گفتگو با مهرداد تبریزی، از بانیان پویش اجتماعی – رسانه ای جلب رضایت نادر قاضی پور از شکایتش علیه یک خبرنگار
کد خبر: ۳۴۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 08 December 2016
کمپین «آشتی با خبرنگار» قطعا به عنوان برگ زرینی در تاریخ مطبوعات کشورمان ثبت خواهد شد

ماجرای شکایت نادر قاضی پور علیه خبرنگار اورمیه ای با صلح و سازش در حال خاتمه است. این نماینده مجلس روز گذشته نمایندگان یک پویش رسانه ای – مجازی ، تحت عنوان «کمپین آشتی با خبرنگار» را در دفتر ارتباطات مردمی خود به حضور پذیرفت و در نهایت به وکیل خود دستور داد که اعلام رضایت خود از شکایت مطروحه را مکتوب و در پرونده محکومیت حامد عطائی قرار دهد تا زمینه عدم گرفتاری و حبس این روزنامه نگار فراهم شود.
اما این کمپینی که از همه این دیوارهای دشوار بی اعتمادی و اتمسفر سنگین حاکم بر روابط طرفین عبور کرد و شرایط این صلح و سازش را فراهم کرد چه بود و چه چهره هایی را پشت سر خود می دید؟
از حدود 3 سال قبل تیمی از فعالین رسانه ای و فرهنگی با تشکیل شبکه ای اجتماعی در فضای مجازی و با هدف بسترسازی برای گفتگوی آزاد و بی دغدغه در عموم و اخص مباحث فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی گردهم آمدند. 
«گعده مجازی» گروه 130نفره تلگرامی است که هشتگ آن این روزها بسیار معروف تر و پرمخاطب تر از جمعی است که آ« را تشکیل داده اند. مجموعه از نیروهای نخبه فرهنگی و فعال اجتماعی که مناسبات انسانی را از شبکه های مجازی به فضای حقیقی ارتقا داده و یکی از بهترین جلوه های کارکرد مثبت ابزارهای ارتباطی را در دنیایی که بشر همه شئونش را در این دنیای به ظاهر سرد و بیروح جستجو می کند، خلق کرده اند.
از بدو شکل گیری «گعده مجازی» تلاش بر این بود که دورهمی های اعضا منحصر به دنیای مجازی نباشد. تشکیل گروههای اقماری همچون ورزشی نویسان آذربایجان غربی، خبرنگاران حافظ محیط زیست، گروهها و تورهای خبری و ...تا حضور گرم و فعال در برنامه های فرهنگی و اجتماعی، بشردوستانه و خیرخواهانه از دستاوردهای مهم این تالار گفتگوی آزاد در دنیای واقعی است.
«کمپین آشتی با خبرنگار» هم از آثار مناسبات تفاهم آمیز فرهیختگان این گروه، صرف نظر از تعلقات سیاسی و فکری و عقیدتی و حتی مرزهای جغرافیایی داشت. گروهی تلگرامی که ابتدا با حضور خبرنگاران تاسیس شد و نهایتا تصمیم بر نگارش نامه ای خطاب به نماینده مجلس مبنی بر درخواست اعلام رضایت از روزنامه نگار حامد عطائی گرفته شد. 
مهرداد تبریزی از بانیان و فعالین اصلی این پویش اجتماعی بود. هرجا سخن از کار تیمی و صنفی است نام این روزنامه نگار پیشکسوت می درخشد. او یکروز بعد از به ثمرنشستن زحمات خود و همکارانش در گفتگو با آینانیوز همچنان از نبودن تشکل صنفی قدرتمند برای صیانت از حقوق معنوی خبرنگاران گلایه مند است. 
تبریزی ۲۳ سال سابقه‌ی فعالیت خبری در روزنامه‌ها و نشریات سراسری و محلی دارد. او از موسسین و مدیران سابق و فعلی تشکلهایی مثل خانه مطبوعات،انجمن خبرنگاران،تعاونی مسکن مطبوعات و خبرنگاران حافظ محیط زیست است و در بسیاری از جشنواره های محلی، ملی و بین المللی صاحب عنوان و تقدیر. تبریزی هم اینکه فعالیت رسانه ای اش را در قالب عکس حرفه ای آزاد و همکار آژانس عکس همشهری پی می گیرد.
گفتگوی آینانیوز با وی را یک روز بعد از اعلام رضایت نادر قاضی پور از حامد عطائی بخوانید:
آینانیوز: از نیت تشکیل این کمپین برایمان بفرمایید و اینکه با چه هدفی و دعوت از چه افراد و گروههایی شکل گرفت؟
تبریزی: با فرارسیدن زمان اجرای حکم[حبس حامد عطائی با شکایت نادر قاضی پور] و نتیجه‌بخش نبودن تلاشهای میانجیگرایانه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی،به همراه چند نفر از خبرنگاران تصمیم به راه‌اندازی این کمپین گرفته شد. 
آینانیوز: چه زمانی احساس کردید که باید برای کمک به همکارتان دست به راه اندازی یک پویش اجتماعی بزنید؟
تبریزی: این کمپین برای حمایت صنفی از یک همکار با نیت کاملا خیرخواهانه و انساندوستانه و در جهت آشتی نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی با روزنامه‌نگار باسابقه‌ی شهرمان شکل گرفت. تلاشی گروهی برای اینکه اعتبار شهر،نماینده و صنف‌مان با زندانی شدن یک فعال رسانه‌ایی خدشه‌دار نشود.
از تمامی دست‌اندرکاران رسانه‌ایی در سطح استان آذربایجان‌غربی،فارغ از خط و خطوط سیاسی،دینی،مذهبی،قومی و زبانی از طریق ایجاد یک گروه تلگرامی دعوت شد تا با پیوستن به این گروه و درصورت تمایل با نوشتن نام و رسانه‌ی خود،از حاج نادر قاضی‌پور درخواست گذشت و اعلام رضایت در این خصوص شود.
آینانیوز: آیا پیش از این چنین حرکتهای اجتماعی در استان و کشور وجود داشت؟ از نتایج حاصله اطلاع دارید؟
تبریزی: به عنوان کسی که تحقیق جامعی در مورد تاریخ مطبوعات اورمیه انجام دادم، در خصوص کمپین "آشتی با خبرنگار" به جرائت می‌توانم بگویم این حرکت جمعی، بی‌شک به عنوان برگ زرینی از تاریخ مطبوعات این شهر،استان و حتی کشورمان ثبت خواهدشد‌.
نمونه‌ایی زیبا و وصف ناشدنی از وفاق و اتحاد صنفی،در این کمپین رخنمایی کرد که تابحال سابقه‌ایی نداشته و به گمانم گسترش شبکه‌های اجتماعی نقش بسزایی در مشارکت همکاران رسانه‌‌ایی ایفا کرد.
همکارانی از ده‌ها کیلومتر دورتر،از پیر و جوان گرفته تا مدیرمسئول و تصویربردار و ....فارغ از زنده باد و مرده باد،با زیرپا گذاشتن دغدغه‌های سیاسی،اقتصادی،مذهبی وجناحی ، پای کار آمدند‌.




آینانیوز: سمت و سوی سیاسی، صنفی و فکری این کمپین چه بود و آیا نیات خاص سیاسی پشت این قضیه نهان بود؟
تبریزی: نگاهی به لیست ۲۰۰ نفره‌ایی که پای این کمپین را امضا کردند نشان می‌دهد تمامی شبهه‌افکنی‌های برخی برای به سرانجام نرسیدن تلاشهای خالصانه‌ی خبرنگاران،محلی از اعراب نداشته است. لیست ۲۰۰ نفره‌ی امضا کنندگان به خوبی نشان می‌دهد از راست محافظه‌کار گرفته تا چپ و اصلاح‌طلب و از ترک و کرد گرفته تا پیر و جوان همه در جهت ایجاد وفاق و آشتی تلاش کردند.
آینانیوز: دلیل عمده تشکیل چنین پویش هایی را در چه میدانید؟ آیا نهادهای مسئول و یا تشکل های رسمی موجود پاسخگوی نیازهای جامعه خبری در چنین شرایطی نیستند؟
تبریزی: تشکیل چنین پویشهایی نشان از فقدان تشکلهای مستقل و پویای صنفی در جامعه دارد. انجمن خبرنگاران استان به علت ندانم‌کاری و تک‌روی برخی از دوستان به محاق تعطیلی فرو رفت و خانه مطبوعات استان نیز در شرایط فعلی فقدان کارایی و پویایی لازم برای مدیریت و رهبری چنین پویشهایی می‌باشد.
حرفه‌ی خبرنگاری نیازمند آسیب‌شناسی جدی از سوی کارشناسان،محققین،مدیران وازرت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خود جامعه‌ی رسانه‌ایی است. امیدوارم با تشکیل همایشها و میزگردهایی در این زمینه به نتایج ملموس و قابل ویرایش دست یابیم‌
منبع آینا نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار