امروز هم اگر با مشکلی مواجه شدیم یا انقلاب با موانعی در مسیرش مواجه شده،رجوع به حوزه علمیه و شهر قم که مرجع و مأخذ این انقلاب است می‌تواند مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف سازد.
کد خبر: ۳۷۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۵ 09 February 2017
به گزارش تابناک قم، بهمن‌ماه هر سال،حافظه تاریخی ملت ایران،رنگ و بوی متفاوتی بر زندگی و خیابان‌ها و رسانه‌ها می‌زند. خروش مردم از پی سال‌ها شنیده می‌شود آن هنگام که با مشت‌های گره زده و یک صدا استقلال و آزادی را فریاد می‌زدند و روزها را برای شنیدن صدای پای «جمهوری اسلامی» می‌شمردند.

امام امت روز دوازدهم بهمن ماه خونین و پرافتخار از سفری طولانی آمده بود و مردمی که روز و شب دست به دعا برای سلامتی‌ و پیروزی‌اش برمی‌داشتند،برای استقبالش سر از پای نمی‌شناختند.

تاریخ آن استقبال با شکوه را فراموش نمی‌کند و هنوز در سینه خیابان‌ها،قلب آن فریادهای خونین می‌تپد. آن روز گل‌هایی در مسیر امام خمینی (ره) کنار هم چیده شدند و آن اشتیاق مرد و زن که گویا هرکدام بار دیگری متولد شده بودند. تولدی دوباره برای زندگی در روزگاری که پیر و مرادشان از سفری طولانی برگشته تا تیرگی روزگار ستم را با روشنایی روزگار عدل نابود کند.

مردم انتظار امام را از 26 دی‌ماه می‌کشیدند. همان زمان که حاکم ظالم این مرز و بوم ندای انقلابشان را شنید و از کشور خارج شد. دیو وقتی بیرون می‌رود،فرشته برای آمدن لحظه‌شماری می‌کند؛ آمدن فرشته شروع 10 روز طلایی در تاریخ ملت ایران شد.

امام خمینی (ره) از یک تبعید دور و دراز بازگشت و با سخنرانی‌ تاریخی‌اش در بهشت زهرا،دوران جدیدی در تاریخ ایران ‌رقم زد. روز ورود امام خمینی (ره) به میهن، این مردم بودند که با حضور و وحدتشان میله‌های زندان پهلوی را شکستند. امام خمینی (ره) از میان همه مکان‌هایی که می‌توانست در یک شهر آماده شده برای پذیرایی خود انتخاب کند،بهشت زهرا را انتخاب کرد تا با صدای بلند،از خون‌های به ناحق ریخته شده بگوید.

امام خمینی (ره) همان طور که در بهشت زهرا به ملت و خانواده‌های شهدا قول داده بود،دولت بازرگان را بر مسند قدرت کشاند و در مدرسه علوی ساکن شد. در روز 19 بهمن پرسنل نیروی هوایی ارتش به محضر امام رسیدند و با ایشان بیعت کردند.

بی‌اعتنایی به حکومت نظامی

شب 21 بهمن، در نیروی هوایی تهران، درگیری مسلحانه بین عده‌ای از افراد این نیرو و گارد شاهنشاهی پیش آمد که با دخالت مردم، در پادگان‌ها به روی مردم باز شد و سلاح‌هایی به دست مردم افتاد.

 سران ارتش دست‌اندرکار کودتا شدند و در روز 21 بهمن از ساعت 4 بعدازظهر اعلام حکومت نظامی شد. امام خمینی (ره) مردم را به بی‌اعتنایی به حکومت نظامی دعوت کرد. مردم هم با شجاعت مثال‌زدنی ندای رهبر خود را لبیک گفتند و در روز22 بهمن به مراکز دولتی، نظامی، انتظامی و رادیو و تلویزیون یورش بردند و آن‌ها را فتح کردند. با فرار بختیار از ایران و اعلام بی‌طرفی ارتش در روز 22 بهمن 1357، انقلاب اسلامی ایران پیروز شد.

در این دوران نه فقط در تهران که در همه ایران شور و غوغایی برپا بود. قم به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی و شهری که مرجعیت و روحانیت در آن تمام قد به دفاع از انقلاب برخاسته بودند،یک لحظه هم آرام نگرفت.

حرکت اهل قم در مسیر اهل بیت

انقلاب اسلامی بی‌نام خمینی(ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست و تصور مفهوم و هویتی مستقل از شخصیت رهبر فقید انقلاب اسلامی برای آن،تصوری غیر ممکن است. امام خمینی (ره) هم یک فقیه شجاع و روشنفکر بود که در حوزه علمیه قم تربیت شده بود. به همین دلیل انقلاب اسلامی را می‌توان نتیجه قرن‌ها حرکت اهل قم در مسیر اهل بیت دانست.

به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری «تحلیل ماهیت این انقلاب، از تحلیل رهبری رهبر انقلاب جدا نیست. راستی چطور شد که امام خمینی (ره)، رهبر مطلق شد که حتی آنان که با ایشان از نظر ایده و هدف مخالفند، چاره‌ای جز اذعان به این رهبری ندارند؟

چرا سخنان امام این همه موج می‌آفریند، شادی می‌آفریند؟ آیا به خاطر از جان گذشتگی‌اش بود؟ به خاطر مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم بود؟ به خاطر صداقت و صراحت و شجاعت و افسون ناپذیری و سازش ناپذیری او بود؟ بدون شک، همه اینها بود، اما مطلب اساسی چیز دیگری بود و آن این‌که ندای امام خمینی (ره)، از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت بر می‌خاست. مردمی که چهارده قرن، حماسه محمد (ص)، علی(ع)، زهرا (س)، حسین (ع)، زینب (س)، سلمان، ابوذر و صدها و هزاران زن و مرد دیگر را شنیده بودند و با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از حلقوم ایشان شنیدند، علی (ع) را و حسین (ع) را در چهره او دیدند، او را آیینه تمام نمای فرهنگ خود که تحقیر شده بود و می‌رفت که مردم، اعتقاد و اعتماد خود را به کارایی ایمان و فرهنگ خود از دست دهند، تشخیص داده بودند.»

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز انقلاب اسلامی که هنوز هم در سی و هشتمین سالگرد پیروزی‌اش بر ویژگی‌های دیگر غلبه و برتری دارد،شیعی بودن آن است. این انقلاب با بال‌هایی سرخ از جنس مکتب عاشورا پرواز کرد تا از معادله‌های این جهانی پیشی گرفت و توانست دست خالی بر یک حکمرانی 2500 ساله پیروز شود.

شروع قیام از قم

اگر نبود شراره‌های محبت و عشق مکتب اهل بیت علیهم السلام بر دل و جان مردم،کجا چند خط دستنوشته امام خمینی (ره) به تنهایی می‌توانست چنین شور و غوغا بیافریند.

انقلاب اسلامی ثابت کرد اسلام شیعی،قدرت و ویژگی‌هایی دارد که می‌تواند حکومت‌ها را ساقط و زندگی مردم را در قالب حکومت دینی اداره کند. کاری که شاید پیش از این هیچ کس گمان نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد.

در شرایطی که ایدئولوژی‌ها و اندیشه‌های وارداتی غربی، اسلام را مایه عقب ماندگی ایران و بدون برنامه مشخص برای زندگی سیاسی، اجتماعی و... می‌دانستند، مردم ایران پا به پای روحانیون در حرکت عظیمی که منشأ آن حوزه‌های علمیه و شهر قم بود شرکت کردند و نشان دادند اسلام شیعی می‌تواند خروش‌ها در توده‌های مردم ایجاد کند.

سرعت گرفتن قیام مردم ایران،از واقعه 19 دی 56 در قم آغاز شد و همین واقعه حرکت انقلاب اسلامی را در سراسر کشور شدت بخشید. طوری که انقلاب ایران چنان شتابان به پیش رفت که نه فقط ناظران خارجی، بلکه انقلابیون را نیز غافلگیر کرد. بسیاری از دانشمندان علوم سیاسی و علوم اجتماعی غرب حیران و شگفت‌زده مانده بودند که چطور حوزه علمیه و فرزند آن یعنی امام خمینی (ره) توانسته چنین حرکت عظیمی به وجود بیاورد که به این سرعت هم به پیروزی برسد.

همه اینها نشان می‌دهد انقلاب اسلامی حرکتی بود که از قم آغاز شد و با تکیه بر خوراک فکری و فرهنگی مراکز علمی و شیعی در قم به مسیرش ادامه داد. امروز هم اگر با مشکلی مواجه شدیم یا انقلاب با موانعی در مسیرش مواجه شده،رجوع به حوزه علمیه و شهر قم که مرجع و مأخذ این انقلاب است می‌تواند مشکلات را یکی پس از دیگری برطرف سازد.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار