مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان ایلام گفت: تاکنون موردی از بیماری "تب کریمه کنگو" در ایلام مشاهده نشده است.
کد خبر: ۴۳۲۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ 30 May 2017

 به گزارش تابناک ایلام؛جعفر رشیدی اظهار کرد: مردم باید از تماس با دام زنده یا مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح دام‌های غیرمجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه دام و عموماً در «مهدی آباد» و «شباب» تهیه و وارد چرخه مصرف می‌شود خودداری شود.  

وی با ابراز تاسف از مصرف گوشت تازه بلافاصله پس از ذبح در قصابی‌های حاشیه‌ی روستاها و شهرها در استان، گفت: باید لاشه دام کشتار شده به مدت 24 ساعت در سالن‌های پیش سردکن و سردخانه‌ها در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود و با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دماهای پایین، پس از اطمینان به از بین رفتن ویروس، گوشت این دام‌ها وارد چرخه مصرف انسانی می‌شود.

مدیرروابط عمومی دامپزشکی استان ایلام تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم در هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی اطمینان کامل حاصل کرده و در صورت امکان فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کد‌دار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

رشیدی با بیان اینکه  هر چند این بیماری از دام آلوده بوسیله‌ی کنه‌ها منتقل می‌شود اما این به مفهوم آلوده بودن تمام کنه‌ها نیست، تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام است که در دام علائم کلینیکی خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌توان به این بیماری پی برد.

وی ادامه داد: تماس با دام آلوده، ذبح، قطعه قطعه کردن لاشه تازه، مصرف گوشت تازه خام و نیم پز، تماس با خون و ترشحات دام بیمار و گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست دام از مهمترین راه‌های انتقال این بیماری به انسان بوده و رعایت حفاظت فردی و استفاده از دستکش، لباس کار، چکمه و عینک توصیه بهداشتی دامپزشکی است.

مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان از دهیاران خواست تا با همکاری با دامداران و دامپزشکی زمینه‌ی اطلاع‌رسانی درست را در مورد این بیماری فراهم کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار