علی جنتی از سوی منتقدان روی پل رفته اما هنوز ضربه فنی نشده است. در چنین شرایطی حتی از حسام الدین آشنا مشاور فرهنگ رئیس جمهور به عنوان گزینه تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن به میان می‌آید، هرچند گفته می‌شد آشنا نقش کنونی‌اش به عنوان کارگردان فرهنگی دولت را ترجیح می‌دهد.
کد خبر: ۳۱۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰ 12 October 2016
پس از حواشی به وجود آمده درباره برگزاری کنسرت در قم که منجر به استعفای مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم شد، گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. اگرچه این تغییرات از سوی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد رد شده اما شواهد نشان می‌دهد احتمال وقوع این تغییرات بالا است.
 
به گزارش «تابناک»؛ وقتی مجلس شورای اسلامی با 234 رای موافق، 36 رای مخالف و 12 رای ممتنع در 24 مرداد 1392 برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت حسن روحانی انتخاب شد، بر هر ناظری عیان بود که او در بهارستان روزگار دشواری را سپری خواهد کرد و این احتمال ضعیف نیز مطرح می‌شد که جنتی در عکس یادگاری پایان دولت یازدهم حضور نداشته باشد.
 
علی جنتی در سه سال و اندی حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با موقعیت‌ها و تصمیمات دشواری مواجه شد اما بزرگ‌ترین چالش برای او در معاونت هنری بود و برگزاری کنسرت‌ها در برخی شهرها نه تنها برای او، بلکه برای دولت روحانی به یک چالش تبدیل شد. کوتاه آمدن جنتی از برگزاری کنسرت در مشهد، با واکنش شدید و علنی حسن روحانی همراه شد اما وقتی در قم کنسرت برگزار شد، همه چیز تغییر کرد.
 
برخی مراجع و علمای برجسته، موضع‌گیری‌های کم‌سابقه‌ای درباره برگزاری یک کنسرت و تصاویر منتشر شده از حواشی‌اش داشتند. صریح‌ترین موضع‌گیری را آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم داشت که در نشستی خبری گفت: «مراجع عظام تقلید سخت از برگزاری کنسرت در قم ناراحت‌اند، نباید مرجعیت را تنها گذاشت و حریم آن را شکست؛ مرجعیت عالی‌ترین مقامی است که در تشیع همیشه مورداحترام بوده و خواهد بوده است، این اقدام غیرقابل‌برگشت است. مدیرکل ارشاد باید استعفا دهد و از قم برود این بحث با عذرخواهی حل‌شدنی نیست.»
 
حسام الدین آشنا جایکزین احتمالی علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؟ 
نتیجه مشخص بود و به فاصله چند روز از طرح این نقدهای کم‌سابقه، حجت الاسلام والمسلمین عباس دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم استعفاء داد و علی جنتی نیز این استعفاء را پذیرفت. همزمان با پذیرش این استعفاء، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که از این پس علاوه بر مشهد، در قم نیز کنسرت برگزار نمی‌شود تا بدین ترتیب نقدهایی که ابعاد غیرعلنی‌اش، بیش از ابعاد علنی‌اش بود، کاهش یابد.
 
در این شرایط گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای اخیر در سطح رسانه‌ها مطرح شد و حتی برخی رسانه‌ها از طرح موضوع استعفای جنتی در نشست فوری با معاونانش خبر داد اما سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد، تغییر جنتی را چه در قالب استعفاء و چه به شکل برکناری، رد کرد و از استمرار فعالیت وزیر سخن به میان آورد؛ هرچند اگر مبنای تغییر برکناری به شیوه استعفاء باشد، تکذیب سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد کارکردش را از دست می‌دهد.
 
با وجود تکذیب‌های نوش آبادی، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای در این زمینه مطرح شده که نشان می‌دهد علی جنتی از سوی منتقدان روی پل رفته اما هنوز ضربه فنی نشده است. در چنین شرایطی حتی از حسام الدین آشنا مشاور فرهنگ رئیس جمهور به عنوان گزینه تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن به میان می‌آید، هرچند گفته می‌شد آشنا نقش کنونی‌اش به عنوان کارگردان فرهنگی دولت را ترجیح می‌دهد و احتمالاً ترجیح می‌دهد در همین موقعیت باقی بماند.
 
باید صبر کرد و دید آیا در نهایت عمر مدیریت جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حضور عکس پایانی دولت نخواهد رسید و گمانه زنی‌ها درباره این تغییر بزرگ در سطح دولت یازدهم، تحقق می‌یابد یا همچنان وقتی خودروی وزیر فرهنگ و ارشاد در حیاط ساختمان بهارستان توقف می‌کند، علی جنتی از آن پیاده خواهد شد. در هر صورت، چه این تغییر رخ دهد و چه این تغییر به وقوع نپیوندد، نقدها نسبت به عملکرد فرهنگی دولت چه از سوی حامیان دولت و چه از سوی منتقدان رو به فزونی خواهد گذاشت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار