معاون شهردار قم مطرح کرد
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم جزئیاتی از پروژه‌های عمرانی شهر از جمله وضعیت آسفالت معابر، مرحله نخست منوریل قم، وضعیت تقاطع سه سطحه 15 خرداد، تکمیل راه‌های مواصلاتی به پردیسان و برنامه‌های این معاونت را تشریح کرد.
کد خبر: ۳۲۵۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۹ 08 November 2016
به گزارش تابناک قم، علیرضا قاری‌قرآن در نشست خبری که در شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اقدامات عمرانی شهرداری اظهار داشت: هزینه، کنترل کیفیت و زمان سه عامل اصلی در پروژه‌های شهری است که هرچه قدر زمان اجرای پروژه‌ها طولانی‌تر شود قیمت تمام‌شده پروژه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی بابیان اینکه وجود تورم در کشور سبب افزایش هزینه اجرای پروژه‌ها شده است، افزود: در سال 94 تصمیم مدیریت شهری بر آن شد تا پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند که بر این اساس 14 پروژه بزرگ، آسفالت مناطق، احداث بوستان‌ها، آزادسازی معابر و پروژه‌های مناطق هشتگانه شهرداری احصا، شد.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم 41 درصد بودجه‌های عمرانی شهر را مربوط به آزادسازی و تملک املاک دانست و گفت: 21 درصد بودجه‌ها نیز مربوط به امور زیربنایی و مابقی مرتبط با خدمات، فرهنگی، برنامه‌ریزی، شهرسازی و مناطق هشتگانه بوده که درمجموع این اعتبار عمرانی هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه اگر پروژه‌های تهاتری محاسبه شود بودجه عمرانی بین 1500 تا 2000 میلیارد تومان خواهد بود، تصریح کرد: در مناطق شهرداری 58 میلیارد تومان برای بهسازی معابر، 38 میلیارد تومان صرف احداث فضای سبز و 56 میلیارد تومان برای زیرسازی و آسفالت هزینه شده است.

رشد ۱۰۰ درصدی آسفالت معابر

قاری‌قرآن با اشاره به اینکه تقریبا صد درصد رشد توزیع آسفالت در سطح مناطق را داشتیم، افزود: در سال ۹۵ و در نیمه اول نسبت به ۹۴ بالغ بر ۸۰ درصد رشد داشته و افق ما ۲۰۰ هزار تن آسفالت در سال ۹۵ است و دنبال این هستیم که افزایش هم داشته باشیم.

وی گفت: سعی کردیم این آسفالت‌ها در مناطق محروم توزیع بیشتری داشته باشد. مخصوصا در مناطق محروم، معابر فرعی را مورد توجه ویژه قرار دادیم.

معاون شهردار قم ادامه داد: شهرداری قم حداقل دو تا سه سال نسبت آسفالت نیاز دارد که بتواند وضعیت مناسبی پیدا کند. در سال ۹۴ تجهیز کارخانه آسفالت را داشتیم و تجهیزات پخش آسفالت امسال خریداری شد.

تکمیل رینگ سوم شهر اوایل سال 96

وی با اشاره به پروژه‌های فعال سال 95 در شهر گفت: رینگ سوم ترافیکی به جز قسمت جنوبی در شهر تکمیل شده است و سعی داریم با تکمیل بلوار آیت الله بروجردی تا اوایل سال آینده تا پردیسان این رینگ را تکمیل کنیم.

قاری‌قرآن گفت: در این بخش رینگ در میدان ولی عصر احتمالاً نیاز به تقاطع خواهیم داشت که در صورت قطعی شدن سعی داریم سال آینده آن را اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه تکمیل رینگ دوم ترافیکی اولویت بعدی شهر است، تصریح کرد: پل میثم بخشی از این رینگ است که حداکثر تا 10 روز آینده افتتاح می‌شود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با اشاره به وضعیت تقاطع مقداد گفت: حداکثر تا دو ماه آینده نیز این پروژه به طور کامل به بهره برداری می‌رسد و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

اتفاق نظر در مورد اتمام مرحله نخست منوریل

وی در ادامه اظهار داشت: مدیریت شهری، استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی کاملا نظر یکسان و مشترکی در خصوص پایان مرحله نخست منوریل حدفاصل پارکسوار شمالی تا میدان مطهری به طول 4.7 کیلومتر دارند و با این راهبرد مشترک وارد مرحله انعقاد قرارداد با پیمانکار مربوطه شدیم.

قاری‌قرآن با اذعان به این که هم اکنون مسائلی را با پیمانکار داریم که فوق العاده پیچیده است، اضافه کرد: در بحث ترمیم قرارداد مترو، مشکل با ارسال لایحه شهرداری به شورای عالی فنی به عنوان مرجع ذیصلاح تصمیم گیری طبق مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر قم حل شد، ولی در مورد قرارداد منوریل با این سهولت و سادگی رفع نخواهد شد.

وی افزود: در خصوص قرارداد منوریل اتفاق هایی افتاده و تغییرهایی نیز رخ داده و کارفرمای طرح یعنی شهرداری قم ابلاغ هایی را به پیمانکار داشته است که قرارداد را به هم ریخته است، به نحوی که اکنون که می خواهیم موضوع را حل و فصل کنیم، پیمانکار ادعای خیلی بالایی در مورد مبلغ قرارداد دارد.

اتفاق نظر در مورد اتمام مرحله نخست منوریل/ توافق برای خروج پیمانکار تقاطع ۱۵ خرداد قم از پروژه/ بهره‌برداری از تقاطع غیر هم‌سطح امام علی(ع) تا ۲ ماه آینده/ رشد ۱۰۰ درصدی آسفالت معابر

معاون شهردار قم افزود: در حال حاضر یک سری تجهیزهایی در گمرک است که به اسم کل مسیر یعنی تا شهرک پردیسان خریداری شده اما همچنان ترخیص نشده است. این تجهیزها و وسایل هر چند جزء تعهدهای شهرداری قم است اما جزء نیاز های آن نیست و باید مطابق صلاحدید و نظر مدیران برای آن تصمیم گیری شود.

وی تصریح کرد: این طرح چون به سرانجام خود یعنی پردیسان نمی رسد بنابراین راهبرد بهره برداری از آن ابهام آمیز است و در این مساله با پیمانکار بحث داریم و این مباحث کار پیشرفت طرح را با نوعی پیچیدگی همراه نموده است.

قاری‌قرآن هم چنین با تاکید بر ضرورت احیای خط شماره 2 منوریل به لحاظ تدابیر ترافیکی که از قبل برای آن اتخاذ شده است، افزود: شهرداری قم ضمن توجیه نمودن رئیس مجلس شورای اسلامی این مساله را با مجمع نمایندگان استان و همچنین مسئولان استانی و حتی با وزارت کشور نیز در میان گذاشته است.

وی با بیان این که خط 2 منوریل در برهه ای از زمان قرار بود که منتفی شود، افزود: این کار اشتباه است، چرا که خط 2 منوریل بر اساس مطالعات جامع حمل و نقل شهر تعریف شده و ظرفیت جمعیت استفاده کننده در این مسیر به دلیل عبور آن از مقابل معابر پرتردد خیابان ارم و مقابل حرم حضرت معصومه(س) قابل مقایسه با معبر دیگر نیست، از این رو باید حتما احداث شود.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان این که پیمانکار طرف قرارداد به شدت خواستار روشن شدن تکلیف قرارداد خود با شهرداری است، افزود: در حال برگزاری جلسه های کارشناسی هستیم و در صورت پایان این جلسه ها دیگر هیچ راه برگشتی وجود ندارد و این که چه زمانی این طرح شروع شود، به مذاکرات بین مجموعه کارفرما و مشاور با پیمانکار بستگی دارد، که بر سر یک مبلغ خاصی به توافق برسند.

وی با بیان این که فعلا خط شماره یک مترو چون دارای مسافر انبوه و فراوان نیست، وجود ایستگاه خللی در تردد ایجاد نمی کند، افزود: مسائل فنی منوریل قابل حل است، و مشکل اصلی در مورد مسائل مربوط به قرارداد است که آن هم به زودی حل می شود.

فاز سوم بلوار زائر منتظر تصمیم گیری مدیران استان 

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم با بیان اینکه فاز دوم بلوار زائر تا یک ماه آینده تا بیمارستان امام رضا در اختیار مردم قرار می‌گیرد گفت: برای ادامه مسیر تا پردیسان مشکلی با سازمان آب منطقه‌ای داشتیم که تلاش داریم مجموعه استان در این خصوص تصمیم گیری کرده و جوانب پروژه را ببینند و سپس شهرداری در این پروژه هزینه کرده و پروژه را تکمیل کند.

وی گفت: فعلاً فاز سوم پروژه بلوار زائر منتظر تصمیم مدیران استان و رفع مشکلات با سازمان آب منطقه‌ای است.

قاری قرآن با اشاره به پروژه ادامه بلوار شهید آوینی خاطرنشان کرد: در این پروژه ما بحث شهرک مهدیه را داریم و معتقد هستیم که اتصال شهرک مهدیه به بلوار آوینی ظرفیت ویژه‌ای برای این شهرک است و باید مذاکراتی صورت گیرد که در حال انجام است.

وی با اشاره به فاز چهار و پنج عماریاسر گفت: مشکلی که داریم مباحث مرتبط با اوراق فروخته شده است و امروز مجبوریم که در این مورد تصمیم‌گیری کرده و محور اصلی را باز کنیم و در حال حاضر امور مرتبط با تملکات را در دستور کار داریم.

قاری قرآن خاطرنشان کرد: در صورتی که بخشی از مسیر آزادسازی شده باشد سعی داریم سال 96 این بخش را اجرایی کنیم؛ هرچند گره اصلی پروژه تملکات است و اگر این مشکل حل شود وارد فاز اجرا خواهیم شد.

توافق برای خروج پیمانکار تقاطع ۱۵ خرداد قم از پروژه

وی بابیان اینکه پروژه تقاطع غیر هم‌سطح امام علی(ع) حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: تقاطع 15 خرداد هم که قرار بود تا 10 آذرماه افتتاح شود با پیشرفت 75 درصدی روبه‌روست و پیش‌بینی نمی‌کنیم پیمانکار بتواند در زمان توافق شده این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

قاری قرآن با اشاره به بدقولی‌های پیمانکار در این پروژه اظهار داشت: سه تاریخ با پیمانکار توافق شد که یکی برج ۱۰ سال گذشته یکی خرداد امسال یکی آبان ماه که هیچ کدام انجام نشد.

به گفته وی تنها راه اجرای این پروژه در زمان مناسب توافق میان پیمانکار و شهرداری برای تحویل پروژه در دهم آذر به شهرداری است چرا که چه پروژه در مسیر حقوقی بیفتد و چه پیمانکار خودش به همین روال ادامه دهد، روند بسیار طولانی خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار