مروری بر روزنامه های یکشنبه 24 مرداد ماه،
روزنامه های اصلاح طلب امرزو موضوع حصر را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که ادامه انتقاد برخی اصلاح طلبان از دولت و همچنین نزاع بر سر لغو و یا اجرای کنسرت در مشهد از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۲۷۷۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 14 August 2016

روزنامه های اصلاح طلب امرزو موضوع حصر را در کانون توجه خود قرار داده اند. این در حالی است که ادامه انتقاد برخی اصلاح طلبان از دولت و همچنین نزاع بر سر لغو و یا اجرای کنسرت در مشهد از دیگر موضوعات مهم امروز است.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصلاح طلب از جمله شرق، اعتماد و آرمان تیتر یک خود را به موضوع «حصر» اختصاص داده اند.





در همین زمینه روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان«نظرعارف و باهنر درباره حصر »با اشاره به سخنان آقای باهنر و عارف(محمد رضا عارف : ريیس جمهور حل مساله حصر را فراموش نکرده است/ محمدرضا باهنر: بهترین وضعیت در شرايط كنوني ادامه حصر است) درباره این موضوع نوشت:« «حصر» دو هزار و چندمين روز به كليدواژه مشترك مردان اصلاح‌طلب و اصولگرا تبديل شد. چهره‌هايي مطرح از دو جريان سياسي ديروز در گفت‌وگوهايي جداگانه از حصر گفتند؛ از سرنوشتي كه شش سال آنها را همراهي مي‌كند. محمدرضا باهنر، چهره مطرح اصولگرايان در گفت‌وگويي با خبرگزاري ايلنا، اگرچه دو كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ٨٨ را اپوزيسيون نظام مي‌داند، اما از پيغامي مي‌گويد كه اخيرا براي مهندس موسوي فرستاده است؛ پيغامي كه مي‌خواهد از مهندس موسوي قول بگيرد كه در صورت آزادي تا سال‌ها فعاليت سياسي انجام ندهد، باز هم با جواب منفي روبه‌رو مي‌شود و اما چهره سياسي اصلاح‌طلبان به نوع ديگري در موضوع «حصر» ورود پيدا مي‌كند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد، همان حرف‌هايي را مي‌زند كه بارها از سوي حسن روحاني مطرح شده و آن به ياد داشتن همه وعده‌هايي است كه در ميان آن «رفع حصر» بيش از همه خودنمايي مي‌كند. شايد براي صفت خوش قول بودن رييس‌جمهور نياز به يادآوري مجدد داشته باشد. در اين ميان و در بين همه اظهاراتي كه از سوي چهره‌هاي سياسي مطرح مي‌شود...»

 

انتخابات 96 و روحانی

روزنامه جوان در گزارشی با عنوان« طراحان و مدافعان توطئه در یک جبهه » درصدد است به این سئوال پاسخ دهد که هدف اصلاح‌طلبان از طرح ردصلاحیت روحانی چیست؟ و نوشت:« موضوع مربوط به تلاش برخي رسانه‌هاي وابسته به اصلاح‌طلبان است که با هدفي خاص مي‌کوشند طي يک ادعاي واهي، حسن روحاني را به عنوان يکي از چهره‌هاي ردصلاحيت شده انتخابات آتي معرفي کنند. در همين ارتباط روزنامه آرمان ارگان مطبوعاتي نزديک به خانواده آيت‌الله هاشمي در شماره روز گذشته خود، تيتر و عکس صفحه نخست خود را به همين موضوع اختصاص داده و در اين خصوص به گفته‌هاي شخصي حجت‌الاسلام حميد روحاني استناد کرده است.

 

پیشنهاد شریعتمداری به روحانی برای عبور از مشکلات/ ادعای یک اصلاح طلب درباره تخلفات در شورای نگهبان!

اما اين رايزني‌ها در خصوص احتمال ردصلاحيت حسن روحاني در حالي توسط رسانه‌هاي خارجي و رسانه‌هاي وابسته به جريان اصلاح‌طلب صورت مي‌گيرد که شوراي نگهبان به عنوان مسئول رسيدگي به صلاحيت کانديداهاي احتمالي انتخابات پيش‌رو، هنوز هيچ اظهار نظر مستقيم و حتي پالسي غيرمستقيم در خصوص ديدگاهش پيرامون انتخابات ارديبهشت‌ماه سال آينده نفرستاده است. اين در حالي است که به نظر مي‌رسد، ‌در پشت پرده اين جريان‌سازي با عنوان «ردصلاحيت روحاني» چندين هدف قرار دارد.

بر اين اساس، به نظر مي‌رسد که هدف نخست وادار کردن حسن روحاني به موضع‌گيري تند و بي‌پرده عليه نظام و شوراي نگهبان است. اين يک واقعيت غيرقابل انکار است که حسن روحاني به‌رغم پيروزي با حمايت اصلاح‌طلبان تا اين لحظه حاضر نشده در پازل آنها بازي کند و بسياري از اهداف اين جريان با پشت کردن روحاني به آنان بر زمين مانده است. نمونه بارز اين موضوع، عدم موفقيت اصلاح‌طلبان در کسب اکثريت کرسي‌هاي مجلس و همچنين پست رياست خانه ملت است که همين عاملي براي ايجاد کدورت ميان اصلاح‌طلبان و روحاني شده است. علاوه بر اين عدم پيگيري برخي از خواسته‌هاي فراقانونی اين جريان توسط حسن روحاني نیز خود مزيد علتي براي ناراحتي اصلاح‌طلبان از روحاني است. از اين‌رو آنان مي‌کوشند با پيش کشيدن موضوع احتمال ردصلاحيت روحاني، وي را مجبور به موضع‌گيري عليه نظام و شوراي نگهبان کنند و خود در پشت اين نزاع ساختگي، اهدافشان را دنبال کنند.

هدف دوم از اين پروژه را نيز مي‌توان‌ تلاش جريان اصلاح‌طلب براي ايجاد شکاف و دوقطبي در جامعه عنوان کرد. اين واقعيتي غيرقابل انکار است که اصلاح‌طلبان در فضاي دوقطبي، امکان مديريت صحنه به نفع خود را دارند و بي‌شک مي‌توانند از اين آب گل‌آلود به نفع خود ماهي بگيرند و به اهداف خود برسند.

هدف سوم از اجراي اين پروژه نيز تضعيف شوراي نگهبان و جايگاهش در نظام است. اصلاح‌طلبان در انتخابات پيش‌رو چاره‌اي جز حمايت از حسن روحاني ندارند و اين موضوع را مي‌توان در گفته‌هاي تئوريسين‌هاي اين جريان نظير سعيد حجاريان نيز ديد. جايي که وي به صراحت گفته است که «حسن روحاني مي‌داند که ما چاره‌اي جز حمايت از او نداريم به همين دليل به سمت اصولگرايان تمايل پيدا کرده و تلاش مي‌کند تا آراي آنها را نيز به دست آورد.» »

 

روایتی از آنچه در جلسه با حقوق‌دانان شورای نگهبان گذشت

روزنامه شرق در گفت و گو با محمود صادقی از اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون امید با عنوان« تلاش براي جلوگيري از خريد‌و‌فروش رأي » به نقل از وی نوشت:« محمود صادقی از اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون امید که از جمله حقوق‌دانان اصلاح‌طلب مجلس نیز هست، در گفت وگو با «شرق» از برگزاری اولین جلسه بین چند نفر از اعضای فراکسیون امید با حقوق‌دانان شورای نگهبان خبر داد و گفت در این جلسه و جلسات قبلی که قبل از انتخاب حقوق‌دانان در محل فراکسیون امید برگزار شده، درباره دامنه نظارت استصوابی و خلأهایی که باعث سوء استفاده‌های سیاسی و سلیقه‌ای می‌شود، بحث شده است.

وی در بخشی از این گفت و گو می گوید:« درباره فرم و شکل تعامل مجلس و شورای نگهبان درباره این موضوع الان اطلاعی ندارم. اما ما به عنوان فراکسیون امید، در بحث مربوط به انتخاب حقوق‌دان‌های شورای نگهبان، از هر پنج نفر نامزد دعوت و با آنها به طور مفصل گفت‌وگو کردیم. در آنجا وارد مقوله تعامل شورای نگهبان و مجلس شدیم و از جمله بحث ضرورت اصلاح نظام انتخابات و قانون انتخابات را مطرح کردیم و دوستان در آنجا دیدگاه خود را گفتند. از جمله آقای دکتر کدخدایی که خیلی با صراحت به بعضی از نقایص نظام انتخابات اذعان می‌کرد و می‌پذیرفت. آنجا من با صراحت به دکتر کدخدایی گفتم که غیر از بحث خریدوفروش رأی، موضوع تلخی هم دست‌کم در حد شنیده‌هایی که به حد تواتر هم رسیده، وجود دارد و آن هم شائبه خریدوفروش صلاحیت است. ایشان پرسید «آیا دراین‌باره تحقیق کرده‌اید و اثبات شده؟» گفتم، نه من اصلا وارد این مقوله نشدم، اما در بحث مقدمات همین انتخابات مجلس، به کرات از افرادی که رد صلاحیت می‌شدند شنیده‌ام که افرادی وانمود می‌کردند با شورای نگهبان در تماس هستند و به نامزدهای ردصلاحیت‌شده پیشنهاد می‌کردند که مبالغی را (از صدمیلیون تا چند میلیارد گفته شده) به فلان حساب بریزید برای گرفتن تأیید صلاحیت. من حتی آنجا اعلام کردم اگر باب بررسی و حقیقت‌یابی دراین‌زمینه باز شود، می‌توانم افرادی را با چنین پیشنهادهایی مواجه شده‌‌اند، معرفی کنم تا توضیح دهند که ماجرا چه بوده است. بعضی از کاندیداها به من گفته‌‌اند حتی صدای فردی را که پیشنهاد داده ضبط کرده‌اند. این‌ مسائل نشان می‌دهد آسیب‌هایی وجود دارد و همین آسیب‌ها منجر به این شده که از یک طرف با ورود پول‌های کثیف به انتخابات، بحث خریدوفروش رأی پیش می‌آید که آقای جنتی هم به آن اشاره کردند و از طرف دیگر این فساد آ‌ن‌قدر عمق پیدا می‌کند که نهاد بامنزلتی مانند شورای نگهبان که ضامن سلامت انتخابات است، خودش در معرض چنین اتهامی قرار می‌گیرد..»

 

لغو و یا عدم لغو کنسرت ها در مشهد

روزنامه وقایع التفاقیه در گزارشی با عنوان« نزاع بر سر خراسان» نوشت:« جدال بر سر شیوه مدیریت خراسان است؛ مدیریت فرهنگی شهری که پایتخت مذهبی و معنوی ایران لقب گرفته است. با این حال لغو کنسرت‌ها و اجتماعات فرهنگی به دستور مقامات قضائی و در کنار آن انتقادات امام‌جمعه از برگزاری کنسرت‌ها و حضور گردشگران در مشهد، این تلقی را به وجود آورده است که می‌توان از قانون اساسی برداشتی دوگانه کرد.

آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد، نگران گسترش منکرات است و به گفته خودش «در بحث کنسرت‌ها، قصد آزار کسی را ندارد.» او بر این باور است: «می‌خواهند با استفاده از جریان لائیک، حاشیه قدرتی برای خود به وجود بیاورند.» آنچه از اظهارات علم‌الهدی بر‌می‌آید، این است که مشهد، شبیه کربلا و نجف است و نباید در آن کنسرت برگزار شود.

علم‌الهدی معتقد است که دستگاه صادرکننده مجوز برای کنسرت، باید به این موضوع جواب دهد که مجوز صادر‌شده، مجوز به چه چیزی است؟ وقتی حواشی ضد عفت، انتظامی و امنیتی به وجود می‌آید، دستگاه پیشگیری از جرم نمی‌تواند بی‌تفاوت باشد.

تلقی علم‌الهدی به نحوی است که حتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس که برای اختتامیه جشنواره امام‌رضا(ع) در مشهد حضور دارند، وارد گود شده و موضوع لغو کنسرت‌ها را پیگیری کرده‌اند.

طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌و‌گو با «وقت ایران» درباره سفر کمیسیون متبوعش به مشهد می‌گوید: ‌«تمامی اعضای کمیسیون فرهنگی در مشهد حضور دارند و درباره مسائل فرهنگی این شهر گفت‌و‌گو‌های متفاوتی صورت گرفته است.»این نماینده درباره پیگیری لغو کنسرت‌ها در مشهد توضیح می‌دهد: «با آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، دیدار داشتیم. در این دیدار افراد حاضر در جلسه نظرات خود را مطرح کردند اما آیت‌الله علم‌الهدی معتقد است که مشهد شهری مذهبی مانند کربلا و نجف است و نباید در آن کنسرت برگزار شود.» سیاوشی ادامه می‌دهد: «‌در شهر مشهد دیدگاه‌هایی وجود دارد که نظر آیت‌الله علم‌الهدی را تأیید نمی‌کند و باید به خواسته‌های دیگر افراد نیز توجه کرد. اکنون آقای جنتی، وزیر ارشاد، در این شهر حضور دارد و وزارت ارشاد نیز باید اقدامات لازم و قانونی را در این راستا با صدور مجوزها انجام دهد.»»

 

روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به توهین یک تحلیلگر ورزشی به یک ورزشکار واکنش نشان داده است.

پیشنهاد شریعتمداری به روحانی برای عبور از مشکلات/ ادعای یک اصلاح طلب درباره تخلفات در شورای نگهبان! 

حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان« این راه، رفتنی نیست!» نوشت:« جناب رئیس‌جمهور برای عبور از تلخی‌هایی که امروزه با آن روبرو هستند و ملت را نیز با آن روبرو کرده‌اند، تنها یک راه در پیش ‌روی دارند و آن اعلام صریح و بی‌پرده انزجار از آمریکا و بازگشت عزتمندانه از راهی است که تاکنون در پیش گرفته بودند. با آمریکا باید خصمانه برخورد کرد و نباید هیچ‌یک از کینه‌توزی‌های آن را بی‌پاسخ گذاشت. این راه، دقیقا همان راهی است که انقلاب اسلامی و ملت ایران طی سی و چند سال گذشته با افتخار پیموده‌اند و دستاوردهای عظیم و انبوهی که به دست آمده، گواه صادقی بر درستی آن است.

آقای روحانی! مطمئن باشید که عزت شما و دولت محترمتان در اعلام صریح انزجار از آمریکا و باور این واقعیت غیرقابل انکار است که آمریکا شیطان بزرگ است و با شیطان نمی‌توان دست داد!»


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایکس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
آقای شریعتمداری آنروزی که جنابعالی ازکلمه انزجار چیزی نمی دانستی آقای روحانی از آمریکا انزجار داشت .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار