نخست و به برای ثبت آثار فرهنگی مقام سوم را کسب کردیم.

رمضانی اظهارکرد: در زمینه ثبت میراث جهانی دو اثر از مجموعه آثار خراسان جنوبی به ثبت رسیده که پرونده مشترک کویر لوت و پرونده مشترک قنات بلده فردوس بوده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته 13 تولید صنایع دستی نشان مرغوبیت ملی گرفته‌اند که این امر قدم بزرگی برای معرفی صنایع دستی در سطح ملی محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشکری در مهرماه خبر داد  گفت: با برپایی این نمایشگاه‌ها تلاش می شود تا کمکی به معرفی صنایع دستی و ایجاد بازار فروش برای صنعتگران را داشته باشیم.

رمضانی ادامه داد: در حوزه گردشکری نیز در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کرده‌ایم که این امر کمک می‌کند به اینکه در سطح ملی و بین المللی جاذبه‌های گردشگری استان شناخته شود.

وی افزود: جشنواره منطقه‌ای غذای سنتی و خوراک محلی به صورت مشترک بین سه خراسان اواخر شهریور در مشهد برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان خراسان جنوبی در کنار طبخ غذاهای محلی برخی از آداب و رسوم و آئین‌های استان را در این جشنواره را معرفی می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان  تصریح کرد: در حوزه گردشگری دو هتل شامل؛ هتل سپهر بیرجند و هتل کیان بشرویه به مجموعه واحدهای اقامتی استان افزوده شده است.

رمضانی، 10 واحد بوم‌گردی در استان راه‌اندازی و تجهیز شده یادآور شد: در سال گذشته آنچه که در روستای اصفهک از توابع طبس انجام شد برای نخستین بار به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در دو سالانه ونیز شرکت کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برای نخستین بار کمپ کویری دهسلم از توابع نهبندان با امکانات مناسب با صرف اعتبار 1.5 میلیارد تومان ایجاد شده که پس از طی مراحل قانونی ثبت آن شاهد تجهیز و راه‌اندازی آن برای گردشگران خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اظهارکرد: همچنین مجموعه باغ و عمارت شوکت آباد به سرمایه گذار واگذار شده که کار مرمت و بازسازی آن به عنوان یک واحد پذیرایی آغاز و بنا به قول این سرمایه گذار ظرف شش ماه آینده فاز نخست آن آماده خواهد شد.

رمضانی عنوان کرد: در حوزه مطالعات باستان‌شناسی طی یک سال گذشته اتفاق خوبی که افتاد در محوطه تاریخی تخچرآباد در نخستین فصل کاوش علمی توانستیم بقایای معماری را به دست آوریم که بنا به شواهد به دست آمده و مقایسه آن با آثاری از این دست در کشور به احتمال قوی این یکی از آثار دوره مادها است که در صورت به قطعیت رسیدن تحولی در موضوع قلمرو مادها به وجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه قلمرو مادها تاکنون تا سمنان بوده اما با این کاووش تجدیدنظری خواهد شد، ادامه داد: بنا بر شواهد کاربری این بنا آئینی و مذهبی بوده که از این نمونه بناها چند عدد در کشور بیشتر نداریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از پایان بررسی و شناسایی‌های باستان شناسی در 9 شهرستان استان خبرداد و گفت: بررسی‌های باستان شناسی در خراسان جنوبی پس از تاسیس استان نیاز به تکمیل و بررسی بیشتر داشته که تکمیل این مطالعات یکی از دغدغه‌های این اداره کل بوده است.

وی عنوان کرد: تعیین حریم 20 اثر تاریخی انجام شده که این مهم سبب می‌شود ساکنان محدوده‌های تاریخی تعیین تکلیف شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: در یک سال گذشته آثار فاخری به لحاظ نوع ثبت شده که بافت تاریخی اصفهک و بافت نایبندان از جمله بافت‌های بی‌نظیر به ثبت رسیده است.

رمضانی ادامه داد: از ابتدای دولت تدبیر و امید علی رغم محدودیت‌های مالی، پنج میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش گردشگری هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه تخصیص اعتبارات کم بوده در حالی که طرح‌ها و ایده‌ها بسیار بوده است، یادآور شد: با این حال برخورداری استان از اعتبارات ملی بسیار بالا بوده به عنوان مثال در مرمت بناهای مشارکتی اقدام بزرگی انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، پایه و اساس توسعه و رونق صنایع دستی را آموزش دانست و افزود: در سال گذشته 260 میلیون تومان اعتبار برای بخش صنایع دستی داشته‌ایم که این رقم امسال به 330 میلیون تومان افزایش پیدا کرده که عمده این رقم در بخش آموزش هزینه خواهد شد.

رمضانی یادآور شد: پایان مهر ماه و آبان ماه پذیرای تورهایی از گردشگران کشور فرانسه در فصل برداشت زرشک و زعفران همراه با آداب رسوم برداشت این دو محصول خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: در طول یک سال گذشته نزدیک به هفت میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرح‌های گردشگری داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار