با توجه به اين كه عامل بيش از 50 درصد معلوليت ها در فارس اختلالات ژنتيكي است، با غربالگري 2 گروه زوج هاي جوان پيش از ازدواج و غربالگري اختلالات ژنتيك 15 تا 25 ساله ها سعي بر شناسايي افراد حامل ژن معيوب و كنترل آن داريم/يك هزار و 186 زوج مشكوك به بيماري هاي ژنتيكي به مراكز مشاوره ژنتيك بهزيستي ارجاع داده شده
کد خبر: ۳۷۰۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۹ 01 February 2017
معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس از غربالگری ژنتیک 3 هزار و 457 زوج جوان و 907 نوجوان و جوان 15 تا 25 ساله در استان خبر داد.

محمود رضا عرب گفت: با توجه به اين كه عامل بيش از 50 درصد معلوليت ها در فارس اختلالات ژنتيكي است، با غربالگري 2 گروه زوج هاي جوان پيش از ازدواج و غربالگري اختلالات ژنتيك 15 تا 25 ساله ها سعي بر شناسايي افراد حامل ژن معيوب و كنترل آن داريم.
وي افزود: اين طرح ها كه در شيراز و شهرستان هاي مرودشت، جهرم، آباده، زرين دشت و لار در حال اجرا است تا كنون 3 هزار و 457 زوج جوان را تحت غربالگري ژنتيك قرار داده و از اين تعداد حدود 2 هزار و 271 زوج فاقد مشكل بوده و 34 درصد نيز باتوجه به مشكوك بودن وضعيت آن ها به مراكز مشاوره ژنتيك بهزيستي سراسر استان ارجاع داده شدند.
معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس يادآور شد: در اين خصوص با وجود اين كه يك هزار و 186 زوج مشكوك به بيماري هاي ژنتيكي به مراكز مشاوره ژنتيك بهزيستي ارجاع داده شده بودند تنها 766 مورد از آن ها مراجعه كردند و در حال حاضر كارشناسان بهزيستي پيگير وضعيت ساير زوج ها و بررسي علت عدم اقدام آن ها براي ادامه تشخيص ها هستند.
عرب گفت: به منظور پيشگيري از تولد نوزاد معلول زوج هايي كه ازدواج آن ها ريسك دارد شناسايي و به مراكز معرفي مي شوند و در صورت لزوم و در سطوح بعدي براي تشخيص ژن معيوب به آزمايشگاه هاي ژنتيك ارجاع خواهند شد.
اين مسئول بهزيستي فارس افزود: اگرچه ما مستقيماً به زوجهايي كه ازدواج آن ها ريسك دارد پيشنهاد انصراف از تصميم خود را نمي دهيم اما با بيان اطلاعات و عوارض احتمالي انتخاب برتر را به آن ها توصيه مي كنيم.
عرب از فراگير شدن 2 طرح ياد شده مربوط به اختلالات ژنتيكي از سال آينده در فارس خبر داد و گفت: در همين خصوص انجام آزمايش ژنتيك براي زوج هاي جوان قبل از ازدواج نيز در استان اجباري مي شود و زمينه كنترل بيماري هاي ژنتيكي به نحو موثري فراهم مي گردد.
اين مسئول بهزيستي فارس افزود: با وجود اين كه از آغاز امسال تا كنون براي 907 نوجوان و جوان 15 تا 25 ساله در استان غربالگري اختلالات ژنتيكي انجام و 188 مورد تحت عنوان قرمز و پر خطر به مراكز مشاوره ژنتيك معرفي شده اند اما تنها 30 نفر از اين تعداد پيگير بوده و مراجعه كرده اند و مابقي به دليل عدم آگاهي بي اهميتي، باورهاي غلط جامعه و يا ترس از برچسب خوردن از ادامه روند موجود خودداري كرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار