روزنامه افسانه چاپ شیراز در شماره 2745خود طی یادداشتی با عنوان 'انتظار در تخت جمشید' به موضوع ساز و کار اداره این مجموعه جهانی پرداخته است.
کد خبر: ۳۹۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳ 25 May 2015
تابناک فارس:در این یادداشت به قلم 'فرزاد وثوقی' آمده است: شاید از سال 1388 بود که موضوع اداره امور موزه های و مجموعه های تاریخ فرهنگی به صورت هیات امنایی پیشنهاد شد اما از آن تاریخ تاکنون حرکت خاصی برای عملی ساختن این پیشنهاد مشاهده نشده است و دولت یازدهم برای اجرایی شدن ان در دیماه سال گذشته اولین نشست هیات امنای خود را برای تعیین تکلیف مجموعه سعدآباد برگزار کرد.

اما در استان فارس وپیش از سفر هیات دولت در اردیبهشت 1394مقرر شد با برگزاری جلسات خاص، اعضای هیات امنای مجموعه تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد انتخاب و معرفی شوند.

با تعیین اعضای هیات امنا و برگزاری انتخابات داخلی برای تعیین رییس و نایب رییس می توان امیدوار بود که ردیف اعتباری اختصاص یافته به این مجموعه عملا وارد فاز اجرایی شود و مرمت و بازسازی این بنای تاریخی جان دوباره ای بگیرد.

اما عملا نه حرکتی مشاهده می شود و نه اخباری از موضوع هیات امنای مجموعه تاریخی تخت جمشید و پاسارگاد منتشر می شود.

حال این پرسش مطرح است که اداره امور به شیوه هیات امنایی در کدام مجموعه ها با موفقیت انجام شده است و دارای تجارب موفق است که اینک قصد اجرای آن را در آزمایشگاه میراث فرهنگی کشور داریم.

سال گذشته معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بنای ماندگار تخت جمشید بازدید کرد و درجریان مسایل و مشکلات آن قرار گرفت اما باید دید حاصل این بازدید چه بوده است.

این درحالی است که در آن تاریخ، نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی نیز این مسوول را همراهی می کرد و با جدیت پیگیر امور دریافت اعتبارات و مرمت و بازسازی تخت جمشید و پاسارگاد بود.

در جریان این بازدید مقرر می شود ردیف اعتباری مستقلی تعیین تا مشکلات مجموعه تخت جمشید حل و فصل شود اما تا امروز هیچ خبری دراین رابطه منتشر نشده که هیچ فرسایش همچنان افت جان میراث فرهنگی استان و کشور است.

از طرفی توسعه صنعت گردشگری در دستور کار مدیران اقتصادی است تا با گسترش آن به کسب درآمدهای ارزی دست پیدا کنند و سطح معیشت مردم ارتقا یابد.

همچنین شهرستان مرودشت از جمله مراکز جذب گردشگران خارجی وداخلی است. هر چند تاکنون موفق به ایجاد شرایط دلچسب برای کسب درآمدهای ارزی از این طریق نشده ایم، اما همچنان مهمترین شعار روز در حوزه اقتصادی برای جایگزینی درآمدهای نفتی، همین ماجرای توسعه گردشگری به عنوان صنعت پاک و دسته اول جهان است. برای دستیابی به اهداف تعیین شده دراین بخش باید از هم اکنون در تفکر ایجاد زیر ساخت های توسعه گرشگری باشیم.

متاسفانه در کنار تاخیر ساخت موزه مشاهیر و توقف آن در پشت دیوارهای بلند اعتبارات نداشته و دیگر فرصت های توسعه، زیر ساخت های گردشگری استان باید همچنان در انتظار معجره ای بزرگ برای حفظ آثار تاریخی فارس بود.

چه آنکه عدم ثبات مدیریتی در سالهای گذشته در سطوح مختلف سازمان میراث فرهنگی گواه بی توجهی به ارکان و موضوعات میراثی است.

چه باید کرد؟ آیا تشکیل جلسه برای انتخاب هیات امنای مجموعه تخت جمشید انجام خواهد شد. شاید این جلسات برگزار شده است و به دلیل نداشتن دستاوردهای مناسب وعدم اتفاق نظر متولیان امر از انتشار اخبار آن منصرف شده اند، و یا به دلیل عدم تجربه موفق در اداره امور اهیات امنایی برخی موقوفات استان فارس و یا کشور، چندان تمایلی به آغاز این حرکت وجود نداشته است.

اما و به هر صورت باید در تفکر حفاظت از میراث فرهنگی برای توسعه گردشگری استان فارس بود.
برچسب ها: تخت جمشید
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار