درب خانه های تاریخی در بقیه ایام سال بسته و تنها در روزهای عزاداری سید و سالار شهیدان، به روی عاشقان باز می شود. بیشتر این خانه ها در شهرهای با قدمت تاریخی مانند، یزد، اصفهان و کرمان وجود دارد و سابقه برگزاری روضه در آنها به بیش از یکصد سال می رسد.
کد خبر: ۳۱۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ 12 October 2016

به گزارش تیتر شهر، عزاداری سید و سالار شهیدان، مرز و مکان نمی شناسد و عاشقان این امام مظلوم در هرجا که بتوانند، علم عزاداری را برای زنده نگه داشتن شعائر حسینی برپا می کنند که به همین مناسبت در ایران اسلامی که عشق به امام حسین (ع) در بین همه مردمانش از مسلمان تا مسیحی، موج می زند، خانه های تاریخی و مشهوری وجود دارد که سال هاست افتخار میزبانی از عزاداران حسینی را بر سر درخانه دارند.

درب این خانه های تاریخی گاه در بقیه ایام سال بسته و تنها در روزهای عزاداری سید و سالار شهیدان، به روی عاشقان باز می شود. بیشتر این خانه ها در شهرهای با قدمت تاریخی بیشتر مانند، یزد، اصفهان و کرمان وجود دارد و سابقه برگزاری روضه در آنها به بیش از یکصد سال می رسد.

البته در شهر تهران نیز خانه های معروفی که منتسب به افراد مشهور در گذشته بوده نیز این کاکرد را دارد و هنوز بعد از صد سال به میزبانی سوگواران سیدالشهدا افتخار می کنند.

بزرگترین چادر عزاداری در دل صفه عزاخانه کرمان

در شهر کرمان صفه عزاخانه از شهرت خاصی برای برگزاری این مراسم برخوردار است. این خانه تاریخی که در کنار مسجد جامع مظفری قرار دارد، بزرگترین چادر عزاداری را در این شهر برپا می کند.


صفاخانه کرمان، 50 سال است که در ایام محرم و صفر میزبان عزاداران است.

خانه بنکدار اصفهان

در شهر اصفهان نیز، خانه بنکدار مربوط به دوره قاجار است و در اصفهان، خیابان چهار باغ پائین، کوی آقاجان بیک، پلاک ۳۰ و ۳۲ واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آقا سیدحسن بنکدار در سال ۱۲۲۸ قصد می‌کند خانه‌ای بزرگ و مناسب برای روضۀ امام حسین بخرد و روضۀ قدیمی خود در سرای گلشن را به این خانه منتقل کند.



درب این خانۀ تاریخی، از اذان صبح به روی عزاداران باز است. برای رفتن به داخل این خانه باید در صف ایستاد. وقتی عده‌ای از خروجی آمدند بیرون و داخل کمی جا باز شد، به همان تعدادی که خارج شده‌اند، افراد جدید به صف می‌روند. عده‌ای هم اصلاً قصد داخل آمدن نمی‌کنند و بی آنکه در صف بایستند، در محوطۀ خالی جلوی خانه، زیرانداز انداخته و دو زانو یا چهارزانو نشسته و دل به حرف‌های واعظ می‌دهند.

سقاخانه خانه تاریخی طباطبائی در بروجرد

در یکی از تاریخی ترین خانه های بروجرد سقاخانه ای بسیار زیبا برپا شده است که هر شب جمع کثیری از عزاداران بروجرد در خانه افتخار الاسلام طباطبایی از این سقاخانه بازدید می کنند.

در میان این همه هیاهو و صدای طبل ها، خانه ای در کنج شهر پُراز آرامش سیاهپوش شده، خانه ای که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد و این خانه تاریخی متعلق به یکی از روحانیون بروجرد و از خانواده سادات طباطبایی به نام حاج آقا افتخار الاسلام نبوی طباطبایی بوده است.



در گذشته های بسیار دور در این خانه سقاخانه برپا می شد اما سالهای سال بود که این خانه تاریخی در ایام محرم و از بستن سقاخانه ها مغفول مانده بود تا این که امسال سقاخانه ای زیبا در دو قسمت شبستان منزل و در طبقه پایین برپا شده است.

خانه سادات اخوی تهران

168 سال از زمانی که آجر خانه سادات اخوی را کار گذاشتند می گذرد ۱۸ سال بعد سید ابراهیم سادات اخوی تصمیم می گیرد سهم این خانه را که با دو برادرش شریک بود، بپردازد و این ساختمان را تمام و کمال وقف انجام امور خیریه کند.



اکنون ۱۵۰ سال است که این خانه در شهادت ائمه سیاه پوش و در ولادت ایشان سفید پوش می شود. اما صفای خانه سادات اخوی در ایام محرم را عزاداران حسینی تکمیل تر می کنند. کوچه سیاه پوش در عزای حسینی است، جمعیتی که در محله چهارراه سیروس، خیابان، کوچه، خانه و حسینیه سادات اخوی جمع شده اند یا درحال رفتن به داخل خانه اند و یا از آنجا بر می گردند.

انگورستان ملک التجار میزبان تعزیه و سوگواری

انگورستان ملک التجار یک باغ انگور و عمارت تاریخی در اصفهان است. پیشینه این باغ به زمان نادرشاه افشار باز می‌گردد. در زمان ناصرالدین شاه قاجار این باغ در اختیار مسئول امورمالی حکومت اصفهان درآمد و در آینده فرزند این شخص به نام حاج محمدابراهیم خان به ملک التجار معروف بود بنای انگورستان را راه اندازی کرد و به برگزاری مراسم سوگواری و تعزیه اختصاص داد.



خانه امام حسینی یزد و 183 سال روضه خوانی

اما در حسینیه ایران هم، خانه های تاریخی جایگاهی خاص برای برپایی عزای سید و سالار شهیدان دارند و از همین رو خانه امام حسینی با بیش از 150 سال میزبانی عزاداران حسینی، یکی از خانه های با اصالت یزد است که برای برپایی سوگواری اباعبدالله، وقف شده است.

نقل شده که حاج محمد لاری از اهالی شهر لار در استان فارس، در عالم خواب سیدالشهداء را دیده و طبق دستوری که از حضرت می‌گیرد به یزد می‌آید و در مکان کنونی که آن زمان به محله مخزن، معروف بوده، زمینی خریداری و در آن خانه‌ای بنا می‌کند که سه بخش؛ خانه امام‌حسینی مخصوص عزاداری، خانه متولی که محل سکونت خادم است و آشپزخانه دارد.



سال اتمام بنا، 1250 هجری قمری ثبت شده و از سال 1252 هجری قمری کامل شده و از همان سال عزاداری در آن شروع می‌شود که به عبارتی 183 سال قدمت و 183 سال روضه‌خوانی اباعبدالله در خانه امام‌حسینی برگزار می شود.

از 183 سال پیش تاکنون، به طور پیوسته و بدون وقفه، هر سال از روز اول محرم تا 14 روز و در ماه صفر از اربعین امام حسین (ع) تا 12 روز روضه‌خوانی در این خانه برقرار و میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) است. زمان روضه‌خوانی از حدود 3 ساعت بعد از نماز ظهر و عصر شروع شده و با اقامه نماز مغرب و عشاء به اتمام می‌رسد.

برپای علم عزاداری امام حسین از سوی پنجمین نسل زرگرباشی

خانه تاریخی زرگرباشی در اصفهان خیابان طالقانی قرار دارد. بیشتر مردم اصفهان به این خانه رفته اند یا حداقل اسم آن را شنیده اند. اعتقاد قلبی مردم به خانه زرگر باشی بیش از خانه های عزا و روضه دیگر است. درب خانه زرگر باشی آهنی و کوچک است که یک فرش جلوی آن آویزان است. یک راهرو باریک و کوتاه چند پله پایین دارد. فضای حسینه به شکل یک مستطیل که تمام در و دیوار و پنجره آن با بیرق‏های گوناگون پوشیده شده و یک حوض کوچک آبی. در حال حاضر، پنجمین نسل خانواده زرگر باشی در دهه اول محرم و دهه آخر صفر، میزبان عزاداران حسینی است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار