پس از تصفیه فاضلاب
وزیر نیرو گفت: تمام آبی که از زرینه رود به شهرهای آذربایجان‌شرقی از جمله بناب منتقل می‌شود ( 80 درصد آب بناب از زرینه رود تامین می‌شود)، بعد از استفاده با جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دوباره به دریاچه ارومیه بر می‌گردد و چیزی از حق دریاچه کسر نمی‌شود.
کد خبر: ۳۷۵۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹ 09 February 2017
 حمید چیت چیان عصر امروز در مراسم افتتاح تصفیه خانه فاضلاب شهری بناب اظهار داشت: کشور ما از نظر اقلیمی در نقطه ای قرار گرفته که جزو نقاط خشک و نیمه خشک است متوسط بارندگی کشور کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهان است و اگر بخواهیم به 15 سال اخیر بنگریم روند بارندگی در کشور کاهش یافته و به دلیل تغییر اقلیم درجه حرارت هوا افزایش یافته و تبخیر آب بیشتر شده و منابع آب تجدید شونده کشور نسبت به سابق کمتر شده است.

وی افزود: این وضعیت ایجاب می‌کند در مدیرت منابع آب مراقبت و هوشیاری کامل داشته باشیم چرا که جمعیت و مصارف ما رو به افزایش است و بنابراین سهمیه هر ایرانی از آب رو به کاهش است و ما یک راه بیشتر نداریم و آن درست مصرف کردن آب است.

چیت‌چیان با بیان اینکه مشکل کشور فقط کمبود آب نیست و مشکل دیگری به نام کیفیت آب هم داریم، افزود: به دلیل افزایش و تمرکز جمعیت در شهرها و دفع فاضلاب همواره شاهد کاهش کیفیت مطلوب آبی هستیم و اگر مراقبت نشود ممکن است این آب دیگر قابل مصرف نباشد و بنابراین ما ضمن مدیریت مصرف باید مراقب کیفیت منابع آبی هم باشیم.

وزیر نیرو در عین حال خاطرنشان کرد: خطرات و تهدیدات فاضلاب های صنعتی هم به مراتب بیشتر از فاضلاب‌های شهری است چرا که از انواع و اقسام مواد شیمیایی در صنایع استفاده می‌کنند؛ ضمن اینکه فعالیت‌های کشاورزی هم ممکن است آلودگی ایجاد و انبوهی از منابع آلوده را وارد منابع آب کند.

این مسئول متذکر شد: در تمام فعالیت‌های انسان اگر مراقبت لازم به عمل نیاید منابع آب و محیط زیست دچار آلودگی می‌شود که تبعات ناگوار این مسئله بر کسی پوشیده نیست.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم از بدو شروع فعالیت یکی از مهم‌ترین اولویت‌های خود را مسئله آب، فاضلاب و محیط زیست قرار داده و وزارت نیرو فعالیت‌های مرتبط با جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب را مورد توجه قرار داده و علاوه بر این طرح 21 طرح دیگر در سطح کشور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: تمام آبی که از زرینه رود به شهرهای آذربایجان‌شرقی از جمله بناب منتقل می‌شود ( 80 درصد آب بناب از زرینه رود تامین می‌شود)، بعد از استفاده با جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب دوباره به دریاچه ارومیه بر می‌گردد و چیزی از حق دریاچه کسر نمی‌شود.

این مسئول تاکید کرد: مهم‌ترین عامل برای احیای دریاچه ارومیه مدیریت مصارف خانگی، صنعتی و کشاورزی آب است.

وی گفت: در وزارت نیرو در دهه فجر امسال طرح‌هایی به ارزش 12 هزار میلیارد تومان در کشور افتتاح شد./فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار