مولوی شناس و استاد دانشگاه لاهور پاکستان گفت:
انسان برای خودفهمی و خودوالایش خلق شده و این فقط بواسطه عشق بدست می آید.
کد خبر: ۳۰۳۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۱ 28 September 2016
به گزارش  خبرنگارخبرگزاري تابناک استان آذربايجان غربي از خوي،دکتر تحسین فراقی درکنگره بین المللی شمس تبریزی در خوی با بیان اینکه در طول تاریخ هنری و فکری انسان ها شاید کمتر این اتفاق بیافتد که شخصی هیچ وقت در زندگی خودش یک شعر هم نگفته غیر منتظره بطور یک شاعر دلنشین و باور نکردنی نمایان شده است اظهار داشت: با استعاره و طرح های جذاب و داستان های فراموش نکردنی و لاشک با یک پیام امید و خوش بینی که یادگار ماندنی برای کل بشریت است بیان کند.
وی ادامه داد: شمس و مولانا راجع به انسان و خداوند قادر و متعال در این دنیا هم عقیده هستند و هردو عقیده دارند انسان برای خود فهمی و خود والایش خلق شده و این فقط بواسطه عشق بدست می اید.
فراقی ادامه داد: خدا که افرین ارمان و ارزوهای انسان است توسط سیر الی الله و در اخرین مرحله سیر فی الا الله حاصل می شود ولی در مورد این دنیا و انسان وظیفه دارد در این جا زندگی کند و در احترام و انسانیت باشد و سختی های زندگی را با مردانگی و استقامت تحمل کند.
فراقی با بیان اینکه عمده ترین تمایز بین مولانا و شمس هم کاملا واضح است افزود: مولانا شاعری برجسته و عالی مقام و نثر نویسی قابل توجه و شناخته شده اما شمس هیچ تمایلی به نوشتن نداشت.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: خطبه ها و سخنرانی های او بدون شک بخش و منبع علم و دانش بوده ولی جذاب و پر از معلومات و علم و او بلاشک نابغه خلاق بوده و دیوان کبیر و مثنوی معنوی او بالاتر از خطبه های شمس تبریزی بوده است.
خبرنگار:ف.فرخ زاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار