با وجود هشدارهای متعدد از سوی مسؤولان و کارشناسان اما هنوز افراد زیادی هستند که با شنا کردن در مناطق ممنوعه با جان خود بازی می‌کنند.
کد خبر: ۴۵۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷ 13 July 2017
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری فارس: گرمای طاقت فرسای تابستان در استان فارس که این روزها در برخی شهرها دما را از 45 درجه نیز بالاتر برده، مردم به ویژه جوانان را برای خلاصی از آن به کانال‌های آبیاری، رودخانه‌ها و دریاچه‌های سدها می‌کشاند؛ امری که سبب شده هر سال جان شماری از افراد به سبب غرق‌شدگی گرفته شود.

با وجود نصب تابلوهای هشداردهنده و توصیه‌های مکرر مسؤولان از خودداری به ورود به این مناطق برای شنا و آبتنی، اما انگار نه انگار این تابلوها از خطر تهدید جان افراد هشدار می‌دهند.

هر سال شماری از هموطنان از روی غفلت و ناآگاهی با شناکردن در حریم دریاچه‌ سدها و کانال‌های آبیاری به کام مرگ می‌روند؛ خطر غرق‌شدن در این مکان‌ها به نحوی است که بلد بودن یا نبودن شنا و یا کوچک بودن و بزرگ بودن افراد نمی‌شناسد و برای هر کس این امکان وجود دارد که هر لحظه با خطر مرگ روبه‌رو شود.

متفاوت بودن شکل کانال‌های آبیاری با استخرهای شنا و همچنین سرعت حرکت آب و عمق کانال‌ها خطری است که می‌تواند برای شناگران ماهر هم گران تمام شود.

کارشناسان نیز معتقدند پایاب سدها که به شکل V، U یا نیم‌لوله است قابلیت شنا کردن ندارد و عدم اطلاع افراد از این موارد اغلب سبب بروز مشکلاتی برای آنان شده است.

معاون آب منطقه‌ای استان فارس نیز در گفت‌وگویی با اشاره به ممنوع بودن شنا در دریاچه‌ سدهای استان گفته بود: با وجود نصب تابلوهای هشدار دهنده در اطرف دریاچه‌ سدها، اما شاهد این امر توسط افراد هستیم که بعضاً با تهدید جان آنها مواجه شده است.

به اعتقاد حسین صالح‌جهرمی، ظاهر قضیه این است که آب روان در این سدها جریان دارد اما این مشکل وجود دارد که با شنا کردن در این مناطق یک مرتبه زیر پایشان خالی شود و گودهای 30 تا 40 متری ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه دریاچه پشت سدها مانند دریا از یک شیب خاص تبعیت نمی‌کند، از مردم خواسته بود از شناکردن در مناطق ممنوعه خودداری کنند.

با وجود تذکرات و هشدارهایی که هر سال به ویژه در ایام تعطیلات تابستان در عدم شنا کردن حریم رودخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و دریاچه سدها از سوی مسؤولان داده می‌شود، اما سالانه شاهد تلفات شماری از افراد به سبب غرق‌شدگی در مناطق ممنوعه شنا هستیم؛ امری که اگرچه به نسبت گذشته بسیار کمتر شده اما این آمار در سال 95 بیش از 100 نفر رسیده که باید با اطلاع‌رسانی بیشتر از میزان آن کاسته شود.

نکته قابل توجه این است که به بازماندگان غرق‌شدگان در رودخانه‌ها، کانال‌ها و دریاچه پشت سدها غرامت تعلق نمی‌گیرد.

مهدی دانشگر مدیرکل سابق دفتر پدافند غیرعامل منابع آب ایران می‌گوید رودخانه‌ها و بستر رودخانه‌ها، دریاچه پشت سدها و شبکه‌های آبیاری جزء مالکیت وزارت نیرو بوده و از نظر حقوقی کسانی که در این نقاط غرق شوند بازماندگان آنها نمی‌توانند غرامت دریافت کنند.

به گزارش فارس، سالانه صدها نفر از مردم که جمع قابل توجهی از آن را جوانان تشکیل می‌دهند به سبب ناآشنایی با خطرات سدها و کانال‌های آبیاری و شنا در مناطق ممنوع جان خود را از دست می‌دهند؛ خطری که به‌نظر می‌رسد با برخورداری و تجهیز شهرها از امکانات تفریحی و استخرهای شنا از آن جلوگیری شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار