کد خبر: ۴۰۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 25 January 2017
به گزارش روزنامه جهان صنعت: دونالد ترامپ به یکی از قول‌هایی که در کارزار انتخاباتی خود داده بود عمل کرد و دوشنبه گذشته فرمان خروج از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک(TPP) را امضا کرد. او همچنین اعلام کرد که مالیات و هزینه‌های شرکت‌های آمریکایی کاهش خواهد یافت.
رییس‌جمهور جدید آمریکا بر این باور است که به جای شرکت در پیمان‌هایی چون شراکت ترانس- پاسیفیک، بهتر است آمریکا وارد مناسبات دوجانبه با کشورهای عضو این پیمان شود و هدف از این کار افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا باشد. پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک توسط دولت باراک اوباما امضا شده و قرار بود در ماه ژانویه سال‌جاری میلادی (۲۰۱۷) به تصویب سنای آمریکا برسد.
آمریکا و ۱۱ کشور دیگر بیش از هفت سال بر سر این پیمان مذاکره و گفت‌وگو کرده بودند؛ پیمانی که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و گستره تاثیرش مستقیما ۴۰ درصد کل مناسبات اقتصادی جهان را دربر می‌گیرد. ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش، پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک را برای آمریکا و منافع این کشور فاجعه‌بار خوانده و گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات این قرارداد را امضا نخواهد کرد تا فرصت‌های کاری برای مردم آمریکا از دست نرود. ترامپ شراکت ترانس- پاسیفیک را مسوول بیکاری هزاران نفر در آمریکا خوانده بود.
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نخستین واکنش خود نسبت به خروج آمریکا از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک گفت: این پیمان پس از خروج آمریکا اهمیت خود را از دست خواهد داد. استرالیا به ترامپ پیشنهاد کرده بود برای کسب یک توافق جدید بار دیگر به پای میز مذاکره برگردد.
قرارداد شراکت ترانس- پاسیفیک اوایل سال ۲۰۱۶ میان آمریکا و استرالیا، برونئی، شیلی، ژاپن، کانادا، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، ویتنام و سنگاپور به امضا رسید. ترامپ پس از امضای فرمان خروج آمریکا از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک به خبرنگاران گفت: این اقدامی بزرگ به نفع کارگران آمریکایی بود.
ترامپ همچنین در نظر دارد در مفاد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (Nafta) با کانادا و مکزیک بازنگری کند. این قرارداد از ۲۲ سال پیش اجرایی شده است. ترامپ گفت که در این‌باره با نخست‌وزیر کانادا و رییس‌جمهور مکزیک مذاکره خواهد کرد.ترامپ صبح دوشنبه گذشته با نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا در کاخ سفید ملاقات و در این نشست اعلام کرد که مالیات شرکت‌های آمریکایی را ۱۵تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.
ترامپ از شرکت‌های آمریکایی خواست در آمریکا تولید کنند و به نمایندگان شرکت‌های آمریکایی گفت: آنچه باید انجام دهید این است که همین جا بمانید. او گفت در شرایطی که مالیات‌ها و هزینه‌ها برای شرکت‌های آمریکایی کاهش یافته‌اند، دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها خارج از آمریکا به تولید بپردازند. رییس‌جمهور جدید آمریکا بر این نکته تاکید کرد که اگر یک شرکت آمریکایی این کشور را ترک کند اما بخواهد تولیدات خود را در آمریکا بفروشد باید مبالغ گزاف به عنوان تنبیه بپردازد.
تلاش برای جایگزین شدن چین
در پی خروج آمریکا از شراکت اقیانوس آرام، کشورهای عضو تلاش برای حفظ این پیمان را آغاز کرده‌اند. مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا دیروز گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیران نیوزیلند، ژاپن و سنگاپور، سه کشور عضو شراکت اقیانوس آرام، توافق شد که به منظور حفظ این پیمان تلاش‌هایی برای گسترش عضویت آن صورت گیرد.
ترنبول گفت که خروج آمریکا از این پیمان ضربه بزرگی است و تردیدی در این امر وجود ندارد اما افزود: ما هم در نظر نداریم راهمان را بکشیم و برویم بلکه امکاناتی برای الحاق چین به این ترتیبات وجود دارد. همچنین مقامات استرالیایی هم گفته‌اند اندونزی هم برای عضویت در این پیمان ابراز تمایل کرده است.
مشارکت اقیانوس آرام به ابتکار دولت باراک اوباما و عملا به منظور تحکیم موقعیت تجاری ایالات متحده در منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا صورت گرفت با این هدف که از تسلط چین بر تجارت منطقه جلوگیری شود. در مقابل، چین طرحی موسوم به منطقه تجارت آزاد آسیا اقیانوسیه را مطرح کرد و خواستار تشکیل سازمان به نام «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» شد.
مذاکره برای تشکیل سازمان مشارکت اقیانوس آرام پس از چند سال مذاکره سرانجام در ماه نوامبر سال ٢٠١۵ به نتیجه رسید و دولت‌های آمریکا، استرالیا، برونئی، پرو، چین، ژاپن، سنگاپور، شیلی، کانادا، مالزی، مکزیک، نیوزیلند و ویتنام این توافقنامه را امضا کردند. روز ٢٠ ژانویه سال‌جاری، دولت ژاپن سرانجام این پیمان را به تصویب پارلمان رساند و به این ترتیب تنها کشوری است که آن را به یک پیمان رسمی تبدیل کرده است.
ژاپن پیمان مشارکت اقیانوس آرام را ترتیباتی برای مقابله با گسترش نفوذ اقتصادی چین تلقی می‌کرده اما با خروج آمریکا به نظر می‌رسد که تنها راه حفظ این پیمان را پذیرش چین تلقی می‌کند. وزیر تجارت ژاپن گفته است که با وجود تصمیم دولت آمریکا، ژاپن همچنان معتقد است که تجارت آزادراه اصلی به سوی رشد اقتصادی است.
بیل انگلیش، نخست‌وزیر نیوزیلند هم گفته است که آمریکا با خروج از مشارکت اقیانوس آرام عملا رهبری اقتصادی منطقه را به چین واگذار کرده است. سیاست اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه تجارت خارجی حفظ منافع آمریکا و پس گرفتن امتیازاتی است که به نظرش ایالات متحده به سایر کشورهای جهان داده است. وی تاکید داشته که اولویت او در این زمینه، حفظ منافع ایالات متحده و حمایت از اقتصاد داخلی به منظور افزایش اشتغال است.
در مقابل برخی ناظران گفته‌اند که دنبال کردن سیاستی درونگرا می‌تواند واکنش منفی سایر کشورهای جهان نسبت به روابط اقتصادی با آمریکا را برانگیزد و به موقعیت این کشور در اقتصاد جهانی آسیب برساند.
حمایت اتحادیه اروپا از توافق تجاری با کانادا
در پی اعلام رسمی خروج آمریکا از پیمان TPP، اتحادیه اروپا حمایت خود را از توافق تجارت آزاد با کانادا موسوم به CETA اعلام کرد. کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری دیروز حمایت خود را از توافق تجاری اتحادیه اروپا و کانادا (CETA) در برابر رویکرد دونالد ترامپ در حمایت از تولیدات داخلی اعلام کرد. سیسیلیا مالمستروم با اشاره تلویحی به دونالد ترامپ اعلام کرد: ما دوست و متحدی داریم که به نظر می‌رسد تا حدی خود را از جامعه بین‌المللی جدا کرده و سیاست ترویج تجارت کمتر و حمایت بیشتر از تولیدات داخلی را مدنظر دارد.
وی افزود: اکنون بیش از هر زمانی اهمیت دارد که کسانی که به اهمیت تجارت واقفند، با یکدیگر انسجام داشته باشند. چه شریکی بهتر از کانادا می‌تواند نشان دهد که این توافقات تجاری واقعا موثر هستند؟ توافق جامع تجاری و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و کانادا که بسیاری از موانع تجاری بین دو طرف را رفع می‌کند در نهایت در ماه اکتبر گذشته پس از مخالفت‌های پی درپی منطقه والونی بلژیک به تصویب رسید. این توافق برای اجرایی شدن باید به تصویب همه اعضای اتحادیه اروپا برسد و پس از امضای توافق توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و کانادا، یک دوره موقتی و آزمایشی برای این توافقنامه پیش بینی شده است که طی آن پارلمان تمامی کشورهای عضو اتحادیه این توافق را مورد بررسی قرار داده و می‌توانند آن را تصویب کنند. با پایان یافتن دوره آزمایشی و تصویب تمامی پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امضای پیمان جامع تجاری و اقتصادی بین اتحادیه اروپا و کانادا وارد مرحله اجرایی و پایدار خواهد شد.
تایید نامزدی تیلرسون در کمیته روابط خارجی سنا
کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اختلاف اندک آرا نامزدی رکس تیلرسون را به‌عنوان وزیر خارجه این کشور تایید کرده است.تاییدش پس از آن بود که سناتور مارکو روبیو که جمهوریخواه است به مخالفت با نامزدی تیلرسون پایان داد. سناتور روبیو در جریان جلسات تایید صلاحیت تیلرسون با او به مشاجره پرداخت و او را متهم کرد در مقابل روسیه نرمش نشان می‌دهد.
همزمان دوشنبه گذشته گزارش شد که سنای آمریکا صلاحیت مایک پومپئو را برای مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی، سی‌آی‌ای تایید کرده است. او قبلا عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان بود.
نامزدی تیلرسون اکنون باید به تایید کل سنا برسد که در کنترل جمهوریخواهان است. تیلرسون ۶۴ ساله به‌عنوان مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اکسون موبیل روابط کاری نزدیکی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه داشته اما او از انضمام منطقه خودمختار کریمه به روسیه انتقاد کرده است. کریمه بخشی از اوکراین بود اما در یک همه‌پرسی رای به الحاق به روسیه داد.
او قرار است در دولت دونالد ترامپ که جمعه گذشته به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، خدمت کند. کمیته روابط خارجی سنا با ۱۱ رای موافق جمهوریخواهان و ۱۰ رای مخالف دموکرات‌ها نامزدی او را تایید کرد.
روبیو پیشتر گفته بود که هرچند تردیدهایی در مورد نامزد سکانداری وزارت خارجه دارد اما معتقد است که حق رییس‌جمهور برای چیدن کابینه باید محترم شمرده شود. روبیو گفت: باوجود تردیدها از نامزدی تیلرسون در کمیته و صحن کامل این مجلس حمایت می‌کنم. او تیلرسون را به خاطر خودداری از به‌کار‌گیری صفت جنایتکار جنگی در مورد ولادیمیر پوتین و همچنین محکوم نکردن وضع حقوق بشر عربستان سعودی و فیلیپین با عبارات صریح تحت فشار قرار داده بود. روبیو از جمله رقبای دونالد ترامپ در مرحله مقدماتی انتخابات گذشته بود.
سناتور بن کاردین، عضو ارشد دموکرات این کمیته پیشتر گفته بود که او به دلیل موضع تیلرسون در مورد روسیه و سایر مسایل به او رای نمی‌دهد. او همچنین گفت فکر می‌کند که سابقه و علایق تیلرسون در زمینه کسب‌وکار توانایی او را در اعمال قاطعانه ارزش‌ها و آرمان‌های آمریکا زیرسوال می‌برد. در مقابل حامیان تیلرسون می‌گویند که تجربه او به عنوان یک مذاکره‌کننده در معاملات مهم تجاری می‌تواند نقطه قوتی در پست تازه برای او باشد.
مایک پومپئو بر مسند سیا
همزمان مایک پومپئو هم دوشنبه گذشته پس از تایید نامزدی‌اش از سوی سنا به عنوان مدیر جدید سازمان اطلاعات مرکزی سوگند یاد کرده است. تایید نامزدی او با ۶۶ رای در مقابل ۳۲ رای باوجود ایرادهای بعضی از دموکرات‌ها که می‌گفتند پومپئو نگرش خود در مورد شکنجه، تجسس و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را به روشنی ابراز نکرده انجام شد. او قبلا نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان کنگره بود.
ترامپ از ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دایر بر دخالت روسیه در انتخابات برای کمک به پیروزی او مقابل هیلاری کلینتون شدیدا انتقاد کرده بود. با این حال او پس از آنکه جمعه گذشته سوگند یاد کرد، گفت کاملا از سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌کند. سناتور دموکرات ران وایدن از ایالت اورگان گفت که پومپئو فرد مناسبی برای هدایت سیا نیست.
وی گفت: او از سیاست‌های افراطی که آزادی‌های مردم ما را تحلیل می‌برد بی‌آنکه بر امنیت ما بیفزاید حمایت کرده است. او گفت پاسخ‌های پومپئو به سوالات برخی از سناتورها مبهم و متناقض بود که باعث می‌شود شناخت کافی نسبت به اعتقادات او وجود نداشته باشد، اما سناتور ریچارد بر رییس کمیته اطلاعاتی سنا دموکرات‌ها را متهم کرد در روند تایید صلاحیت پومپئو مشغول یک بازی سیاسی شده‌اند. مایک پومپئو عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان بود.دونالد ترامپ به یکی از قول‌هایی که در کارزار انتخاباتی خود داده بود عمل کرد و دوشنبه گذشته فرمان خروج از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک(TPP) را امضا کرد. او همچنین اعلام کرد که مالیات و هزینه‌های شرکت‌های آمریکایی کاهش خواهد یافت.
رییس‌جمهور جدید آمریکا بر این باور است که به جای شرکت در پیمان‌هایی چون شراکت ترانس- پاسیفیک، بهتر است آمریکا وارد مناسبات دوجانبه با کشورهای عضو این پیمان شود و هدف از این کار افزایش فرصت‌های شغلی در آمریکا باشد. پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک توسط دولت باراک اوباما امضا شده و قرار بود در ماه ژانویه سال‌جاری میلادی (۲۰۱۷) به تصویب سنای آمریکا برسد.
آمریکا و ۱۱ کشور دیگر بیش از هفت سال بر سر این پیمان مذاکره و گفت‌وگو کرده بودند؛ پیمانی که جمعیتی بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر را شامل می‌شود و گستره تاثیرش مستقیما ۴۰ درصد کل مناسبات اقتصادی جهان را دربر می‌گیرد. ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش، پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک را برای آمریکا و منافع این کشور فاجعه‌بار خوانده و گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات این قرارداد را امضا نخواهد کرد تا فرصت‌های کاری برای مردم آمریکا از دست نرود. ترامپ شراکت ترانس- پاسیفیک را مسوول بیکاری هزاران نفر در آمریکا خوانده بود.
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن در نخستین واکنش خود نسبت به خروج آمریکا از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک گفت: این پیمان پس از خروج آمریکا اهمیت خود را از دست خواهد داد. استرالیا به ترامپ پیشنهاد کرده بود برای کسب یک توافق جدید بار دیگر به پای میز مذاکره برگردد.
قرارداد شراکت ترانس- پاسیفیک اوایل سال ۲۰۱۶ میان آمریکا و استرالیا، برونئی، شیلی، ژاپن، کانادا، مالزی، مکزیک، نیوزیلند، پرو، ویتنام و سنگاپور به امضا رسید. ترامپ پس از امضای فرمان خروج آمریکا از پیمان شراکت ترانس- پاسیفیک به خبرنگاران گفت: این اقدامی بزرگ به نفع کارگران آمریکایی بود.
ترامپ همچنین در نظر دارد در مفاد قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (Nafta) با کانادا و مکزیک بازنگری کند. این قرارداد از ۲۲ سال پیش اجرایی شده است. ترامپ گفت که در این‌باره با نخست‌وزیر کانادا و رییس‌جمهور مکزیک مذاکره خواهد کرد.ترامپ صبح دوشنبه گذشته با نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا در کاخ سفید ملاقات و در این نشست اعلام کرد که مالیات شرکت‌های آمریکایی را ۱۵تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.
ترامپ از شرکت‌های آمریکایی خواست در آمریکا تولید کنند و به نمایندگان شرکت‌های آمریکایی گفت: آنچه باید انجام دهید این است که همین جا بمانید. او گفت در شرایطی که مالیات‌ها و هزینه‌ها برای شرکت‌های آمریکایی کاهش یافته‌اند، دیگر هیچ دلیلی وجود ندارد که آنها خارج از آمریکا به تولید بپردازند. رییس‌جمهور جدید آمریکا بر این نکته تاکید کرد که اگر یک شرکت آمریکایی این کشور را ترک کند اما بخواهد تولیدات خود را در آمریکا بفروشد باید مبالغ گزاف به عنوان تنبیه بپردازد.
تلاش برای جایگزین شدن چین
در پی خروج آمریکا از شراکت اقیانوس آرام، کشورهای عضو تلاش برای حفظ این پیمان را آغاز کرده‌اند. مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا دیروز گفت که در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیران نیوزیلند، ژاپن و سنگاپور، سه کشور عضو شراکت اقیانوس آرام، توافق شد که به منظور حفظ این پیمان تلاش‌هایی برای گسترش عضویت آن صورت گیرد.
ترنبول گفت که خروج آمریکا از این پیمان ضربه بزرگی است و تردیدی در این امر وجود ندارد اما افزود: ما هم در نظر نداریم راهمان را بکشیم و برویم بلکه امکاناتی برای الحاق چین به این ترتیبات وجود دارد. همچنین مقامات استرالیایی هم گفته‌اند اندونزی هم برای عضویت در این پیمان ابراز تمایل کرده است.
مشارکت اقیانوس آرام به ابتکار دولت باراک اوباما و عملا به منظور تحکیم موقعیت تجاری ایالات متحده در منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا صورت گرفت با این هدف که از تسلط چین بر تجارت منطقه جلوگیری شود. در مقابل، چین طرحی موسوم به منطقه تجارت آزاد آسیا اقیانوسیه را مطرح کرد و خواستار تشکیل سازمان به نام «مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای» شد.
مذاکره برای تشکیل سازمان مشارکت اقیانوس آرام پس از چند سال مذاکره سرانجام در ماه نوامبر سال ٢٠١۵ به نتیجه رسید و دولت‌های آمریکا، استرالیا، برونئی، پرو، چین، ژاپن، سنگاپور، شیلی، کانادا، مالزی، مکزیک، نیوزیلند و ویتنام این توافقنامه را امضا کردند. روز ٢٠ ژانویه سال‌جاری، دولت ژاپن سرانجام این پیمان را به تصویب پارلمان رساند و به این ترتیب تنها کشوری است که آن را به یک پیمان رسمی تبدیل کرده است.
ژاپن پیمان مشارکت اقیانوس آرام را ترتیباتی برای مقابله با گسترش نفوذ اقتصادی چین تلقی می‌کرده اما با خروج آمریکا به نظر می‌رسد که تنها راه حفظ این پیمان را پذیرش چین تلقی می‌کند. وزیر تجارت ژاپن گفته است که با وجود تصمیم دولت آمریکا، ژاپن همچنان معتقد است که تجارت آزادراه اصلی به سوی رشد اقتصادی است.
بیل انگلیش، نخست‌وزیر نیوزیلند هم گفته است که آمریکا با خروج از مشارکت اقیانوس آرام عملا رهبری اقتصادی منطقه را به چین واگذار کرده است. سیاست اعلام شده دونالد ترامپ در زمینه تجارت خارجی حفظ منافع آمریکا و پس گرفتن امتیازاتی است که به نظرش ایالات متحده به سایر کشورهای جهان داده است. وی تاکید داشته که اولویت او در این زمینه، حفظ منافع ایالات متحده و حمایت از اقتصاد داخلی به منظور افزایش اشتغال است.
در مقابل برخی ناظران گفته‌اند که دنبال کردن سیاستی درونگرا می‌تواند واکنش منفی سایر کشورهای جهان نسبت به روابط اقتصادی با آمریکا را برانگیزد و به موقعیت این کشور در اقتصاد جهانی آسیب برساند.
حمایت اتحادیه اروپا از توافق تجاری با کانادا
در پی اعلام رسمی خروج آمریکا از پیمان TPP، اتحادیه اروپا حمایت خود را از توافق تجارت آزاد با کانادا موسوم به CETA اعلام کرد. کمیسر اتحادیه اروپا در امور تجاری دیروز حمایت خود را از توافق تجاری اتحادیه اروپا و کانادا (CETA) در برابر رویکرد دونالد ترامپ در حمایت از تولیدات داخلی اعلام کرد. سیسیلیا مالمستروم با اشاره تلویحی به دونالد ترامپ اعلام کرد: ما دوست و متحدی داریم که به نظر می‌رسد تا حدی خود را از جامعه بین‌المللی جدا کرده و سیاست ترویج تجارت کمتر و حمایت بیشتر از تولیدات داخلی را مدنظر دارد.
وی افزود: اکنون بیش از هر زمانی اهمیت دارد که کسانی که به اهمیت تجارت واقفند، با یکدیگر انسجام داشته باشند. چه شریکی بهتر از کانادا می‌تواند نشان دهد که این توافقات تجاری واقعا موثر هستند؟ توافق جامع تجاری و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و کانادا که بسیاری از موانع تجاری بین دو طرف را رفع می‌کند در نهایت در ماه اکتبر گذشته پس از مخالفت‌های پی درپی منطقه والونی بلژیک به تصویب رسید. این توافق برای اجرایی شدن باید به تصویب همه اعضای اتحادیه اروپا برسد و پس از امضای توافق توسط 28 کشور عضو اتحادیه اروپا و کانادا، یک دوره موقتی و آزمایشی برای این توافقنامه پیش بینی شده است که طی آن پارلمان تمامی کشورهای عضو اتحادیه این توافق را مورد بررسی قرار داده و می‌توانند آن را تصویب کنند. با پایان یافتن دوره آزمایشی و تصویب تمامی پارلمان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، امضای پیمان جامع تجاری و اقتصادی بین اتحادیه اروپا و کانادا وارد مرحله اجرایی و پایدار خواهد شد.
تایید نامزدی تیلرسون در کمیته روابط خارجی سنا
کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اختلاف اندک آرا نامزدی رکس تیلرسون را به‌عنوان وزیر خارجه این کشور تایید کرده است.تاییدش پس از آن بود که سناتور مارکو روبیو که جمهوریخواه است به مخالفت با نامزدی تیلرسون پایان داد. سناتور روبیو در جریان جلسات تایید صلاحیت تیلرسون با او به مشاجره پرداخت و او را متهم کرد در مقابل روسیه نرمش نشان می‌دهد.
همزمان دوشنبه گذشته گزارش شد که سنای آمریکا صلاحیت مایک پومپئو را برای مدیریت سازمان اطلاعات مرکزی، سی‌آی‌ای تایید کرده است. او قبلا عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان بود.
نامزدی تیلرسون اکنون باید به تایید کل سنا برسد که در کنترل جمهوریخواهان است. تیلرسون ۶۴ ساله به‌عنوان مدیر سابق شرکت عظیم نفتی اکسون موبیل روابط کاری نزدیکی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه داشته اما او از انضمام منطقه خودمختار کریمه به روسیه انتقاد کرده است. کریمه بخشی از اوکراین بود اما در یک همه‌پرسی رای به الحاق به روسیه داد.
او قرار است در دولت دونالد ترامپ که جمعه گذشته به عنوان چهل و پنجمین رییس‌جمهور آمریکا سوگند یاد کرد، خدمت کند. کمیته روابط خارجی سنا با ۱۱ رای موافق جمهوریخواهان و ۱۰ رای مخالف دموکرات‌ها نامزدی او را تایید کرد.
روبیو پیشتر گفته بود که هرچند تردیدهایی در مورد نامزد سکانداری وزارت خارجه دارد اما معتقد است که حق رییس‌جمهور برای چیدن کابینه باید محترم شمرده شود. روبیو گفت: باوجود تردیدها از نامزدی تیلرسون در کمیته و صحن کامل این مجلس حمایت می‌کنم. او تیلرسون را به خاطر خودداری از به‌کار‌گیری صفت جنایتکار جنگی در مورد ولادیمیر پوتین و همچنین محکوم نکردن وضع حقوق بشر عربستان سعودی و فیلیپین با عبارات صریح تحت فشار قرار داده بود. روبیو از جمله رقبای دونالد ترامپ در مرحله مقدماتی انتخابات گذشته بود.
سناتور بن کاردین، عضو ارشد دموکرات این کمیته پیشتر گفته بود که او به دلیل موضع تیلرسون در مورد روسیه و سایر مسایل به او رای نمی‌دهد. او همچنین گفت فکر می‌کند که سابقه و علایق تیلرسون در زمینه کسب‌وکار توانایی او را در اعمال قاطعانه ارزش‌ها و آرمان‌های آمریکا زیرسوال می‌برد. در مقابل حامیان تیلرسون می‌گویند که تجربه او به عنوان یک مذاکره‌کننده در معاملات مهم تجاری می‌تواند نقطه قوتی در پست تازه برای او باشد.
مایک پومپئو بر مسند سیا
همزمان مایک پومپئو هم دوشنبه گذشته پس از تایید نامزدی‌اش از سوی سنا به عنوان مدیر جدید سازمان اطلاعات مرکزی سوگند یاد کرده است. تایید نامزدی او با ۶۶ رای در مقابل ۳۲ رای باوجود ایرادهای بعضی از دموکرات‌ها که می‌گفتند پومپئو نگرش خود در مورد شکنجه، تجسس و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را به روشنی ابراز نکرده انجام شد. او قبلا نماینده کانزاس در مجلس نمایندگان کنگره بود.
ترامپ از ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دایر بر دخالت روسیه در انتخابات برای کمک به پیروزی او مقابل هیلاری کلینتون شدیدا انتقاد کرده بود. با این حال او پس از آنکه جمعه گذشته سوگند یاد کرد، گفت کاملا از سازمان‌های اطلاعاتی حمایت می‌کند. سناتور دموکرات ران وایدن از ایالت اورگان گفت که پومپئو فرد مناسبی برای هدایت سیا نیست.
وی گفت: او از سیاست‌های افراطی که آزادی‌های مردم ما را تحلیل می‌برد بی‌آنکه بر امنیت ما بیفزاید حمایت کرده است. او گفت پاسخ‌های پومپئو به سوالات برخی از سناتورها مبهم و متناقض بود که باعث می‌شود شناخت کافی نسبت به اعتقادات او وجود نداشته باشد، اما سناتور ریچارد بر رییس کمیته اطلاعاتی سنا دموکرات‌ها را متهم کرد در روند تایید صلاحیت پومپئو مشغول یک بازی سیاسی شده‌اند. مایک پومپئو عضو کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار