با آغاز مراسم اعتکاف ،مردم بویژه جوانان مومن با شرکت در این مراسم پیمانی دوباره با خالق خود میبندند.اما متاسفانه بدلیل عدم هماهنگیهای لازم دستگاههای مربوطه ،مشکلاتی در حضور معتکفین زن بوجود آمد.
کد خبر: ۳۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱ 02 May 2015

مشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کردبا آغاز مراسم اعتکاف ،مردم بویژه جوانان مومن با شرکت در این مراسم پیمانی دوباره با خالق خود میبندند.اما متاسفانه بدلیل عدم هماهنگیهای لازم دستگاههای مربوطه ،مشکلاتی در حضور معتکفین زن بوجود آمد.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی،آغاز ماه رجب برای بسیاری از مردان و زنان مومن؛نسیم عبادت و نزدیکی به خدا را به همراه دارد.با آغاز ماه رجب بسیاری از مردم بویژه جوانان اعم از مرد و زن به امید شرکت در مراسم اعتکاف روز و شب نمی شناسند و منتظر رسیدن سیزده رجب و آغاز مراسم اعتکاف میمانند.

مراسم اعتکاف مراسمی بسیار روحانی است.مراسمی که انسان بواسطه آن از مادیات و مسیر پرپیچ و خم زندگی و از تمامی مسائلی که انسان را به ورطه فراموشی و دوری از خدا کشانده است جدا شده و در خلوتگاه اعتکاف پیمانی مجدد با خالق خود می بندد.

متولی مراسم اعتکاف سازمان تبلیغات اسلامی میباشد.این سازمان وظیفه ثبت نام،سازماندهی،آماده کردن محل مراسم،تدارکات،برنامه ریزی و هدایت مراسم را برعهده دارد.

در شهرارومیه نیز این سازمان چند روز مانده به آغاز مراسم،با پخش اطلاعیه زمان ثبت نام را اعلام میکند.البته به غیر از سازمان مذکور برخی از مساجد هم بصورت خود جوش اقدام به برپایی مراسم میکنند.

سالهای قبل ،ثبت نام بصورت مراجعه حضوری صورت میگرفت.کسانیکه مایل به شرکت در این مراسم بودند با حضور در محل این سازمان ،با پرداخت مبلغی و ارائه مدارک ،در مدت زمان کوتاهی ثبت نام میشدند.اما امسال روند ثبت نام تغییر کرده و بصورت رایانه ایی شده بود.

متاسفانه به نظر میرسد که رایانه ایی کردن ثبت نام ،موجبات تسریع در امر ثبت نام و سازماندهی را فراهم میکند .اما در عمل اینگونه نشد و بسیاری از کسانیکه از سوی مدارس بصورت دسته جمعی ثبت نام میکردند با مشکل ازدحام و تاخیردر ثبت نام مواجه شدند.مراجعه های تکراری،حاضر نبودن کارتهای ورودی و عدم هماهنگی های پیش آمده ،موجبات نارضایتی برخی ها را به همراه داشت.

مشکلات به اینجا ختم نشد،پس از گذر از مرحله ثبت نام و عدم موفقیت در دریافت کارت ورودی توسط برخی ،نوبت به حضور ثبت نام کنندگان در مساجدی که مشخص شده بود رسید. ، مصلی امام خمینی ارومیه برای بانوان و مسجد امام حسین برای مردان در نظر گرفته شده بود.

مراجعه معتکفین از ساعات عصر روز جمعه آغاز گردید.رفته رفته بر ازدحام جمعیت بانوان در مقابل مصلی افزوده میشد اما بدلیل ناکافی بودن مسئولین امر ،کارها با کندی و در عین حال با مشکلات و درگیریهای لفظی پیش میرفت.

طبق گفته معاون فرهنگی و تبلیغ تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی براساس آمار ثبت نامی،امسال 15 درصد بر تعداد معتکفین افزوده شده است و بیش از 10 هزار نفر برای شرکت در اعتکاف ثبت نام کرده اند.

به گفته این مسئول، سال گذشته نزدیک به 8 هزار نفر معتکف ثبت نام کرده بودند که رده سنی 80 درصد معتکفان بین 15 تا 40 سال و بقیه بالای 40 سال بود که 76 درصد از این افراد را بانوان تشکیل می دادند.

طبق این آمار و با در نظر گرفتن افزایش 15 درصدی ،آمار امسال نیز احتمالا به حدود 12 هزار نفر میرسدکه از این تعداد (با در نظر گرفتن 76 درصد شرکت کنندگان زن سال قبل)حدود 9هزار نفر از بانوان میباشد.

اما متاسفانه به نظر میرسد مسئولین مربوطه خود را برای استقبال از این تعداد بانوان آماده نکرده بودند و لذا معتکفین مراجعه کننده با مشکلات و گاها با برخوردهای بدی مواجه شدند.

ساعت 11 شب مقابل درب ورودی مصلی مملو از معتکفین و خانواده های انان بود.مامورین محترم نیروی انتظامی که همگی مرد بودند مسئولیت حفظ نظم را برعهده داشتند.در حالیکه مراجعه کننده ها همه زن بودند حضور مردان نیروی انتظامی برای همه جای سوال بود.

هیچ نظم خاصی در ورود معتکفین دیده نمیشد،همه بلاتکلیف پشت درب مصلی منتظر ایستاده بودند.وقتی که درب مصلی باز میشد ،معتکفین برای ورود هجوم می آوردند،مامورین محترم نیروی انتظامی برای کنترل جمعیت مجبور میشدند تا دربها را بزور ببندند که در این وضعیت مشکلات و اعتراضاتی رخ میداد.وسایل معتکفین از بالای نرده ها به آن طرف داده میشد.صحنه های زیاد جالبی از اولین ساعات مراسم معنوی اعتکاف به ثبت نمیرسید.

همه منتظر بودند،کارها خوب پیش نمیرفت.خیابان مقابل درب ورودی مصلی مملو از خودرو های متعلق به خانواده های معتکفین بود.

حال سوال اینجاست ،وقتی که تعداد ثبت نام کنندگان آنهم بصورت رایانه ایی مشخص است ،چرا تعداد پرسنل ورودی مصلی برای بانوان کافی نبود؟چرا از نیروهای پلیس مرد بجای نیروهای پلیس زن در مصلی ارومیه که محل برگزاری مراسم اعتکاف بانوان بود استفاده شده بود؟

به نظر میرسد پس از چندین سال تجربه برگزاری انواع مراسمات مختلف ،هنوز در برنامه ریزی ها و ایجاد زمینه پذیرش مردم در فضایی آرام و با نظم با مشکلات جدی روبرو هستیم.هنوز پس از سالها تجربه برگزاری نماز جمعه ها،راهپیمایی ها،مراسمات دینی و هزاران برنامه معنوی و مناسبتی هنوز نتوانسته ایم برای آرامش مردم،برای نظم و ترتیب و برای کرامت و حرمت انسانی،برنامه ریزی خوب و در خور شان داشته باشیم.

این عکسها توسط گوشی همراه و بصورت کاملا غیر حرفه ایی گرفته شده است:

مشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کردمشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کردمشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کردمشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کردمشکلاتی که شیرینی اعتکاف را کم کرد


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار