جشنواره غذاهای محلی بیارجمند به مناسبت اعیاد شعبانیه با محوریت حفظ ارزش غذایی و کیفیت آن، طعم و مزه، تزیین غذا و سفره آرایی، توجه به سنت ها و غذاهای بومی و محلی رگزار شد.
کد خبر: ۴۱۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 30 May 2015
غذاهای سنتی و محلی تلفیقی از سادگی، کم هزینه بودن و خوشمزگی را در کنار هم دارند تا همچنان این غذاها در لیست غذاهای برخی خانواده های ایرانی جای خود را داشته باشند هر چند که این جا به اندازه گذشته قرص و محکم نیست.

این روزها با افزایش استفاده مردم از فست فودها جای خالی غذاهای سنتی و محلی در سفره های مردم احساس می شود، موضوعی که با تغییر سبک زندگی مردم شاهد کمرنگ تر شدن آن هستیم.

این در حالیست که غذاهای بومی و محلی هر استانی با استفاده از مواد غذایی طبیعی و خاص آن منطقه طبخ می شوند که در عین خوشمزگی با کمترین هزینه قابل تهیه هستند.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی بیارجمند نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری این نمایشگاه به همت دانشجویان رشته روابط عمومی گفت: این قبیل برنامه ها رسالت روابط عمومی ها را نشان می دهد و ارتباطات در دنیای امروز می تواند فرهنگ ما را احیا کند.

عباس کاظم زاده هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی و حفظ فرهنگ بومی منطقه خود دانست و تصریح کرد: امروزه هجوم فرهنگ غرب عمده کشورها را تحت تأثیر قرار داده است.

وی در توضیح صحبت های خود اضافه کرد: هنگامی که یکی از جهانگردان خارجی به دربار ناصرالدین شاه قاجار می رود، ٨٦ نوع غذا را در سفره و در یک وعده غذایی مشاهده می کند اما متأسفانه امروز شاید غذاهایی که می شناسیم هم به این تعداد نرسد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برپایی چنین نمایشگاهی نشان دهنده توانمندی مردم خطه زر خیز بیارجمند است خاطر نشان کرد: یکی از تأثیرات مثبت آن آشنا شدن با غذاهایی که با ذائقه ما تناسب بیشتری دارند به منظور استفاده کمتر از فست فودها و غذاهای ناسالم است.

یک استاد دانشگاه و کارشناس علوم اجتماعی نیز در این جشنواره با اشاره به غنای فرهنگی شهرستان شاهرود به عنوان قاره کوچک به خصوص در جذب گردشگر گفت: بیارجمند ظرفیت بالایی در جذب گردشگر دارد و باید بیشتر در این زمینه کار کنیم.

داوود قلیچی ضمن تأکید بر بعد کارآفرینی و درامدزایی بالای بخش گردشگری افزود: در صورت توجه به این بخش، تنها در بیارجمند می توانیم به اندازه کل بودجه استان سمنان درامدزایی داشته باشیم.

وی خودباوری و شناسایی نیاز گردشگران را لازمه این امر دانست و خاطرنشان کرد: مطمئنا گردشگر در این منطقه نیازمند هتل های آنچنانی نیست و به دنبال آشنایی و استفاده از پوشاک، غذا و اماکن سنتی اینجاست.

قلیچی در پایان بیان داشت: امیدواریم برپای این نمایشگاه مقدمه ای برای تبدیل آن به یک جشنواره بزرگ در سطح استان سمنان و شهرستان شاهرود شود.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار