این روزها فرصت بسیار خوبی برای طرح دغدغه‌ها و انتظارتی است که اقشار مختلف جامعه از دولت دوازدهم دارند.
کد خبر: ۴۲۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴ 10 May 2017
تابناک اصفهان- به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان که به نام جوانان این کشور نام‌گذاری شده فرصت خوبی برای شنیدن دغدغه‌های این قشر از جامعه است. جوانان دانشجویی که آینده این کشور به انگیزه، شور جوانی و مهارت آنها وابسته است، اکنون در آستانه انتخابات مهم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

کلام دانشجویان کشور به اندازه حضور آنها در صحنه انتخابات در رقم خوردن سرنوشت کشور موثر است. صحبت دانشجویان که آینده‌سازان این کشور هستند نشان از دغدغه این قشر از جامعه نسبت به مشکلات روز کشور دارد، جوانانی که امیدوارند با تاثیرگذاری در تغییر روند کنونی شاهد دور شدن از فضای رخوت و خمودگی باشند.

در این میان جوانان خود را پیشرو می‌دانند و بی تفاوتی را جایز نمی‌شمارند، همان گونه که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: در حرکت عظیم ملت ایران، نسل جوان باید پیشرو باشد. برای نسل جوان - بخصوص نسل جوان دانشجو - بی‌تفاوتی و خونسردی جایز نیست. آن جوانی که به سرنوشت کشور نیندیشد و حوادث و خصومتهایی را که نسبت به کشورش در دنیا سازماندهی می‌شود، نبیند و نسبت به آنها نجوشد و نخروشد، آن جوان لایق این نیست که نام جوان شهروند یک ملت انقلابی را روی خودش بگذارد. روح جوان، آن روح پر تپشی است که در سختیها، به داد کشور و ملت رسید و آنها را نجات داد.

به بهانه روز جوان و همچنین نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پای حرف دانشجویان نشستیم تا انتظارات این قشر از جامعه از دولت دوازدهم را بشنویم.

دولت فضای کسب و کار را برای جوانان مهیا کند

الف. هاشمی یکی از جوانان دانشجوی دانشگاه اصفهان در خصوص دغدغه مندی، مطالبه گری و انتظارات از دولت دوازدهم به خبرنگار تسنیم گفت: انتظار ما از دولت دوازدهم این است که فضای کسب و کار را برای جوانان مهیا کند، یک دانشجو زمانی که وارد فضای دانشگاه می‌شود امیدی به یافتن شغل مرتبط با رشته خود ندارد.

این دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: با علاقه‌ای که به رشته علوم سیاسی داشتم این رشته را در آزمون سراسری انتخاب کردم و پذیرفته شدم، اما متاسفانه از روز نخستی که وارد دانشگاه شدیم مدام این صحبت را می‌شنویم که برای رشته شما کار وجود ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد مهمترین دغدغه دانشجویان یافتن شغلی است که مایل به فعالیت در آن هستند، حالا فرقی ندارد آن رشته علوم سیاسی باشد یا مهندسی، باید بستر لازم برای استفاده از مهارتی که دانشجویان فراگرفته‌اند در دوره بعد از فارغ التحصیلی فراهم شود.

ترس از آینده در بین دانشجویان وجود دارد

پای صحبت‌های دانشجویان که بنشینیم آنها از عدم اطمینان کامل از اینکه چه آینده‌ای از لحاظ شغلی در انتظارشان است صحبت می‌کنند. دانشجوی دیگری که از عدم تامین شغل آینده بعد از دوران تحصیلی خود نگران است به تسنیم می‌گوید: از آنجایی که ترس از آینده در بین دانشجویان وجود دارد آنها نمی‌توانند با انگیزه درس خوانده و تحصیل کنند، ما همه نگران هستیم که یک فارغ التحصیل بیکار باشیم و در طول زمان تحصیل با این فکر دست و پنجه نرم می‌کنیم.

م. رفعتی دانشجوی زیست شناسی دانشگاه اصفهان ادامه می‌دهد: انتظار ما از رئیس جمهور آینده این است که فضای شغلی مناسب را برای قشر دانشجو فراهم کنند، ما به علم آموزی و مهارت آموزی می‌پردازیم اما دولت مردان نیز برای استفاده حداکثری از این ظرفیت برنامه ریزی کنند.

فضای سیاسی دانشگاه با نشاط نیست

دانشجوی دیگری از فضای سیاسی حاکم بر دانشگاه صحبت می‌کند. وی با بیان اینکه فضای سیاسی دانشگاه با نشاط نیست و شاهد لغو مجوزهایی از سوی مسئولان هستیم می‌گوید: این مسائل شور سیاسی را در دانشجویان کاهش می‌دهد و باعث می‌شود دانشجویان به سمت فعالان سیاسی نروند، در حالی که نیاز است تا دانشجویان همان طور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند در جهت تحلیل مسائل روز گام بردارند و همت مسئولان برای رودررو شدن با دانشجویان نیز در این میان لازم است.

ح.محمدی زاده ادامه می‌دهد: فضای دانشگاه باید پذیرای شور و هیجان جوانان باشد که خود را در سرنوشت کشور دخیل می‌بینند، امیدواریم در دولت بعد فضای دانشگاه‌ها به سمت نشاط و شادابی سیاسی پیش برود.

سیستم مهارت آموزی دانشجویان با مشکل مواجه است

یکی از دانشجویان مهندسی مکانیک دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به مشکلاتی که دانشجویان برای مهارت آموزی دارند، می‌گوید: یکی از مشکلات عمده‌ای که سال‌هاست دانشجویان رشته‌های فنی و مهندسی با آن مواجه هستند نبودن بستر برای مهارت آموزی است، متاسفانه در دوران دبیرستان به نوجوانان گفته می‌شود که رشته‌های فنی و مهندسی شرایط بهتری برای کسب مهارت و سپس ورود به بازار کار دارند اما واقعا اینگونه نیست.

الف. حسینی ادامه می‌دهد: در دوران انتخاب رشته دبیرستان ما را مدام از رفتن به هنرستان می‌ترساندند، با ذکر این مسائل که تحصیل در دانشگاه بهتر از ورود به دانشکده‌های فنی است اما اکنون می‌بینیم که واقعا اینگونه نیست، ما در دوران تحصیل تمام وقت خود را صرف مباحث تئوری می‌کنیم در حالی که خبری از مهارت آموزی نیست، به نظر می‌رسد در این باره باید تصمیمات جدید گرفته شود.

دولت آینده برنامه‌ای کارآمد برای نظام آموزشی تنظیم کند

دانشجوی دیگری از سیستم آموزشی گلایه دارد و می‌گوید: ما با حجم عظیمی از کتب و مطالب مختلف که شاید بخش زیادی از آن در آینده اصلا به کار نمی‌آید روبرو هستیم، بنابراین ما از مسئولان و رئیس جمهور آینده تقاضا داریم که برنامه‌ای کارآمد برای نظام آموزشی تنظیم کنند.

دانشجویان دغدغه‌های بسیاری دارند و صحبت آنها که برگرفته از مشکلات و مسائل حاکم بر فضای دانشگاه‌ها است خود می‌تواند در بهبود شرایط تاثیرگذار باشد. آنچه دانشجویان می‌خواهند ارتقا کیفیت آموزشی، بهبود شرایط کسب و کار و آماده سازی فضای دانشگاه‌ها برای حضور اثر بخش قشر جوان است، موضوعاتی که انتظار دارند در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار