تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند؛
مجید رحیمی مدیر توسعه زیرساخت های شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد اروند، از امضای تفاهم نامه ای فی ما بین این سازمان و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند خبر داد.
کد خبر: ۴۲۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰ 08 May 2017
مجید رحیمی مدیر توسعه زیرساخت های شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد اروند، از امضای تفاهم نامه ای فی ما بین این سازمان و مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند خبر داد.

در هفته معماری و گرامی داشت روز معمار، جلسه ای با حضور اسماعیل زمانی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خسرو نشان مدیر کل میراث  فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، عبدالرحیم سیاهکارزاده رئیس موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و مجید رحیمی مدیر توسعه زیرساخت های شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد اروند تشکیل شد که در آن تفاهم نامه تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند فی ما بین دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان منطقه آزاد اروند به امضا رسید.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند  ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه گفت: فعالیت متخصصین و مهندسین کارآزموده معماری و شهر سازی در منطقه آزاد اروند که از مهم ترین سرمایه های انسانی ما به حساب می آیند، بسیار تعیین کننده است.

زمانی در ادامه افزود: معماری و توجه به  فضا و زیبا سازی شهری، ارتباط مستقیمی با شاخص های اصلی توسعه در بعد های اجتماعی و فرهنگی دارد، به همین دلیل است که توسعه و رونق معماری در یک منطقه باعث تقویت هویت و اصالت فرهنگی آن منطقه می شود.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به این موضوع که توانایی های فکری و انسانی به عنوان مزایای نسبی ما محسوب می شود خاطر نشان کرد:  برای بهره مندی از یک جامعه شهری مدرن و باهویت با تاریخ و فرهنگ ریشه دار، لازم است نیروی انسانی آن جامعه تقویت شود تا بتواند در فرآیند تصمیم سازی در توسعه نقش آفرینی کند.

زمانی افزود: تاسیس کانون معماران و شهر سازان در منطقه آزاد اروند گام نهادن در مسیر توجه و تمرکز بر ظرفیت های نیروی انسانی کارآزموده بومی آبادان و خرمشهر است که می تواند نقشی کلیدی در توسعه در تمام ابعاد آن داشته باشد و مرکزی برای اندیشه پروری و هم آرایی برای توسعه معماری و شهر سازی در منطقه آزاد اروند باشد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه  تاکید کرد:  بدون تردید فعالیت این کانون، دستاوردی مهم برای توسعه فضای شهری و معماری در منطقه خواهد داشت و می تواند عاملی برای پیوستن به جامعه مدرن شهری با تکیه بر اصالت و هویت فرهنگی عمیق باشد.

در این جلسه همچنین، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه معماری مادر و ساختار اصلی هنرهای تجسمی را تشکیل می دهد گفت: بسیار حائز اهمیت است که معماری از اقلیم ، فرهنگ و ریشه خود الهام بگیرد. متاسفانه امروز در همه شهرها شاهد آن هستیم که بناها از الگوهای غربی تبعیت می کنند و هویت ما در معماری  در حال از بین رفتن است.

 ملا نوروزی در این باره افزود: تشکیل اینگونه کانون های کارا و موثر می تواند محلی برای هویت بخشی به معماری در ابعاد مختلف آن باشد و همچنین می تواند گردهمایی معماران داخلی نیز به حساب بیاید.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز در حوزه اطلاع رسانی و رسانه های جمعی مجلات متنوع و گوناگونی در حوزه معماری منتشر می شود.

همین امر می تواند در ارتباط برقرار کردن های معماران با یکدیگر و برگزاری جلسات نقد و بررسی و نشست های تخصصی در چارچوب تفکر بلند مدت به منظور حفظ هویت معماری، نقشی مهم ایفا کند.

مجید رحیمی مدیر توسعه زیرساخت های شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد اروند، در این جلسه هدف از امضای تفاهم نامه مذکور را همکاری مشترک پژوهشی و آموزشی در حوزه معماری  و ارتقای سطح دانش تخصصی جامعه معماران و شهر سازان منطقه آزاد اروند و همچنین تقویت همکاری و ارتباطات علمی ،آموزشی و پژوهشی با  شرکت ها و  مراکز داخلی و خارجی در این زمینه عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ داشته های معماری به عنوان گنجینه ای گرانبها در توسعه فرهنگی در منطقه خاطر نشان کرد: در آبادان و خرمشهر، آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی وجود دارند که می تواند الگوی توسعه شهری هویت مدار تلقی شده و حفظ و مطالعه آنها، نقطه آغازی برای فعالیت کانون معماری و شهرسازی منطقه باشد.

 این داشته های معماری بدون شک ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی این مرز و بوم دارد و عاملی برای تقویت و پیوند بافت معماری اصیل و ریشه دار به معماری نوین باشد.

وی در پایان اظهار کرد: کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند، راهی برای پرداختن به موضوعات کلیدی در معماری از قبیل: فلسفه معماری، هنر و پیوند آن با معماری،  نما و منظر شهری ، گرافیک شهری و … باشد و پرداختن به این مقوله مهم از سوی مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در هفته معماری، نشان از توجه و تمرکز ایشان را به کلید واژه های اساسی توسعه در بعد اجتماعی و فرهنگی باشد.

جلسه امضای تفاهم نامه تاسیس کانون معماری و شهرسازی منطقه آزاد اروند با حضور مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد اروند و مدیر دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و در پایان حضار از نمایشگاه مسافران برلین منتخب آثار گنجینه موزه، بازدید کردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار