کارخانه تولید پتاس و سایر نمکهای همراه از بستر دریاچه ارومیه طبق تفاهم نامه امضا شده بین استاندار آذربایجان غربی، شرکت سرمایه گذاری راهسازی و معدنی مبین و مدیران کل صنعت، معدن و تجارت، منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط زیست استان احداث می شود.
کد خبر: ۳۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵ 07 May 2015

استاندار آذربایجان غربی در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: طرح سرمایه گذاری برای احداث واحد صنعتی معدنی تولید پتاس و نمک های بستر دریاچه ارومیه برای نخستین بار است که در سطح کشور به اجرا در می آید.

قربانعلی سعادت افزود: انجام چنین طرح هایی با توجه به افزایش غلظت نمک دریاچه ارومیه، یکی از راه های حفظ و احیای این دریاچه به شمار می رود.

وی اظهار کرد: امیدواریم احداث این طرح صنعتی و معدنی در راستای اشتغالزایی برای جوانان در استان تاثیرگذار باشد.

استاندار آذربایجان غربی گفت: مسوولان دستگاه های اجرایی مرتبط در استان باید برای اجرای این طرح تاثیرگذار، همکاری های لازم را داشته باشند.

دریاچه ارومیه در 18 سال گذشته با مشکل خشک شدن مواجه شده است.

پس از خشک شدن بخش مهمی از این دریاچه، مواد معدنی گرانقیمتی در آن مشاهده شد و بسیاری از صاحب نظران بر استفاده بهینه از این مواد معدنی تاکید کردند.

سالانه 2.5 میلیون تن کود پتاس به کشور وارد می شود.

با اجرای طرح تولید پتاس از دریاچه ارومیه می توان علاوه بر جلوگیری از پخش ذرات نمک دریاچه، در راستای تولید کود پتاس نیز که برای بخش کشاورزی آذربایجان غربی و کشور اهمیت بسیاری دارد، تلاش کرد و از واردات آن نیز بی نیاز شد.

دریاچه ارومیه با داشتن بیش از 50 میلیارد تن املاح معدنی به عنوان بزرگترین منبع معدنی کشور شناخته می شود که حاوی حداقل 20 نوع املاح معدنی از قبیل سدیم، پتاسیم، منیزیم، بور، کادمیوم و دانادیوم است.

بهره برداری از املاح معدنی موجود در دریاچه ارومیه کشور را از واردات سالیانه 200 هزار تن سولفات پتاسیم، 50 هزار تن سولفات دوسود و 2 هزار تن کلرور منیزیم که در صنایع شوینده، کاغذسازی، تهیه کود، صنایع دارویی و مواد نسوز منیزیمی کاربرد وسیعی دارند، بی نیاز خواهد کرد.

منیزیم موجود در نمک دریاچه ارومیه 50 گرم در لیتر بوده که بعد از استحصال با 120 گرم در لیتر با خلوص 95 درصد می توان آن را تولید کرد.

از شورابه دریاچه ارومیه می توان با روشهای شناخته شده 7.5 میلیون تن منیزیم نیز تولید کرد

دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که در سالهای اخیر سالانه حدود 40 سانتی متر از سطح آن کاسته شده است.

در حال حاضر دریاچه ارومیه حدود دو میلیارد متر مکعب آب دارد که نزدیک 10 میلیارد متر مکعب کمتر از میزان آب مورد نیاز تراز اکولوژیک آن است.

تراز این دریاچه نیز حدود 1270.70 متر است که حدود 3.5 متر کمتر از تراز اکولوژیک برآورد می شود.

.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار