13 انجمن روانشناسی در اطلاعیه مشترکی به نامزدهای دوازدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کردند در برنامه های خود به موضوع سلامت روانی - اجتماعی جامعه توجه جدی داشته باشند.
کد خبر: ۴۱۸۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 04 May 2017
تابناک اصفهان- در این اطلاعیه که روز پنجشنبه به ایرنا نمابر شد، آمده است: با گذشت بیش از 13 سال از ابلاغ سند چشم انداز 20 ساله کشور همچنان در زمینه های مهمی چون سلامت روان، استحکام خانواده، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی و انضباطی در مسیر چشم انداز گام بر نمی داریم.
این انجمن های روانشناسی در این اطلاعیه نوشت: در اسناد نقشه تحول سلامت و نقشه جامع علمی کشور به اهمیت سلامت روان و جامعه سالم و بالنده، توجه شده است، اما آمارهای موجود، شواهد تجربی و شاخص های سلامت روانی - اجتماعی، مبین واقعیات تلخ دیگری است که زیبنده جامعه ما نیست.
در این اطلاعیه آمده است: جامعه نیازمند آرامش، نشاط ، تعاون، سازگاری، احترام به حقوق و حفظ حریم ها، قانونمندی و سازندگی است. آحاد جامعه، تجربه خوبی از بی حرمتی ها و پرده دری هایی که در گذشته نه چندان دور به وقوع پیوست، ندارند. پس بهتر است نامزدها انتخابات از این رویکرد اجتناب ورزند، چون تداعی گر صحنه های تلخ بوده و بر تصمیم انتخاباتی آنها اثر خواهد داشت.
در این اطلاعیه به برخی از علل معضلات روانی - اجتماعی موجود اشاره شده است که تاکید افراطی بر علوم فیزیکی و فناوری، غلبه رویکرد بیمار محور به جای سلامت محور، منحصر کردن پایش و ارزیابی برنامه های سلامت روانی به برنامه ریزان و کم توجهی به اصول مهم اقتصاد و عدالت از آن جمله است.
انجمن های روانشناسی در اطلاعیه خود نوشت: با توجه به بحرانی بودن وضعیت سلامت روانی - اجتماعی جامعه و ناکارآمدی سیاست های موجود با بسیجِ همه امکانات کشور برای مواجه با این معضل فراگیر، اقداماتی مانند ایجاد معاونت سلامت روانی - اجتماعی در ساختار ریاست جمهوری، سپردن شدن وظیفه پایش برنامه های ارتقا سلامت به وازت علوم، تحقیقات و فناوری، حمایت از دوره های تحصیلات تکمیلی سلامت محور و تدوین آیین نامه سلامت روانی - اجتماعی پیشنهاد می شود.
در این اطلاعیه آمده است: اهتمام به مسائل و راهکارهای فوق می تواند تا حد زیادی راهگشای معضل سلامت روانی - اجتماعی باشد. جامعه بزرگ روانشناسان و مشاوران کشور آماده همکاری با دولتی هستند که برنامه مشخصی برای نیل به هدف جامعه سالم و بالنده ارائه دهد.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد و در این دوره، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، سید مصطفی آقامیرسلیم و مصطفی هاشمی طبا، نامزد هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار